Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Vrijstelling leerplicht Staatsexamen

Ik zit in 4 vwo waar ik onder dwang een natuurprofiel heb moeten kiezen. In de zomer kon ik niet naar een andere school omdat alles vol zit en mijn school accepteert het al het hele schooljaar niet als ik switch naar EM (of ev CM) Ik heb mij nu maar ingeschreven voor staatsexamen havo zodat ik volgend jaar waar dan ook kan instromen in 5 vwo em (of ev staatsexamen vwo doen daarna). Ik heb dyscalculie wat de school ook al jaren weet maar zij accepteren het niet als ik vertel dat ik zo hard heb geleerd voor scheikunde en dan toch een zware onvoldoende heb. (Wiskunde sta ik wel voldoende voor, een 7 zelfs)

Nu ben ik in gesprek met leerplicht over of ik minder of geen lessen kan volgen op mijn eigen school. Maar zij zeggen dat er voor mij geen uitzondering gemaakt kan worden. Het is wel of staatsexamen havo doen of blijven zitten en naar 4 havo omdat je op mijn school niet meer kan doubleren in 4 vwo. Mijn ouders staan helemaal achter mij en zijn van plan om mij vier of vijf keer per week naar huiswerkbegeleiding te sturen zodat als ik vragen of begeleiding nodig heb ik dat dus gewoon krijg. Maar leerplicht houdt voet bij stuk. Die vinden dat ik maar gewoon naar mijn eigen school moet.

Ik zou best ook nu nog wel naar een andere school willen gaan maar die wijzen me steeds af met vol en leerplicht weigert te bemiddelen.  Zij willen dat ik de rest van het jaar niks ga zitten doen maar wel lessen volgen omdat ik voor drie vakken zwaar onvoldoende sta en onmogelijk ermee over kan. Mijn ouders kunnen helaas geen privéschool betalen. (Ook niet als het alleen een half jaar is want het is te duur) 

Weet iemand hoe het zit met of ik toch geen aanspraak kan maken op vrijstelling leerplicht omdat er geen andere oplossing is?

Onder dwang? Hielden ze een pistool tegen je hoofd?
En hoe denk je met 3 onvoldoendes over te kunnen gaan naar 5 vwo?

Hoezo heb je onder dwang dit profiel moeten kiezen? En welke vakken neem je dan bij em in je keuzedeel? Welke kant wil je later op? 
Wat is de reden dat je op deze school 4 vwo niet kan doubleren? Is er een mogelijkheid dat er wordt gekeken bij welke school je volgend schooljaar evt kan starten in 4vwo met een passend profiel?
Ik snap ook wel dat leerplicht geen uitzondering maakt omdat je 3 onvoldoendes hebt. Halverwege het jaar van profiel wisselen zorgt natuurlijk ook voor een half jaar achterstand bij je "nieuwe" vakken.

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

21-12-2021 om 16:06

Ik kan maar één reden bedenken waarom je niet mag kiezen voor EM en dat is dat je ontzettend slecht scoorde op Economie vorig jaar. Of op Geschiedenis. Dat zou dan ook verklaren waarom CM geen optie is.

Klopt dat?

P.S. Volgens mij staat geen enkele school toe om gedurende het jaar nog te wijzigen van NT/NG naar EM/CM of omgekeerd. De verschillen zijn veel te groot.

Heb je ook naar IVIO gekeken? 

SophisticatedCaribou75

SophisticatedCaribou75

21-12-2021 om 22:42

In antwoord op jouw vraag, "Weet iemand hoe het zit met of ik toch geen aanspraak kan maken op vrijstelling leerplicht omdat er geen andere oplossing is?": er is natuurlijk best een andere oplossing mogelijk. Bijvoorbeeld die bijles nemen die je ouders toch al gaan inkopen en dat gebruiken om je zware onvoldoendes op te halen. Het schooljaar is nog jong.

Hebben jullie al contact gehad met het samenwerkingsverband waar de school onder valt? 
Om vrijstelling van leerplicht te krijgen moet je een artsenverklaring hebben. Die arts mag niet je eigen huisarts zijn. 

Ik denk dat de kans klein is dat leerplicht jou gaat straffen als je de lessen verzuimt. Er zijn regelmatig nieuwsberichten over crimineeltjes waar dan in staat dat ze al negen maanden niet op school zijn geweest. Toen ik nog op de middelbare school zat werden wij bang gemaakt voor leerplicht maar ik kan me niet herinneren dat iemand ooit meer dan een eenmalig gesprekje met de leerplichtambtenaar heeft gehad. En dan had ik wel klasgenoten die regelmatig een hele dag niet kwamen of na de pauze in de kantine bleven hangen en dus gewoon heel veel spijbelen. 
Daarnaast, onderwijs is nu digitaal toch? Dan kan je toch ook gewoon je cam aanzetten terwijl je “andere dingen” doet?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.