Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

GrandioseZebra62

GrandioseZebra62

07-05-2022 om 07:05

Wat mag je nog wel zeggen?

Korte vraag aan de dames hier? 
Wat vinden jullie dat mannen nog wel tegen vrouwen mogen zeggen? 
Is een compliment geven bijv oke? Is het oke om te zeggen dat iemand mooi slank is of te zwaar?  Dus niet echt seksueel getinte opmerkingen maar op het randje.

TLDR: vervelende kwestie op het werk die door personeeltekort opgelost moet worden naar tevredenheid van beiden.


Wat fijn dat je dit vraagt. 

Ik wil niks horen over mijn uiterlijk, geen compliment, geen neutrale opmerking, niks. Niks over hoe ik er voor mijn leeftijd nog uitzie, niks over leuke schoenen, helemaal niks. Behalve iets als: je veter zit los, er zit kauwgom onder je schoen, je labeltje hangt eruit. En dan niet zelf aankomen hè, afblijven!

Wat ik wel graag hoor: complimenten over mijn deskundigheid, vaardigheden, snelheid, kortom; alles wat met mijn gedrag in relatie tot mijn werk te maken heeft. Bedankjes voor specifieke acties die iets voor iemand hebben betekend, stel ik ook zéér op prijs.

Vraag terug: wat voor complimeten geef jij als man aan een man eigenlijk?

ToetieToover schreef op 07-05-2022 om 07:14:

Wat fijn dat je dit vraagt.

Ik wil niks horen over mijn uiterlijk, geen compliment, geen neutrale opmerking, niks. Niks over hoe ik er voor mijn leeftijd nog uitzie, niks over leuke schoenen, helemaal niks. Behalve iets als: je veter zit los, er zit kauwgom onder je schoen, je labeltje hangt eruit. En dan niet zelf aankomen hè, afblijven!

Wat ik wel graag hoor: complimenten over mijn deskundigheid, vaardigheden, snelheid, kortom; alles wat met mijn gedrag in relatie tot mijn werk te maken heeft. Bedankjes voor specifieke acties die iets voor iemand hebben betekend, stel ik ook zéér op prijs.

Vraag terug: wat voor complimeten geef jij als man aan een man eigenlijk?

Wat streng. Van mij mag je best complimenten geven en het labeltje van mijn trui goed doen. 

nou, ik vind een opmerking als wat een leuke jurk of leuke schoenen niet seksueel getint want tegen mannelijke collega's zeg je toch ook, leuk overhemd of leuke schoenen heb je aan? Nou hebben wij een aantal sales mannen die bekend staan om hun Hawaii shirts en dito schoenen die dan ook vol trots hun sokken laten zien als ze wel zakelijk saai rondlopen. Het moet wel een gemeende opmerking zijn. Bij een omgeving waar een uniform gedragen wordt is het zinloos natuurlijk.

Een opmerking over een labeltje is prima, 'm ongevraagd goed doen niet. Ook niet gelijk aanbieden zal ik 'm even goed doen en tegelijk handelen, als ik dan vraag kun je 'm even goed doen prima. 

Opmerkingen over gewicht of andere uiterlijke kenmerken dan weer niet. 

En waardering over het geleverde werk natuurlijk.

complimenten over mijn kleren en outfit vind ik leuk. Wil je een labeltje goed doen,dan enkel met mijn expliciete toestemming. Dus vraag het even.

Maar mijn persoonlijke ervaring is dat het vaak veel meer afhangt van hoe je iets zegt, de intentie en de blik, dan wat er exact gezegd wordt. "Mooie jurk" met een knipoog of een schalkse blik is net zo fout als "wat komen je tieten goed uit in die jurk".

En veel hangt samen met hoe goed we elkaar kennen en wat onze band is. Zo heb ik een collega met wie ik behoorlijk foute seksgrappen kan maken. En nee dat gebeurde niet van dag 1, maar dat groeide geleidelijk en gebeurde pas toen we zeker wisten dat het okee was. Met hem voelt dat gelijkwaardig.
Terwijl ik ook ooit ergens heb gewerkt waar een man dat soort grappen en opmerkingen maakte puur met als doel de vrouwelijke collega's ongemakkelijk en verlegen te maken. Ik was toen nog nogal stil en verlegen en dus deed hij het juist bij mij om me te shockeren. Dat hij mij daar niet mee kon raken, wist hij niet, maar de intentie maakte dat het wel fout en onprettig voelde.

Lollypopje schreef op 07-05-2022 om 08:02:

complimenten over mijn kleren en outfit vind ik leuk. Wil je een labeltje goed doen,dan enkel met mijn expliciete toestemming. Dus vraag het even.

Maar mijn persoonlijke ervaring is dat het vaak veel meer afhangt van hoe je iets zegt, de intentie en de blik, dan wat er exact gezegd wordt. "Mooie jurk" met een knipoog of een schalkse blik is net zo fout als "wat komen je tieten goed uit in die jurk".

