Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Voedingsbudget in de zorg

voor de klinische ggz locatie waar ik werk ben ik verantwoordelijk voor de boodschappen en de menu’s van 2 afdelingen .
Nu de boodschappen zoveel duurder zijn geworden wordt het steeds moeilijker om in de buurt van het budget te blijven.

ik ben nog nooit aangesproken om budget overschrijding maar ben wel benieuwd hoe het gaat binnen de ouderenzorg/ vg/ggz locaties. Hoeveel budget heb je beschikbaar en wat moet je daarvan kopen.
Hoeveel begeleiders eten hiervan mee? 


Interessant onderwerp, maar dat hangt toch ook af van de samenstelling van je groep, lijkt me. Een kudde pubers zal meer eten dan evenveel 70-plussers.

Heel andere categorie, maar bij mijn (voormalig) studentenvereniging is het budget inmiddels €2,50 per eter voor het avondeten, 3 gangen (meestal soep als voorgerecht). Gemiddeld 20-30 eters per avond.

Jihoe

Jihoe

22-05-2023 om 19:45 Topicstarter

ik krijg €7,70 per patiënt per dag en daar moeten ook de begeleiders van mee eten
10 patiënten en 4 begeleiders. En dat is voor ontbijt, lunch, avondeten, fruit, drinken, wasmiddel 

Bij ons op het werk hebben we een budget van 525 per week. Dat is omgerekend per bewoner  8,30 per dag. 
Ontbijt, onder de middag altijd iets extra's  zoals soep, ei of een kroketje of croissant ( wisselt per dag ) en avondeten. Bewoners  mogen bij ons ook voorkeur aangeven, bijvoorbeeld  een die graag chocolademelk  drinkt, een ander die graag cassis wil enz.
Ik vind dat we  het  goed getroffen  hebben qua budget, de ene week geven we wat meer uit dan de andere, maar gemiddeld  komen we uit. En is er af en toe ook ruimte voor iets extra's,  zoals een  visje van de visboer of een keertje afhaalchinees.

Edit: Dit gaat over een woongroep PG, 9 bewoners . Oh, en in principe eten de begeleiders niet mee maar hebben eigen eten mee. In de praktijk wordt er vaak dusdanig veel weggegooid, dat er wel meegegeten wordt. Er wordt dan echter eerst voor de bewoners  opgeschept. Wat over is mag personeel dan nemen. Want anders wordt het toch maar weggegooid.


Jihoe schreef op 22-05-2023 om 19:45:

ik krijg €7,70 per patiënt per dag en daar moeten ook de begeleiders van mee eten
10 patiënten en 4 begeleiders. En dat is voor ontbijt, lunch, avondeten, fruit, drinken, wasmiddel

Wasmiddel?

waarom eten de begeleiders mee van eten wat voor de patienten is bestemd? Budget is toch niet voor personeel?

absor schreef op 22-05-2023 om 21:24:

waarom eten de begeleiders mee van eten wat voor de patienten is bestemd? Budget is toch niet voor personeel?

Op sommige zorglocaties is het juist de bedoeling dat je mee-eet met de patiënten/cliënten/bewoners.  Bijvoorbeeld vanwege het huiselijke karakter of dat er mensen geholpen moeten worden. Lijkt mij vrij logisch dat je dan met de pot mee eet toch? Je bent dan gewoon aan het werk zeg maar.  

Althans, in de daklozenopvang, crisis opvang van jeugdzorg, ggz kliniek, gehandicapte zorg en het verpleeghuis waar ik heb gewerkt wel. 


bij ons is het €7,35 per person per dag en hier moet al het eten en drinken van betaald worden. Ook als de begeleiders mee-eten.  Maar het is uiteraard gemiddelde prijs. Dus de dag eten we pasta en de andere dag eten we AVG met bijv draadjesvlees.

Verder: Geen/minder luxe producten, brood van de supermarkt ipv de bakker, huismerk ipv A-merk. Chips en koekjes goedkope versie: speculaasjes, kaakjes.Yoghurt ipv Mona Pudding.

