Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Wat voor vrijwilligerswerk doe jij?

De titel zegt het. Wat  voor vrijwilligerswerk doe jij?

Reden erachter is dat ik met een burnout in de ziektewet zit. De baan die ik heb/had is niet de baan waar ik naar terug wil en dit heb ik ook besproken met de arboarts. Hij adviseerde om vrijwilligerswerk te gaan doen in de tussentijd tot reïntegratie in een branch waar ik wel zou willen werken. Dus nu zoek ik inspiratie. 


welke branche wil je dan? 
Ik doe op dit moment geen vrijwilligerswerk. Wel in het verleden in een bejaardenhuis activiteiten en wandelingen gedaan. Verder heb ik een buurthuis opgezet.
Als ik iets zou willen doen zou ik bij de voedselbank of bij vluchtelingenwerk me aansluiten. 

ik zit in een bestuur, en doe vrijwilligerswerk op de school van mijn kinderen. Dan draai ik een paar uurtjes de bieb. 

Overal staan ze te springen om vrijwilligerswerk. Dus wat zijn je hobby's, waar haal je voldoening uit. En wat ik persoonlijk erg belangrijk vindt, vervang ik een betalende kracht.

Er is hier een busverbinding die door vrijwilligers gereden wordt. Je betaald evenveel voor die bus, als een ander ritje. Ik vindt het oneerlijk van de busmaatschappij om daarvoor vrijwilligers te gebruiken.

Momenteel niets, wegens energiegebrek door ziekte en jong gezin, maar in het verleden verschillende dingen gedaan: leeshulp op school voor kinderen met een leesachterstand, collecteren voor (plaatselijk) goed doel, mee in werkgroepen organisatie plaatselijke (culturele) activiteiten, lid van huurderscommissie, redactie van plaatselijke weekkrantjes, etc. Altijd wel heel erg gebonden aan woonplaats omdat ik het leuk vind om andere mensen te leren kennen met hart voor de plaats waar ik woon.

Wat ik in mijn huidige woonwijk graag wil doen zodra mijn energieniveau het toelaat, is een buurtvereniging opzetten. Ik vind het echt een gemis dat dat hier niet is, heb er als kind echt heel leuke herinneringen aan en gun mijn kind (en andere kinderen in de wijk) hetzelfde. |Plus wat meer saamhorigheid onderling zou leuk zijn voor wie dat ook willen, ik weet dat ik niet de enige ben maar waarsch wel 1 van de weinigen met capaciteit (normaliter) om zulks te organiseren.

Elke gemeente heeft een vrijwilligerscentrale, steunpunt of hoe ze het maar noemen. Daar kun je vaak een afspraak maken om te bespreken wat er allemaal kan. Er zijn zoveel mogelijkheden! Vaak kunnen ze daar heel goed meedenken! 

Ik ben vrijwilliger bij een stichting waar mensen met een beperking paardrijden.

Nu:
secretaris liefdadigheidsstichting
Bestuurslid sportvereniging
Spelersbegeleider bij internationaal toernooi
Lid stembureau bij verkiezingen
Begeleiding van deelnemers bij uitjes van de Zonnebloem

In het verleden:
Collectant voor diverse doelen
Voorzitter VvE
Teamleider bij sportvereniging
Groepsleiding bij Scouting
Luizenpluizer op school
Hulpouder bij verkeerslessen
Lid medenzeggenschap op school
Kaderlid Vakbond

ScarceKudu74

ScarceKudu74

08-03-2022 om 09:35

Momenteel niks, maar ik deed vrijwilligerswerk bij Vluchtelingenwerk en activiteiten in het bejaardenhuis. 

Ik werk achter de bar bij de voetbalvereniging. Wij krijgen daar wel een kleine vrijwilligersvergoeding voor. Ik doe dat al heel lang want het is gezellig werk hoewel het vaak ook hard werken is. Verder werk ik al 29 jaar niet meer dus ik heb ook tijd zat om ook regelmatig andere klussen te doen voor de vereniging zoals de activiteitencommissie. Wij kunnen heel moeilijk aan mensen komen zowel achter de bar als in de keuken. Vaak hebben we iemand helemaal ingewerkt en dan stoppen ze er toch mee omdat ze het overschat hadden. We hebben ook veel mensen nodig omdat we elke dag open zijn. 

Due-scimmie

Due-scimmie

08-03-2022 om 09:45 Topicstarter

Ik wil graag iets doen met mensen in de zorg. Zat te denken aan vrijwilligerswerk in ziekenhuis of verzorgingstehuis maar meer ideeën zijn altijd welkom

Due-scimmie schreef op 08-03-2022 om 09:45:

Ik wil graag iets doen met mensen in de zorg. Zat te denken aan vrijwilligerswerk in ziekenhuis of verzorgingstehuis maar meer ideeën zijn altijd welkom.

