Werk en Opleiding
Auwereel
04-07-2026 om 11:52
Vrijnemen of ziekmelding in geval van ingrepen
Een vraag die naast de vraag ligt over ziekmelden na een nachtje leuk doorhalen, maar toch een andere insteek.
Wat doe je als je aan ziet komen dat je een behandeling moet ondergaan? Neem je dan vrij, of meld je je ziek?
Ik had een behoorlijk vervelende ontsteking in mijn kaak en moest een tandartsbehandeling ondergaan. Om met een getrokken kies of een wortelkanaalbehandeling te gaan werken leek me niet fijn. Ik verricht veel denkwerk en pijn aan mijn hoofd vind ik daarbij lastig. De behandeling was al om 7:30 maar voor alle zekerheid heb ik de dag vrij genomen om bij te kunnen komen.
Gelukkig bleek de behandeling (trekken van de kies) een grote verbetering van mijn pijn te geven. Ik deed rustig aan, maar voelde me al snel opknappen.
In de loop van de dag kreeg ik een appje van een collega of ik dringend werk kon oppakken. Buiten dat hij me dat al eerder had kunnen vragen, vroeg ik me af: als ik me had ziekgemeld, had ik me beter gemeld onder het motto, zo ziek voel ik mij niet meer en had ik dat werk opgepakt. Maar ik had een vrije dag genomen en wilde daar wel graag gebruik van maken, vieren dat de ellende uit mijn mond was.
Dus mijn vraag: je hebt een behandeling in het vooruitzicht, wat doe je, ziekmelden en beter melden als het na een halve dag goed blijkt te gaan, of vrijnemen en vrij is vrij (en appjes van het werk negeren).
Peiling
Ziekmelden of vrij nemen?
Bakblik
04-07-2026 om 11:56
Wat dat betreft zou ik wel ziekmelden. Als het dan toch langer duurt dan verwacht ben je al zoek gemeld.
Ysenda
04-07-2026 om 11:59
ik zou me ziek melden want verlofuren heb ik nodig voor mantelzorg en vakantie.
In mijn werk kan ik zeggen: ik moet naar de tandarts geen idee of ik daarna kan werken. Dus ik bepaal daarna of ik me ziek meld, thuis werk in standje lager of gewoon voluit.
Zou ik ergens werken waar het minder flexibel is zou ik me vooraf ziek melden zodat er vervanging geregeld kan worden.
Lisabette
04-07-2026 om 11:59
Ziek melden natuurlijk! En rustig uitzieken! Een halve dag herstel is niets. Die collega wacht maar een dag.
ToetieToover
04-07-2026 om 12:15
De tandarts plan ik buiten mijn werktijd maar bij een grotere ingreep kan dat niet. Ik kies voor ziekmelden. Om de hele eenvoudige reden dat het gaat om een situatie waarin ik niet in staat ben om te werken. Het is mij een keer gebeurd dat ik ‘netjes’ vakantie had aangevraagd en gekregen wegens een geplande ingreep. Echter, mijn vakantie werd ingetrokken! Er werd nog even gepolst of ik in het buitenland verbleef, want de werkgever zou dan formeel de kosten van mijn misgelopen vakantie moeten terugbetalen. Het was een heel urgente werksituatie. Jammer genoeg kon ik niet werken, want ik was ziek. Dus heb ik me alsnog moeten ziekmelden. Prompt kreeg ik controle van de Arboarts. Die vond dat ik minstens een week ziekteverlof moest nemen. Het was een vervelende situatie. Dus sinds die tijd meld ik me ziek als ik niet in staat ben om te werken.
MiniJCW
04-07-2026 om 12:15
Ik begrijp niet zo goed waarom je je niet ziek zou melden. Het is medische behandeling waarvan je moet herstellen.
Roos57
04-07-2026 om 12:21
Ik werk onregelmatig en zal het zoveel mogelijk in mijn vrije tijd plannen.