Zelf koken ipv kant-en klaar-maaltijden.

En: vaak aanbiedingen kopen. En als iets in de aanbieding is vooruit kopen (vooral dus bij houdbare producten). Plannen plannen plannen.

In het verleden ook veel zelf bij Lidl en zo gekocht, maar dat kost ook weer tijd van de begeleiders. Dus nu weer thuisbezorgen.

Wil iemand een duur product? Helaas, dan zelf aanschaffen.

Dieetvoeding etc wordt wel door de organisatie betaald (en gaat niet van voedingsbudget af)
Wasmiddel etc wordt verstrekt door de locatie, maar wordt indirect door de bewoners betaald. Zij betalen per maand een bijdrage als de organisatie voor wasmiddel moet zorgen .
Voor schoonmaakspullen is apart budget

Libertine schreef op 22-05-2023 om 21:36:

[..]

Op sommige zorglocaties is het juist de bedoeling dat je mee-eet met de patiënten/cliënten/bewoners. Bijvoorbeeld vanwege het huiselijke karakter of dat er mensen geholpen moeten worden. Lijkt mij vrij logisch dat je dan met de pot mee eet toch? Je bent dan gewoon aan het werk zeg maar.

Althans, in de daklozenopvang, crisis opvang van jeugdzorg, ggz kliniek, gehandicapte zorg en het verpleeghuis waar ik heb gewerkt wel.


Als je met zo'n beperkte budgetten werkt, zou het mij juist logisch lijken dat begeleiders hun eigen maaltijden meebrengen om samen te eten. 
Wat Jihoe schrijft: 77 euro voor 10 personen en 4 begeleiders aan drie maaltijden per dag, dan zit je aan nog geen 2 euro per maaltijd; laat staan drinken of fruit. 

Moirmel schreef op 22-05-2023 om 23:01:

[..]

Als je met zo'n beperkte budgetten werkt, zou het mij juist logisch lijken dat begeleiders hun eigen maaltijden meebrengen om samen te eten.
Wat Jihoe schrijft: 77 euro voor 10 personen en 4 begeleiders aan drie maaltijden per dag, dan zit je aan nog geen 2 euro per maaltijd; laat staan drinken of fruit.

Je hebt dan een voorbeeldfunctie. Net als bij kleine kinderen, dan eet je ook mee. 

Het stimuleert niet als jij niet eet, of je sushi/maaltijdsalade/nasi van gisteren zit op te peuzelen of misschien wacht en  in je pauze een kapsalon gaat bestellen waar de hele afdeling naar ruikt.

Evaluna schreef op 22-05-2023 om 23:09:

[..]

Je hebt dan een voorbeeldfunctie. Net als bij kleine kinderen, dan eet je ook mee.

Het stimuleert niet als jij niet eet, of je sushi/maaltijdsalade/nasi van gisteren zit op te peuzelen of misschien wacht en in je pauze een kapsalon gaat bestellen waar de hele afdeling naar ruikt.

Ik begrijp het belang van mee eten maar daar zou wel budget voor moeten zijn dan   Ik hoop dat dat ook echt zo is en dat het niet ten koste gaat van de client of patient.   Ik vind het verdrietig dat een opname, die in verpleeghuis je laatste tot je dood is, betekent eten in armoede.  Dus bijv yoghurt ipv pudding want goedkoper.  Dat is prima bij korte opnames maar niet als het je huis is. 

En als je op je werk mee eet is dat dus salaris. Daar moet dan ook belasting over betaald trouwens door de werkgever

absor schreef op 22-05-2023 om 23:30:

[..]

Ik begrijp het belang van mee eten maar daar zou wel budget voor moeten zijn dan Ik hoop dat dat ook echt zo is en dat het niet ten koste gaat van de client of patient. Ik vind het verdrietig dat een opname, die in verpleeghuis je laatste tot je dood is, betekent eten in armoede. Dus bijv yoghurt ipv pudding want goedkoper. Dat is prima bij korte opnames maar niet als het je huis is.