En veel hangt samen met hoe goed we elkaar kennen en wat onze band is. Zo heb ik een collega met wie ik behoorlijk foute seksgrappen kan maken. En nee dat gebeurde niet van dag 1, maar dat groeide geleidelijk en gebeurde pas toen we zeker wisten dat het okee was. Met hem voelt dat gelijkwaardig.
Terwijl ik ook ooit ergens heb gewerkt waar een man dat soort grappen en opmerkingen maakte puur met als doel de vrouwelijke collega's ongemakkelijk en verlegen te maken. Ik was toen nog nogal stil en verlegen en dus deed hij het juist bij mij om me te shockeren. Dat hij mij daar niet mee kon raken, wist hij niet, maar de intentie maakte dat het wel fout en onprettig voelde.

Dit!

En opmerkingen over postuur nooit!!

compliment over kleding kan normaal wel maar als jij ‘ zo jij heb een lekker kort rokje aan’ als compliment beschouwd dan kan het zeker niet

geen enkele opmerking over iemands postuur is gewenst

in de juiste context kan alles, ook opmerkingen over iemands postuur. 

Een compliment vind ik altijd kunnen. Zeggen dat iemand te zwaar is nooit. 
Mijn baas zei vroeger eens tegen mij dat ik de beste telefoniste/receptioniste was die hij ooit aangenomen heeft. Daarna zei hij je bent ook de mooiste telefoniste die ik ooit heb aangenomen. Met het tweede compliment was ik het meest blij.

watertoren schreef op 07-05-2022 om 08:38:

Een compliment vind ik altijd kunnen. Zeggen dat iemand te zwaar is nooit.
Mijn baas zei vroeger eens tegen mij dat ik de beste telefoniste/receptioniste was die hij ooit aangenomen heeft. Daarna zei hij je bent ook de mooiste telefoniste die ik ooit heb aangenomen. Met het tweede compliment was ik het meest blij.

Die tweede zou ik juist in die context niet waarderen. Geeft het gevoel dat ik daar vooral voor mijn uiterlijk zit. Terwijk ik toch echt liever gewaardeerd wordt voor mijn kwaliteiten.

Volgens mij kun je hier geen 'algemeen geldende regels' voor maken. 
Als mijn collega met wie ik vaak gezellig klets zegt: goh leuke blouse die kleur staat je goed! Dan vat ik dat heel anders op dan wanneer de directeur die normaalgesproken nauwelijks mijn naam weet dat zegt en daarbij net iets te lang naar mijn borsten kijkt ofzo.

Wat zeggen de medewerkers in kwestie ervan? Ik mag toch hopen dat jij niet maandag op kantoor gaat zeggen: dit zeggen de dames op het viafora dus zo zit het...  waarschijnlijk wil zeker het 'slachtoffer'  vooral gehoord worden, waar liggen haar grenzen en hoe veilig zijn die in jullie organisatie? 

Mevrouw75 schreef op 07-05-2022 om 08:36:

in de juiste context kan alles, ook opmerkingen over iemands postuur.

De ervaring leert dan veel mannen de juiste context niet zo goed in kunnen of willen schatten. Dan is er best iets te zeggen over wat algemeen wel of niet geaccepteerd is.

Eens met wat de meeste schrijvers hier zeggen: gemeend compliment over een kledingstuk of schoenen kan best, mits het geen verdekte opmerking over iemands lichaam is. Complimenten over functioneren: heel graag.

Nooit iets over postuur of iemands lichaam!

En doseer het ook een beetje. Als Esmee van 25 iedere dag een compliment krijgt over haar blousje gaat het ook jeuken.

Is een compliment geven bijv oke? Is het oke om te zeggen dat iemand mooi slank is of te zwaar? Dus niet echt seksueel getinte opmerkingen maar op het randje.

Wat vind je zelf van deze opmerking? Vind je het kunnen? Als je je gezonde verstand gebruikt kan je vast zelf bedenken wat wel of niet kan. 

Mijn ervaring is dat het zelden zonder bijbedoeling is. Dus zeg maar niets, en als je toch iets wilt zeggen zeg dan iets over iemands kwaliteiten. 

Ligt eraan of je zelf een goede indruk wil maken.

Ik zou geen opmerking, positief of negatief geven over iets waar de ander niets aan kan doen. Dat ze knap is, slim is of toch wel een rare grote teen heeft zijn zinloze opmerkingen.

Persoonlijke inspanningen zijn altijd wel een compliment waard.



Joszy schreef op 07-05-2022 om 08:43:

Volgens mij kun je hier geen 'algemeen geldende regels' voor maken.
Als mijn collega met wie ik vaak gezellig klets zegt: goh leuke blouse die kleur staat je goed! Dan vat ik dat heel anders op dan wanneer de directeur die normaalgesproken nauwelijks mijn naam weet dat zegt en daarbij net iets te lang naar mijn borsten kijkt ofzo.

Wat zeggen de medewerkers in kwestie ervan? Ik mag toch hopen dat jij niet maandag op kantoor gaat zeggen: dit zeggen de dames op het viafora dus zo zit het... waarschijnlijk wil zeker het 'slachtoffer' vooral gehoord worden, waar liggen haar grenzen en hoe veilig zijn die in jullie organisatie?

Nou , dit !

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.