Kan dat absoluut niet overleg ik met mijn TM
Soms kan ik dan vrij en een ander dag daarvoor werken.
Daglichtlamp
04-07-2026 om 12:28
Als parttimer plan ik de afspraak zelf meestal in eigen tijd. Maar als ik door klachten erna niet in staat ben om te werken, dan meld ik me ziek.
BlairW
04-07-2026 om 12:30
Als de behandeling niet in eigen uren kan, dan is dat bij ons geen probleem. Hoef je je niet voor ziek te melden of vrij voor te nemen. Als daarna blijkt dat het toch niet gaat om na de behandeling te werken, dan meld ik me ziek. Kan meestal wel inschatten of het nodig is of niet, maar anders bel ik even voor overleg met leidinggevende.
CharlieB
04-07-2026 om 12:39
Lastig antwoord. Ik heb bij mijn verstandskiezen 2 keer op vrijdag vrij genomen voor de ingreep met een vaste parttime vrije maandag er achteraan, dus het herstel "gepland" in mijn weekend. Had ik ook wel nodig.
Als plannen buiten werktijd niet lukt, zou ik denk ik vrij nemen, en als het na een halve dag goed gaat dan is dat fijn. Als een collega komt met dringend werk en ik zit thuis me net goed genoeg te voelen, zou ik dat misschien gewoon doen en de uren schrijven en dan een andere dag echt lékker vrij nemen. Dat je ook daadwerkelijk hebt uitgekeken naar een dagje vrij ipv het vooruitzicht van een ingreep die toevallig een beetje meevalt. Dus vrij is vrij is dan ook niet helemaal mijn antwoord.
Dees!
04-07-2026 om 12:39
MiniJCW schreef op 04-07-2026 om 12:15:
Ik begrijp niet zo goed waarom je je niet ziek zou melden. Het is medische behandeling waarvan je moet herstellen.
Ja dit eigenlijk!
Schandalig gedrag trouwens van die collega.
bieb1963
04-07-2026 om 12:46
ziekmelden in dit geval. Maar hangt wel van de soort ingreep af. Als je je oogleden, niet op medische gronden maar voor het mooie, wil laten liften, dan vrij nemen.
Fiorah
04-07-2026 om 12:49
Het hangt ervan af. Ik heb twee ongeplande en twee geplande operaties moeten ondergaan onder volledige narcose met een hersteltijd van een paar weken. Daarvoor heb ik me ziek gemeld, ook bij de geplande.
Voor een dagbehandeling zou ik vrij nemen. In jouw geval zou ik vrij hebben genomen en ook gehouden, of als ik echt wilde werken, overlegd of ik mijn vrije middag kon verschuiven.
Anne1234!
04-07-2026 om 13:02
Behandeling in vrije tijd plannen (als dat mogelijk is) maar wel ziekmelden als je vanwege de behandeling niet kan werken. Bij ons regelen de leidinggevenden en HR dat ook altijd wel voor medewerkers, ook als ze vrij vragen vanwege een behandeling. Dan zetten we de aanvraag om van verlof naar ziekte.
Emel
04-07-2026 om 13:12
De ingreep of behandeling zelf: bijzonder verlof (dat is in veel cao's geregeld) . Hersteltijd daarna: ziek.
Knutselkei
04-07-2026 om 13:15
Ik probeer op vrije dag te plannen ,werk maar 2 dagen. Zit nu tegen tand trekken aan te hikken, hoop woensdag afspraak te krijgen omdat die t beste uitkomt met t werk.
Lukt t niet dan zal ik me toch ziek moeten melden, werk met jonge kinderen en t bukken etc gaat dan echt niet.
Heb wel eens kleinere ingreep gehad,speciaal op vrije dag gepland. Bleek dat ik 48 uur niet mocht bukken en tillen, dat hoorde ik toen pas. Tja dan moet ik toch ziek melden.