En als je op je werk mee eet is dat dus salaris. Daar moet dan ook belasting over betaald trouwens door de werkgever

Volgens mij gelden voor therapeutisch meeëten andere fiscale regels.

absor schreef op 22-05-2023 om 23:30:

[..]

Ik begrijp het belang van mee eten maar daar zou wel budget voor moeten zijn dan Ik hoop dat dat ook echt zo is en dat het niet ten koste gaat van de client of patient. Ik vind het verdrietig dat een opname, die in verpleeghuis je laatste tot je dood is, betekent eten in armoede. Dus bijv yoghurt ipv pudding want goedkoper. Dat is prima bij korte opnames maar niet als het je huis is.

En als je op je werk mee eet is dat dus salaris. Daar moet dan ook belasting over betaald trouwens door de werkgever

Maar yoghurt eten is toch geen armoede? Dat voeding en dus de zorg betaalbaar moet zijn is toch geen armoede? Er wordt toch niks van bewoners afgepakt als medewerkers, die vaak niet eens een pauze hebben, mee-eten vanwege het huiselijke effect en de gezamenlijkheid?

Maar in topic: bij ons is ongeveer hetzelfde budget beschikbaar (klinische ggz setting) en medewerkers in de avonddienst eten mee want dat vindt plaats op een vaste tijd. De andere maaltijden hebben een doorlooptijd. Er moet hier ook wat creatiever omgegaan worden met het budget en dat doen we bv door vaker vegetarisch te koken, in het seizoen te koken, geen fris maar limonade en vooral in het weekend iets extra’s als iets lekkers bij de koffie. Soep als voorgerecht want gezond en goedkoop. Er is wel voldoende fruit en rauwkost. Past overigens ook prima in de visie op leefstijl en gezondheid dat bij ons een belangrijk thema is. 



Libertine schreef op 22-05-2023 om 23:48:

[..]

Maar yoghurt eten is toch geen armoede? Dat voeding en dus de zorg betaalbaar moet zijn is toch geen armoede? Er wordt toch niks van bewoners afgepakt als medewerkers, die vaak niet eens een pauze hebben, mee-eten vanwege het huiselijke effect en de gezamenlijkheid?
...


Laat me hier toch even een ander idee bij hebben als je zoals in het voorbeeld spreekt over 10 cliënten en 4 verzorgers. Daarbij gaat zowat een derde van het budget voor de maaltijden naar de verzorgers, en geen slecht woord over hen, maar dan begint het toch wat erg te worden voor de cliënt. 

nog even een aanvulling op mijn eerdere bericht: in het weekend is er wel wat extra's in de vorm van chips, frisdrank etc, alleen niet onbeperkt.

Koffie, thee en limonade is wel onbeperkt beschikbaar. Rauwkost word dagelijks aangeboden.

We hebben zelfs een tijd een bezorgfruit-abonnement gehad. Dit is gestopt omdat de bewoners toch vooral 'standaard' fruit aten: appels, peren, mandarijnen etc. Andere fruitsoorten bleven liggen. 

Verder is gezonde voeding een aandachtspunt, helaas hebben veel mensen last van overgewicht (dat is weer een anders verhaal), en dus is een klein bakje yoghurt ipv pudding prima.

Uiteraard wordt niet iedereen over 1 kam geschoren en staat er gewoon pindakaas, vla etc in de kast. Maar huismerk (of aanbieding). Er wordt echt wel gekeken naar wat mensen lekker vinden.

Met verjaardagen mag de jarige kiezen wat te eten. Vaak is dit patat en snacks. Dan wordt er patat gehaald en komen de snacks uit te oven.

Van begeleiding wordt wel verwacht dat de bewoners altijd eerste keuze hebben én dat je niet zelf alle chips opeet omdat je daar trek in hebt.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.