Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-05-2022 om 07:05

Wat mag je nog wel zeggen?


Caramelzeezoutchocola schreef op 09-05-2022 om 16:56:

Vanmorgen bij paardrijles vind ik het wel fijn als ze opbouwende feedback of complimenten geeft , maar dat is dan iets wat ik Doe. Over mijn uiterlijk, kleding, woning ( materiële dingen ) zie ik het nut niet van in.

Het feit dat je schrijft dat je het nut er niet van inziet, en tegelijk schrijft dat je het moeilijk vindt leidt mij tot het idee dat je het jezelf makkelijker kunt maken door het te zien als iets wat eigenlijk weinig betekenis heeft in het dagelijks leven voor degene die het tegen jou zegt. De lading die jij er aan geeft, maakt het jou moeilijk, terwijl die ander alleen maar 'dank je' van jou hoeft te horen en het moment is weg. Dat klinkt alsof jij iets moet wat die ander jou oplegt, maar uiteindelijk ben je er het snelste vanaf. 

Tenzij je ermee aan de slag wilt vanuit therapeutisch oogpunt. Als dat het geval is, dan zou je iemand op die manier antwoord kunnen geven (ik vind het moeilijk om hierop te reageren, ik vind het prettiger als je niet over xx iets zegt). 

Het bozige wat over lijkt te komen, zoals iemand schrijft, houd je zelf in stand als je het gevoel hebt dat jij het makkelijker 'moet' vinden en dat het 'natuurlijker' zou moeten gaan, maar dat zal niemand van de buitenwereld vinden. En het kost jou negatieve energie, die een ander je niet bewust vraagt. 

gr Angela

 

Precies, naast de opmerkingen die nooit kunnen (over tieten en dikke achterwerken), zijn opmerkingen/complimenten over uiterlijk ongepast afhankelijk van de feiten en omstandigheden en de onderlinge relatie. Ik geef best vaak complimenten, over mooi nieuw haar, leuke kleding, slimme opmerkingen etc. Andersom krijg ik ze ook wel eens. Ik heb wel eens een leuke jurk aan. ‘Leuke jurk’ kan gezegd worden door mannen en vrouwen ‘hé leuk zomers jurkje’ ook, maar dan moeten mannen ervoor waken dat ze niet naar de luchtige onderdelen van de jurk kijken. Heel dicht naast me komen staan en zeggen ‘wat een zomers jurkje heb je aan’, is onprettig, en afhankelijk van het verdere gedrag van die persoon of hoe aardig ik hem vind (gaat vaak samen), krijgt diegene een aardige of duidelijke boodschap over wat ik daarvan vind.

Mija schreef op 09-05-2022 om 17:38:

[.. Als hij dan ruzie gaat schoppen of toch doorgaat met zijn gedrag, weet je dat deze man geen sturing accepteert. Dat lijkt me ook buiten zijn onaangename gedrag tegen zijn vrouwelijke collega's een fundamenteel probleem voor een leidinggevende. Ik zou als leidinggevende geen trek hebben in een personeelslid wat mij loopt uit te dagen door alsmaar gedrag te blijven vertonen waarvan ik bij herhaling gezegd heb dat ik het niet wil zien. Dat gaat ook in andere kwesties problemen geven namelijk.

Precies. Vroeg of laat krijgt TO zélf last van dit gedrag, want dan weet Bokito intussen dat hij sterker is. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

09-05-2022 om 18:42

Ginevra schreef op 09-05-2022 om 18:36:

[..]

Precies. Vroeg of laat krijgt TO zélf last van dit gedrag, want dan weet Bokito intussen dat hij sterker is.

Nou nee, ik kan wel gewoon goed met hem werken, hij heeft ook gewoon goede kwaliteiten. Ook heb ik vandaag met de dames gepraat, het was niet dat ze zich onveilig voelen maar vinden hem gewoon niet leuk. Dus voor nu is het opgelost.

BeneficialJay65

BeneficialJay65

09-05-2022 om 19:20

Caramelzeezoutchocola schreef op 09-05-2022 om 16:51:

[..]

Zo kun je het ook bekijken maar ik snap de meerwaarde er niet van. Net als felicitaties , vind ik ook lastig om in ontvangst te nemen. Ws te maken dat ik niet in het middelpunt vd belangstellingen staan en ik me er geen houding door weet te geven. Velen wisten pas dat dat ik zwanger was geweest nadat m’n kind geboren was , bijvoorbeeld. Droeg oversized kleding en sprak er gewoon niet over. Ik was er zelf dolblij mee hoor, maar wilde daarmee niet pronken of anderen kwetsen die bijv ongewenst kinderloos zijn.


