Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Vwo na WO-master?

Hoi,

Ik ben na een jaartje hbo naar de universiteit gegaan waar ik sinds een paar maanden terug eindelijk helemaal klaar ben. Nu ben ik aan het solliciteren en valt me op dat werkgevers steeds vaker eisen dat je het vwo moet hebben gedaan. Terwijl ik gewoon netjes mijn studies aan de universiteit heb gevolgd en helemaal afgerond. De eis staat in vacatures en als ik dan bel voor toelichting wordt er gezegd dat er niet vanaf kan worden geweken. Soms reageer ik toch en krijg ik een mail terug dat ik niet uitgekozen ben voor een gesprek, maar ik weet niet of ik met een vwo-diploma dat wel was.

Nu twijfel ik om alsnog het vwo te gaan doen. Ik zou dan 8 vakken, het profielwerkstuk en misschien ook maatschappijleer moeten doen? (Ik heb een havo-diploma) 
Eigenlijk snap ik niet zo goed wat werkgevers erin zien want het scheelt toch nogal in welke vakken je examen doet? 

Ik twijfel dus aan of het zin heeft om me op te geven voor de examens in 2022 om zo mijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten? 


Vreemd. Ik heb nog nooit gezien dat dit een eis is 

Noraya

Noraya

26-07-2021 om 00:13 Topicstarter

Julali schreef op 26-07-2021 om 00:11:

Vreemd. Ik heb nog nooit gezien dat dit een eis is

Gebeurd steeds vaker. Ik snap zoals net gezegd niet goed waarom behalve dat ik denk dat hun vijver sollicitanten te groot is

Geen toelichting meer vragen hierop. Je vestigt er dan op een ongewenste manier aandacht op. Als je belt, interessante vragen stellen over de functie en dan gewoon solliciteren als de functie bij je past.

Wat raar, nog nooit gezien ook. Het gaat toch om de hoogst voltooide opleiding. Snappen ze überhaupt wat VWO betekent: de V is van Voorbereidend. WO is het einddoel. 

Ik vind het raar dat ze dat vragen. Het gaat om hoogst voltooide opleiding meestal. Ik zou stoppen met dit vooraf navragen, ik zou wel om feedback vragen waarom je niet door bent in sollicitatieprocedure. Dan weet je of het daadwerkelijk hieraan ligt. 

Laat je je brieven en cv wel eens nalezen?

Ik zou het gewoon negeren en sowieso solliciteren. 

Dat heb ik nog nooit gehoord, in vacatures gelezen of gezien en ik kan me er ook maar weinig bij voorstellen. In welke bedrijfstak is dat dan?

JumpyTurtle18

JumpyTurtle18

26-07-2021 om 08:07

Het klinkt heel vreemd. Je hebt met je afgeronde studie toch laten zien dat je de capaciteiten daarvoor had? Je had toch een hele reguliere startkwalificatie? Wat zou een vwo diploma nou meer toevoegen dan?
Ik vraag me af in welke bedrijfstak men zo gefixeerd is op dat vwo diploma.

Ik ken het wel, al van 15 jaar geleden. Vooral strategie consultants deden dat. Die zeiden: als je eerst havo doet, is dat een indicatie dat WO niveau je meer moeite kost. Zelf deed ik havo wegens langdurige ziekte en toen 5 en 6 vwo in een jaar, maar was ook geen argument.

Ook nog nooit van gehoord en het lijkt me een rare stap terug, vwo doen na een master. 
Ik zou er niet meer naar vragen en gewoon solliciteren als een baan je aanspreekt. En, zoals hierboven al is gezegd, vragen waarom je wordt afgewezen. 

als je nu nog vwo gaat doen, staat dat helemaal gek op je cv. Ik zou het niet doen. En inderdaad geen nadruk meer op leggen door te vragen. WO veel duidelijker zichtbaar maken op je cv dan je middelbareschool. 

Zot-83 schreef op 26-07-2021 om 08:12:

Ik ken het wel, al van 15 jaar geleden. Vooral strategie consultants deden dat. Die zeiden: als je eerst havo doet, is dat een indicatie dat WO niveau je meer moeite kost. Zelf deed ik havo wegens langdurige ziekte en toen 5 en 6 vwo in een jaar, maar was ook geen argument.

Wat een idiotie. Beperkte blik allemaal. 

Natuurlijk ga je niet achteraf nog vwo doen alleen omdat die bedrijven een rare voorkeur hebben. De meeste hebben dat gelukkig niet.
Ik herken het trouwens wel. Ik heb hbo gedaan na vwo en dat is soms een pré, kennelijk denkt men dan dat ik toch wel snugger ben ondanks dat ik alleen een hbo-opleiding heb.

Ik heb de middelbare school überhaupt niet op mijn CV staan. Het is toch logisch dat je die af hebt als je naar het HBO/WO gaat?
Ik begrijp ook niet waarom dat essentieel is? 

En ik voeg me bij de groep dat het echt heel vreemd op je cv staat als je nu nog vwo gaat doen. 

Ik herken wel dat recruitmentbureaus soms de voorkeur geven aan VWO + HBO. Maar in mijn eigen werk zie ik dat juist niet. Bij ons (overheid) worden ook regelmatig sollicitanten aangenomen die Mavo + MBO + HBO hebben gedaan en die voldoen ook prima. Hier kijken ze echt naar de sollicitant, en of die qua persoonlijkheid, interesses en werkervaring in het plaatje past.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.