Werk en Opleiding
Tureluur
01-12-2025 om 08:55
Uitzieken of zsm weer werken
Ik werk in het onderwijs en heb jonge kinderen en momenteel pik ik ieder virus op. Omdat ik enige tijd geleden langdurig ziek ben geweest voel ik me erg bezwaard om me nu ook nog met allerlei virussen ziek te melden. Al helemaal omdat er bij ons op school regelmatig een klas naar huis moet omdat er geen vervanging is.
Staat tegenover dat ik op deze manier eindeloos blijf kwakkelen.
Hoe doen jullie dit? Op tijd ziekmelden en zo nodig goed uitzieken, of zo lang en snel mogelijk door?
Miraval
01-12-2025 om 20:38
Niemand kan voor een ander bepalen of die wel of niet ziek genoeg is om wel of niet te werken, dus dat zou je echt voor jezelf in moeten vullen.
Ik vind virusjes in de herfst/winter wel van de categorie zwaar kut, maar heb daarvoor geen angst langdurig uit te vallen wanneer ik wel die dagen doorjakker. Ziek is wanneer ik niet fit genoeg ben om veilig mijn werk te kunnen doen, en dat is bij (buik)griep. Een verkoudheid, keelontsteking, algehele moeheid of misselijkheid hoort daar voor mij niet bij, maar ik moet erbij zeggen dat ik ondernemer ben en ziek zijn kost mij teveel geld. Dus werk ik wel door waar ik vroeger misschien ziekgemeld zou hebben. Met die wijsheid van nu dat ik toen wellicht weleens "te makkelijk" thuis gebleven ben. Maar daar sta je niet zo bij stil want je voelt het niet in je portemonnee.
Als ik nu ziek ben, dan zorg ik dat ik na het werk thuis niets meer hoef te doen dan zorgen dat er eten is. Opruimen laat ik aan mijn man over, of we laten de boel de boel, de hondjes idem mijn man laat ze uit. Na het eten met een kop thee en pijnstiller mijn bed induiken en liggen tot de wekker gaat de volgende dag. Vaak helpt dat alleen al, gewoon rond 18.00 bed in, warme drank en zweten. Dan heb je al snel 12/13 uurtjes onder de wol te pakken.
Mijn weerstand is ook dermate slecht dat ik iedere virusje van een leerling oppak en vervolgens dus de hele winter/herfst snotter, hoest, nies, keer hoofdpijn, keer buikgriep, keelpijn... nou ja de normale klachten die bij die virusjes horen. Als ik dan thuis zou moeten blijven wordt dat niet minder want bij de eerste de beste pak ik het gewoon weer op. In maart is het voorbij en dan voel ik me weer kiplekker. Het is wat het is. En op deze manier accepteren helpt ook, want werken terwijl je de hele tijd tegen jezelf zegt dat je je eigenlijk zo ziek voelt, dat werkt ook niet in het voordeel.
kerst
01-12-2025 om 20:45
Je weerstand is blijkbaar niet zo goed, dat je elk virus oppikt?
Regelmatig sauna kan helpen.
vitamine d3 + vitamine k2 + zink neem je ook?
En meer rust/ slaap inlassen.
Miraval
01-12-2025 om 21:01
kerst schreef op 01-12-2025 om 20:45:
Je weerstand is blijkbaar niet zo goed, dat je elk virus oppikt?
Regelmatig sauna kan helpen.
vitamine d3 + vitamine k2 + zink neem je ook?
En meer rust/ slaap inlassen.
Vitaminesupplementen heb ik inderdaad. Sauna vind ik te benauwd.
Meer rust/slaap, vooral dat laatste want ik ben een enorme slechte slaper en heb ook RLS (met medicijnen).
Tuinfluiter
02-12-2025 om 08:37
Zonder koorts melde ik mij alleen ziek bij duizeligheid dan kon ik mijn werk niet meer veilig doen. De andere klachten nam ik een pijnstiller voor en ging dan wel werken. Nu kon ik op mijn werk in overleg met collega's wel er voor kiezen om een paar dagen wat makkelijkere routine zaken en administratieve taken te doen. Complex werk bleef dan even liggen of door een collega gedaan. Aangezien iedereen juist de complexe zaken waar meer denkwerk bij kwam kijken het leukst vond was dat nooit een probleem.
Nu is iedere werksituatie anders en kun je voor een ander niet bepalen wat zijn grens is. Hevige keelpijn en geen stem hebben lijkt mij als je voor de klas staat lastig en een paar dagen alleen de makkelijke klussen doen zit er natuurlijk ook niet in.
Je zult zelf je grens moeten bepalen maar doorgaan tot de vakantie om dan twee weken op apegapen te liggen vind ik ook niet normaal.
Zeespiegel
03-12-2025 om 06:56
Tureluur schreef op 01-12-2025 om 09:58:
Vitamines neem ik al!
Het gaat niet om snotterig trouwens. Ook geen koorts, maar keelontstekingen met stemverlies, oorontstekingen met duizeligheid, zulke dingen. De piek gelukkig steeds in het weekend, maar ik zit daarna dan nog met vermoeidheid, heesheid, duizeligheid, oorpijn, keelpijn, verminderd gehoor...
Dat heet niet uitzieken dat heet nog ziek + er stevig doorheen zitten. Doormodderen leidt tot overspannen en erger.
Happyapple
03-12-2025 om 07:16
Hm ja ik heb heel ander werk en kan het op kantoor best een dagje wat rustiger aandoen als de deadlines niet te dringend zijn. Voor de klas lijkt het me lastiger, maar ook tegelijkertijd lastig om je ziek te melden als je weet dat er geen vervanging is. Dus waarschijnlijk zou ik dan ook zeker niet extra 'uitzieken'. Maar dat doe ik dus nu ook niet, dus ik denk dat dat ook een beetje je mentaliteit is of je meteen weer gaat werken als het enigszins gaat of dat je eenmaal ziek gemeld zo lang mogelijk thuis blijft. Vind dat in België ook zo bijzonder soms. Daar geeft de dokter aan hoe lang je thuis moet blijven. En misschien is dat nu ook anders maar heb daar dus wel gezien dat iemand al beter was maar nog ziekenverlof van de dokter had en dus thuis bleef
kerst
03-12-2025 om 10:28
Miraval schreef op 01-12-2025 om 21:01:
[..]
Vitaminesupplementen heb ik inderdaad. Sauna vind ik te benauwd.
Er zijn verschillende sauna's.
En je kunt het langzaam opbouwen dus eerst bv drie minuten.
Daglichtlamp
03-12-2025 om 16:48
Tureluur schreef op 01-12-2025 om 09:58:
Vitamines neem ik al!
Het gaat niet om snotterig trouwens. Ook geen koorts, maar keelontstekingen met stemverlies, oorontstekingen met duizeligheid, zulke dingen. De piek gelukkig steeds in het weekend, maar ik zit daarna dan nog met vermoeidheid, heesheid, duizeligheid, oorpijn, keelpijn, verminderd gehoor...
Je kunt niet half voor de klas staan. Dus ik zou ziekmelden tot je weer beter bent. Dit is niet te vergelijken met kantoor, waar je wel een dagje halve kracht kan draaien.