Dubbel

BeneficialJay65

BeneficialJay65

09-05-2022 om 19:21

Angela1967 schreef op 09-05-2022 om 17:47:

[..]

Het feit dat je schrijft dat je het nut er niet van inziet, en tegelijk schrijft dat je het moeilijk vindt leidt mij tot het idee dat je het jezelf makkelijker kunt maken door het te zien als iets wat eigenlijk weinig betekenis heeft in het dagelijks leven voor degene die het tegen jou zegt. De lading die jij er aan geeft, maakt het jou moeilijk, terwijl die ander alleen maar 'dank je' van jou hoeft te horen en het moment is weg. Dat klinkt alsof jij iets moet wat die ander jou oplegt, maar uiteindelijk ben je er het snelste vanaf.

Tenzij je ermee aan de slag wilt vanuit therapeutisch oogpunt. Als dat het geval is, dan zou je iemand op die manier antwoord kunnen geven (ik vind het moeilijk om hierop te reageren, ik vind het prettiger als je niet over xx iets zegt).

Het bozige wat over lijkt te komen, zoals iemand schrijft, houd je zelf in stand als je het gevoel hebt dat jij het makkelijker 'moet' vinden en dat het 'natuurlijker' zou moeten gaan, maar dat zal niemand van de buitenwereld vinden. En het kost jou negatieve energie, die een ander je niet bewust vraagt.

gr Angela

Zo had ik het nog niet bekeken, bedankt voor de uitgebreide heldere uitleg.

Battle-Royale schreef op 09-05-2022 om 18:42:

[..]

Nou nee, ik kan wel gewoon goed met hem werken, hij heeft ook gewoon goede kwaliteiten. Ook heb ik vandaag met de dames gepraat, het was niet dat ze zich onveilig voelen maar vinden hem gewoon niet leuk. Dus voor nu is het opgelost.

Goed dat je het gesprek bent aangegaan. Goed dat de vrouwen weten dat je er aandacht voor hebt. Nou maar hopen dat hij zijn waffel voortaan dichthoudt. Je zou nog een postertje kunnen ophangen bij het koffie-apparaat met het volgende vraag & antwoord van Beatrijs Ritsema erop:

Beste Beatrijs,

In mijn functie kom ik veel onder de mensen. Of de gesprekken die ik voer vertrouwelijk of meer zakelijk van karakter zijn, ik doe altijd moeite voor een goede balans tussen nabijheid en afstand houden. Het valt me op dat omgekeerd die moeite veel minder wordt genomen. Regelmatig menen mensen een opmerking te moeten plaatsen over mijn (helaas te forse) buik. Dat doen ze ongevraagd, zonder aanleiding en zonder doel. Men vindt zichzelf daarbij heel geestig en verwacht dat ik die opmerkingen ook grappig vind. Het tegendeel is het geval. Zelf zou ik het niet in mijn hoofd halen om opmerkingen te maken over iemands uiterlijk. Weet u een betere reactie dan schaapachtig lachen? Terechtwijzen? Of moet ik het gewoon negeren?

Beledigende grapjes

Beste Beledigende grapjes,

Mensen dienen zich te allen tijde te onthouden van misprijzend of zogenaamd grappig commentaar op andermans uiterlijk. Het is ongepast, agressief en uitermate onbeschoft. Laat zoiets niet passeren! U kunt zich hiertegen verweren door het toepassen van een gesprekstechniek die u misschien wel kent uit maffia-films: bevries en vraag of de persoon zijn opmerking wil herhalen. Vervang de dreigende ondertoon door een toon van minzame belangstelling. Een goede verstaander zal dan razendsnel inbinden en eroverheen praten, omdat hij in de gaten krijgt dat hij niet zo slim bezig was. Een dikhuidiger persoon zal de gewraakte opmerking herhalen, misschien met enige triomf over zijn eigen geestigheid. Hierop laat u een stilte vallen, waarin u de persoon uitdrukkingsloos aankijkt, en u zegt, alsof het u begint te dagen: ‘Ah, een mislukte poging tot humor!’ Dat moet voldoende zijn om bij de tegenpartij het schaamrood op de kaken te wekken.”


https://www.beatrijs.com/grapjes-over-uiterlijk/

Battle-Royale schreef op 09-05-2022 om 18:42:

[..]

Nou nee, ik kan wel gewoon goed met hem werken, hij heeft ook gewoon goede kwaliteiten. Ook heb ik vandaag met de dames gepraat, het was niet dat ze zich onveilig voelen maar vinden hem gewoon niet leuk. Dus voor nu is het opgelost.

ja maar... er is dus nog een wereld tussen je onveilig voelen en comfortabel zijn omdat je weet dat je geen vervelende opmerkingen van je collega krijgt over je uiterlijk. 