Kijk eens bij de Zonnebloem, daar zijn heel veel verschillende mogelijkheden van af en toe een middagje tot bijna fulltime.

Ook bij het Rode Kruis zijn veel verschillende mogelijkheden.

Mijn schoonouders hebben allebei in een hospice gelegen. Ik had echt bewondering en respect voor die vrijwilligers daar. Ik zou het echt niet kunnen om elke dag die ellende te zien van mensen die op sterven liggen. 

Ik doe vrijwilligerswerk bij een kledingbank. Ik wilde graag echt iets kunnen bijdragen aan de maatschappij.

Due-scimmie schreef op 08-03-2022 om 09:45:

Ik wil graag iets doen met mensen in de zorg. Zat te denken aan vrijwilligerswerk in ziekenhuis of verzorgingstehuis maar meer ideeën zijn altijd welkom.

Bij ons lokale ziekenhuis zijn er gastheren/vrouwen. Die werken als vrijwilliger. Ook de parkeerservice zijn vrijwilligers. Pas zag ik een paar vacatures voor vrijwilligers bij het ziekenhuis. Dus kijk eens op de site van een ziekenhuis of verzorgingshuis of ze vacatures hebben voor vrijwilligers.

dubbel

Ik doe weinig formeel vrijwilligerswerk. Ik zit volgende week op het stembureau en heb dat vorig jaar ook gedaan. Verder werk ik drie dagen in de week, mantelzorg ik voor mijn vader, ben ik alleenstaand ouder van twee pittige kinderen en ben ik zelf ook niet helemaal lekker. Mijn energieniveau is niet om over naar huis te schrijven. 

Vrijwilligerswerk dat ik ooit gedaan heb: schrijven voor buurtblad, pr voor een pastoraat, school, oudervereniging en belangenvereniging, huiswerkbegeleiding voor allochtone kinderen, clownen voor dementerende bejaarden, bekenden helpen met het schrijven van bijvoorbeeld (sollicitatie) brieven, artikelen, boeken, taalmaatje voor statushouder

Op de optielijst voor als ik 'uit de kinderen ben':


  • pr bij het plaatselijke jaarlijkse filmfestival, Energieloket (duurzaam wonen) of andere projecten of initiatieven die me aanspreken, zoals bijvoorbeeld, hoogbegaafdheid, AD(H)D, jeugdzorg, psychiatrie, LGBTQ+, dierenrechten, duurzaamheid, geletterdheid, democratie/burgerschap etc
  • werken bij de kringloop
  • fractiemedewerker bij een lokale politieke partij
  • weer gaan clownen in de zorg
  • en/of hand- en spandiensten bij lichamelijk en/of geestelijk gehandicapten of dementerenden, bijvoorbeeld activiteitenbegeleiding
  • werken in een hospice (Ik heb twee maanden een moeder van een vriend bezocht die in een hospice zat en ik vond het paradoxaal genoeg een bijzonder fijne omgeving: alle onzin is van de mensen afgevallen, er hangt een zachte en liefdevolle sfeer, ieder moment doet ertoe en is betekenisvol. De bewoners worden enorm verwend. Er werd iedere middag heerlijk gekookt door vrijwilligers die dat voedsel net vers hadden gekocht, geen ziekenhuiseten. De sfeer was heel huiselijk. De mevrouw die ik bezocht leek van ieder moment te genieten: na een leven lang hard werken, liet ze zich de liefdevolle aandacht en zorg van personeel en vrijwilligers goed smaken: ze was heel dankbaar. Natuurlijk was er ook verdriet en rouw maar wel 'zacht' verdriet. Daar was ook gewoon ruimte voor. Gek genoeg viel ook van mij veel spanning af als ik een uurtje met haar doorbracht.)

Misschien kun je hier eens kijken of jouw woonplaats er ook tussen zit. Hierop worden ook in mijn gemeente vrijwilligersvacatures geplaatst. https://www.nlvoorelkaar.nl/

Due-scimmie schreef op 08-03-2022 om 09:45:

Ik wil graag iets doen met mensen in de zorg. Zat te denken aan vrijwilligerswerk in ziekenhuis of verzorgingstehuis maar meer ideeën zijn altijd welkom.

Bij ons in het bejaardentehuis kun je altijd helpen als gezelschapsspel, ondersteuning bij de bingo of het knutselen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.