Werk en Opleiding
Gemberkoekje
24-08-2025 om 11:33
Verschil HBO en MBO bij opleiding richting toneel/musical
Hoi!
Ik vraag me iets af, misschien heeft iemand van jullie ervaring met zoiets of een kind op een vergelijkbare opleiding zit. Dochter, 17 jaar zit nu op een MBO opleiding. Dit niveau is goed te doen voor haar. Haar droom is om als actrice te kunnen werken, is hier ook al lang mee bezig als hobby (musical). Nu leek het haar en ons slim om eerst een algemenere MBO opleiding te doen zodat ze wel straks meer kans heeft op een baan dan wanneer je alleen als acteur opgeleid bent. Maar na deze opleiding wil ze dan toch graag nog een opleiding doen tot acteur of musicalperformer. De vraag is alleen..doe je dan een 2e MBO er achteraan? Of probeer je een HBO? Voor mijn gevoel is ze op leerniveau wel meer een MBO leerling dan een HBO leerling. Maar ik vraag me dus af hoe groot het verschil is bij een opleiding in die richting. Het zal dan vooral een verschil zijn in de leervakken zoals Nederlands en Engels denk ik? Omdat vakken als dans, zang en acteren moeilijk meetbaar zijn in niveau? Iemand toevallig ervaring met opleidingen in deze richtingen?
Ginevra
24-08-2025 om 12:12
Had je deze al gevonden? Vrij uitgebreid artikel. https://www.theaterkrant.nl/tm-artikel/proeven-profileren-doorstromen/
Poezenmeisje
24-08-2025 om 15:57
https://www.luciamarthas.nl/opleidingen/hbo/
...
Om te worden toegelaten tot de opleidingen Hbo-Bachelor Dans, Hbo-Docent Dans en Hbo-Ad Dans geldt als algemene voorwaarde dat je in bezit bent van een mbo-diploma (niveau 4), havo- of vwo-diploma of een gelijkwaardig diploma. Daarnaast moet je auditie doen. De auditie bestaat uit drie rondes. Ben je door alle drie de rondes heen, dan word je toegelaten tot de opleiding.
Tijdens elke ronde volg je auditielessen in een aantal disciplines, waaronder PopTheatreMusicalDance™, Urban, Ballet en Zang. Tevens zullen we je fysieke niveau testen. Gedurende de derde ronde vindt er een intakegesprek plaats. Ook schrijf je een brief (van max. 1 A4), waarin je uitlegt wat je motivaties voor de opleiding en het beroep zijn. De auditie wordt afgesloten met een medische keuring.
...
LindaPinda11
24-08-2025 om 18:26
als ze een tweede mbo-opleiding gaat doen zijn de standaard vakken als Engels, Nederlands en rekenen hetzelfde. Dat lijkt me wel heel saai.
Marty1984
24-08-2025 om 18:35
Ik zou vooral kijken of ze uberhaupt ergens binnenraakt.
Toneel- en musical-opleidingen zijn fel-gegeerd en er zijn 10 keer zoveel mensen die auditie doen dan dat er worden aangenomen.
Ik gok bovendien dat bij een kunst-richting op het HBO de algemene vakken net een tikje minder belangrijk zijn of sowieso altijd gelinkt zijn aan de kunst. Ze zullen je als acteur niet te gauw tegenhouden omdat je wiskunde-tentamen mislukt. En dat Engels en Nederlands op MBO-niveau is ze straks waarschijnlijk op geslaagd, dus ze kan eventueel wel doorgroeien.
Ik zou dus sowieso op beiden mikken qua audities doen.
Milala
25-08-2025 om 06:42
LindaPinda11 schreef op 24-08-2025 om 18:26:
als ze een tweede mbo-opleiding gaat doen zijn de standaard vakken als Engels, Nederlands en rekenen hetzelfde. Dat lijkt me wel heel saai.
Hier kun je vrijstelling voor aanvragen. Dus dat hoeft niet perse.
Moosey
25-08-2025 om 09:22
Je krijgt toch überhaupt geen Nederlands en Engels etc op het HBO? In mijn tijd niet in elk geval.
De theateropleidingen aan de kunstacademies zijn behoorlijk intellectueel, het gaat niet alleen over acteren/zingen/dansen maar ook over concepten bedenken/begrijpen en er wordt flink algemene kennis verwacht. Meestal krijg je ook vakken als kunstgeschiedenis/muziekgeschiedenis. Ook bijvoorbeeld Muziektheater aan Codarts in Rotterdam is zo’n soort opleiding. Hoe jij je kind omschrijft heb ik niet het gevoel dat ze dat zou passen (maar ik weet natuurlijk niet op welk vlak je vindt dat MBO goed bij haar past.
Maar sowieso is denk ik de beste tip: ga (samen) naar open dagen en kijk wat goed voelt. En inderdaad, bereid haar wel voor op het feit dat er audities zijn en dat de kans bestaat dat ze niet wordt aangenomen. Is absoluut geen reden om het niet te proberen, maar wel goed om je te realiseren.
SuzyQFive
25-08-2025 om 18:05
Moosey schreef op 25-08-2025 om 09:22:
Je krijgt toch überhaupt geen Nederlands en Engels etc op het HBO? In mijn tijd niet in elk geval.
De theateropleidingen aan de kunstacademies zijn behoorlijk intellectueel, het gaat niet alleen over acteren/zingen/dansen maar ook over concepten bedenken/begrijpen en er wordt flink algemene kennis verwacht. Meestal krijg je ook vakken als kunstgeschiedenis/muziekgeschiedenis. Ook bijvoorbeeld Muziektheater aan Codarts in Rotterdam is zo’n soort opleiding. Hoe jij je kind omschrijft heb ik niet het gevoel dat ze dat zou passen (maar ik weet natuurlijk niet op welk vlak je vindt dat MBO goed bij haar past.
Maar sowieso is denk ik de beste tip: ga (samen) naar open dagen en kijk wat goed voelt. En inderdaad, bereid haar wel voor op het feit dat er audities zijn en dat de kans bestaat dat ze niet wordt aangenomen. Is absoluut geen reden om het niet te proberen, maar wel goed om je te realiseren.
HBO-V en meerdere docentenopleiding gedaan (VO, dus geen pabo) en we moesten zeker wel nog toetsen spelling en rekenen doen. Als je ze niet haalde moest je extra lessen volgen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.