Als ik een van de dames was zou ik het niet opgelost vinden als je het hierbij liet. 

Lexus schreef op 09-05-2022 om 22:45:

[..]

ja maar... er is dus nog een wereld tussen je onveilig voelen en comfortabel zijn omdat je weet dat je geen vervelende opmerkingen van je collega krijgt over je uiterlijk.

Als ik een van de dames was zou ik het niet opgelost vinden als je het hierbij liet.

Ik ook niet. Sterker nog, het was mij enorm tegengevallen. Want je legt ineens een soort beslissing bij me neer, waar ik helemaal niet verantwoordelijk voor wil zijn. Wat nou als ik had gezegd dat hij moest gaan, omdat ik me er echt niet prettig bij voel en omdat het gewoon écht niet kàn, en hij was niet weggestuurd, wat moet ik dan?

heb je ze ook uitgelegd dat je hem eigenlijk niet weg wil sturen en hoe moeilijk het is om roosters te maken?

ik verwacht van mijn leidinggevende dat dit soort beslissingen zelfstandig genomen worden. Dit is in mijn optiek echt een kerntaak. 



Enneh… weet je hoe lastig het is om te zeggen dat je je niet veilig voelt in een onveilige omgeving? Dat is dus een van de problemen in deze dynamiek. 

Battle-Royale schreef op 09-05-2022 om 18:42:

[..]

Nou nee, ik kan wel gewoon goed met hem werken, hij heeft ook gewoon goede kwaliteiten. Ook heb ik vandaag met de dames gepraat, het was niet dat ze zich onveilig voelen maar vinden hem gewoon niet leuk. Dus voor nu is het opgelost.

Wat is er opgelost dan? Maakt hij voortaan geen grensoverschrijdende opmerkingen? Vast wel, want je hebt hem nergens op aan gesproken. 

Je hebt met de vrouwen gepraat en zij voelden zich niet onveilig maar 'alleen hem niet leuk'. En nu vind jij dat het opgelost is? 

Dit gaat veel verder dan iemand niet leuk vinden, maar dat zie je duidelijk niet. 

Dus jouw antwoord op je eigen vraag 'Wat mag je nog wel zeggen?' is nu: 'Je mag een ander best onbeschoft behandelen zolang diegene zich maar niet bedreigd voelt'. 

Rare oplossing. 

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

10-05-2022 om 06:55

Lexus schreef op 09-05-2022 om 22:45:

[..]

ja maar... er is dus nog een wereld tussen je onveilig voelen en comfortabel zijn omdat je weet dat je geen vervelende opmerkingen van je collega krijgt over je uiterlijk.

Als ik een van de dames was zou ik het niet opgelost vinden als je het hierbij liet.

Tja ik heb ze voorgesteld om een gesprek met hem erbij te doen maar dat willen ze niet, ze willen niet meer met hem ingepland worden anders vertrekken ze. Ook goed wat mij betreft.  Dus de oplossing is dat ik zal proberen om er rekening mee te houden maar dat dat niet altijd lukt. 

Battle-Royale schreef op 10-05-2022 om 06:55:

[..]

Tja ik heb ze voorgesteld om een gesprek met hem erbij te doen maar dat willen ze niet, ze willen niet meer met hem ingepland worden anders vertrekken ze. Ook goed wat mij betreft. Dus de oplossing is dat ik zal proberen om er rekening mee te houden maar dat dat niet altijd lukt.

Dat is toch symptoom bestrijding? Waarschijnlijk willen zij geen gesprek omdat ze zich onveilig voelen.

Maar hey, jij hebt je zin zo en je kunt dit uitleggen als 'zie je het valt wel mee allemaal'. Tot er nieuwe medewerkers komen die ook niet meer met hem willen samenwerken. Of ga je straks in sollicitaties vragen: wil jij werken met een man die constant grensoverschrijdend gedrag vertoont en waar ik niet tegen durf op te treden? 

Battle-Royale schreef op 10-05-2022 om 06:55:

[..]

Tja ik heb ze voorgesteld om een gesprek met hem erbij te doen maar dat willen ze niet, ze willen niet meer met hem ingepland worden anders vertrekken ze. Ook goed wat mij betreft. Dus de oplossing is dat ik zal proberen om er rekening mee te houden maar dat dat niet altijd lukt.

Oh, dit vind ik wel echt een zwaktebod Battle. Je laat je piepelen door die man. Jammer dat je het als een persoonlijke kwestie van die vrouwen afdoet. Je hebt als manager echt iets te zeggen over hoe je wil dat je mensen met elkaar omgaan en dit is echt ongewenst gedrag. Dat je hebt toegegeven dat je het accepteert als er mensen door zouden vertrekken, heeft je in een enorm zwakke positie gebracht als manager. Jammer.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.