Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Vragen over andere beroepen

Ooit op Viva is er een soortgelijk topic geweest. Stel hier je vragen over een bepaald beroep. 

To trapt af; 

- Schoonmaak, Hoe worden binnenspeeltuinen schoongemaakt? Bijvoorbeeld de softplay toestellen. Zijn hier automaten voor? Gaat dit met een sopje? 

- Hoveniers, hoe bestrijden jullie onkruid? 

- Restaurant eigenaars/chef koks, ik kom echt zelden tegen dat iets uitverkocht is. Hoe weet je hoeveel je moet inkopen per dag? En dan doel ik op vlees/vis. 

- Slagerij, door de vraag hierboven schoot me te binnen; als je op zaterdag nog vlees in de winkel hebt en je bent zondag dicht. Wat gebeurt er dan met het overgebleven vlees? 


Deze vind ik leuk! Ik lees mee 

Ik lees ook mee! Ga eens nadenken over vragen

Leuk, op dit moment zelf geen vragen of antwoorden op de gestelde vragen, maar ik lees ook mee 

Oh slimme vragen TO!


Aan de kapper: Wat denk je als je heel vieze haren moet wassen? Of als iemand een heel raar kapsel wil waar je eigenlijk niet trots op kunt zijn?

Ik ben een souschef - dus kan je vraag gedeeltelijk beantwoorden. Het ligt er natuurlijk aan wat voor soort restaurant je bezoekt, maar een prima eetcafé bewaart nogal wat in de vriezer. Of je vacumeert je vlees/vis (vlees/vis in een zakje stoppen waar de lucht uit wordt gezogen), waardoor je de houdbaarheid verlengt (zuurstof, temperatuur, licht en vocht zijn van invloed op groei/sterfte van bacteriën). Verse groenten en verse kroppen sla blijven zeker 1 tot 1 1/2 week goed, en de leverancier komt 2 - 3 keer per week. Zo houdt je je voorraad redelijk op peil 

BrightEchidna89

BrightEchidna89

12-07-2021 om 01:21

Op vlak van voeding kan ik je zeggen dat veel de volgende dag nog wordt aangeboden of ingevroren wordt bij een sluitingsdag.
Trouwens niets mis mee als je bij een goede zelfstandige zit (de prutsers durven producten meerdere malen uit te stallen en in te vriezen). 

Ik kan de OP niet quoten, maar onkruid wordt door hoveniers weggehaald met zo'n veegapparaat. Vroeger werd het dan nog ingespoten met round up, maar dat mag tegenwoordig niet meer.

Leuk! Geen vragen, geen antwoorden helaas.

MMcGonagall schreef op 11-07-2021 om 23:43:

Aan de kapper: Wat denk je als je heel vieze haren moet wassen? Of als iemand een heel raar kapsel wil waar je eigenlijk niet trots op kunt zijn?

Ik ben vroeger kapster geweest. Er kwam een oudere vrouw voor een permanent. Toen ik haar haren ging wassen wilde het maar niet gaan schuimen. Ik vroeg toen wanneer ze voor het laatst haar haren had gewassen. Nou zei ze dat heb jij gedaan de vorige keer dat ik hier was. Dat was dus 3 maanden geleden. Ik werd er echt misselijk van en ging bijna over mijn nek.

Ik hou van lange haren bij een vrouw en vond het moeilijk als iemand met mooie gezonde lange haren ineens een superkort kopje wilde. Ik ben kapster geworden omdat ik mensen mooi wilde maken maar dat gevoel kreeg ik dan niet. Ik had ook het verkeerde vak gekozen en na 5,5 jaar tegen mijn zin in gewerkt te hebben ben ik er mee gestopt. Als je kapster bent en zo dicht bij mensen bent kom je er achter dat er veel mensen zijn die een lijflucht hebben. 

Wat gebeurt er dan met het overgebleven vlees?
Vlugklaar gaat allemaal de vriezer in. 
Vleeswaren worden de laatste 2 uren alleen nog op verzoek gesneden zodat (bijna) er geen restanten zijn.
De rest gaat gewoon de koeling in om maandag verkocht te worden Want als het zaterdag geleverd is is het echt vers genoeg om smaandags nog verkocht te kunnen worden.
Biefstuk werd vaak vaccuum gezogen en smaandags tot duitste biefstuk vermalen.
Gebraden kippen enz werd in mijn tijd vaak in de aanbieding gegooid de laatste uurtjes en wat dan nog obver bleef werd verdeeld onder het personeel

Wobbelkont schreef op 12-07-2021 om 00:04:

Ik ben een souschef - dus kan je vraag gedeeltelijk beantwoorden. Het ligt er natuurlijk aan wat voor soort restaurant je bezoekt, maar een prima eetcafé bewaart nogal wat in de vriezer. Of je vacumeert je vlees/vis (vlees/vis in een zakje stoppen waar de lucht uit wordt gezogen), waardoor je de houdbaarheid verlengt (zuurstof, temperatuur, licht en vocht zijn van invloed op groei/sterfte van bacteriën). Verse groenten en verse kroppen sla blijven zeker 1 tot 1 1/2 week goed, en de leverancier komt 2 - 3 keer per week. Zo houdt je je voorraad redelijk op peil

Hee collega

Wat hierboven staat. Verder kun je redelijk voorspellen of het al dan niet druk wordt en daar pas je je bestellingen op aan. Verder zijn er veel dingen die je dagelijks/om de dag bij maakt, en daarbij kijk je dan continue hoe hard het product in kwestie heeft gelopen en op basis daarvan schat je in wat je bij moet maken. 

Oeloeboeloe

Oeloeboeloe

12-07-2021 om 19:11 Topicstarter

Bedankt voor de antwoorden die al gegeven zijn.
Er schoot me weer 1 te binnen: 

Vraag aan juweliers: hoe vaak maken jullie de sieraden in de winkel schoon? en als je klanten hebt die niet zo fris zijn, maak je de gepaste sieraden dan direct schoon? 

Wat een leuk topic! Ik ben vooral benieuwd hoe pakketjesbezorgers het juiste pakketje uit hun bus weten te vinden bij het juiste adres. Ligt het op volgorde? 

Oeloeboeloe

Oeloeboeloe

14-07-2021 om 20:50 Topicstarter

PluizigenBlauw schreef op 14-07-2021 om 17:33:

Wat een leuk topic! Ik ben vooral benieuwd hoe pakketjesbezorgers het juiste pakketje uit hun bus weten te vinden bij het juiste adres. Ligt het op volgorde?

Goeie vraag! Ben ook benieuwd! 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.