Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Uitgevallen op het werk, hoe verder?

Mijn tijdelijke contract is afgelopen. Ik ben ziek uit dienst gemeld en daarmee wordt automatisch een ziektewetuitkering aangevraagd. Ik ben niet gezien door een bedrijfsarts. Ik ben ziek geworden door psychische problemen. 
Als UWV inschat dat ik toch belastbaar ben, kan ik dan alsnog een WW uitkering aanvragen? En mbt die belastbaarheid: beoordelen zij dat in werk waar je ervaring in hebt of in het algemeen? Mijn psychische klachten (waar ik diagnoses voor heb) worden erger door de branche waar ik ervaring in heb. Kunnen zij beoordelen dat ik belastbaar ben voor bijvoorbeeld fysiek, ongeschoold werk en daarmee de ziektewet afkeuren?

Ohw joh ik dacht eerst door de titel dat je een hele woedeaanval op werk had gehad ofso😅

Ja hun kunnen bepalen voor jou hoe belastbaar je bent en wat voor werk je kunt doen, hier heb je dan ook sollicitatie plicht voor. Nu komt het natuurlijk voor dat je dingen moet doen die niet goed voor je werken, alles is bespreekbaar maar ze kijken wel altijd naar een oplossing dus iets wat dan weer minder belastend is. Zelfs als het heel moeilijk gaat kunnen ze nog iets voor je vinden wat je maar 2 dagen per week hoef te doen en 2 uur per dag ofso..

Je wordt niet zomaar afgekeurd dan moeten ze eerst flink veel met je geprobeerd hebben kwa banen voordat die beslissing wordt gemaakt.

Tot die tijd kunnen ze idd veel voor je bepalen ook kwa sollicitatie plicht. Maar jij kunt en moet wel ten alle tijden aangeven wat je niet lukt..

Zo had een goede vriendin van mij die hier vlakbij woont hetzelfde, alleen had zij het dan fysiek dat niet alles meer lukte. In het begin werd ze ook niet aangenomen ondanks de sollicitatie plicht, toen moest ze dus verplicht een cursus volgen van uwv  een cursus die je helpt solliciteren, en met je cv in orde te maken, dit vond ze helemaal niks maar het moest.

In de tijd dat je geen werk heb heb je wel gwn recht op een uitkering, via uwv wordt er ook gekeken welke uitkering dat voor jou wordt. Ik durf dus niet te zeggen of je die WW uitkering ook echt krijgt.

je hebt vgm wel dat ze je ook op basis van wat je kunt geschikte banen aan bieden, je mag vgm als ik het goed begreep van die vriendin.. 2 keer weigeren en de 3e keer moet je op zn minst proberen. Maargoed als je dan uiteindelijk dat gesprek hebt met uwv ga ik er van uit dat ze je al die info geven.

O en je krijgt sws eerst met de bedrijfsarts te maken voor uwv met je verder gaat..
Klinkt hard maar ze geloven niemand zomaar op het woord. Er moet door de bedrijfsarts bewezen worden dat er ook daadwerkelijk iets met je aan de hand is waardoor je moeilijk geschikt werkt vind. Dat is ook nog een traject en vanaf daar gaat uwv pas verder met je kijken, kwa banen, uitkering ect..

Je moet ook zorgen dat je structureel bij een psych loopt voor wia. 

Nog een laatste bericht, sorry, ik probeer met je mee te denken.

Voordat je naar instanties stapt om dit allemaal te regelen, zorg dat je alle belangrijke papieren verzameld, ook dat er nu diagnoses lopen.. zulke papieren kunnen je extra helpen. 
Zorg eerst dat je alle belangrijke papieren bij elkaar hebt en in een map stopt.

Loop niet te hard van stapel.. want ze hebben echt bewijzen nodig, voordat ze iets van je aannemen.

redbulletje schreef op 26-08-2021 om 15:15:

Je moet ook zorgen dat je structureel bij een psych loopt voor wia.

Ook dat idd. 

Ik ging ziek uit dienst, kreeg daardoor een ander soort bedrijfsarts (niet verbonden aan het bedrijf) en zat nog niet bij UWV. Via die bedrijfsarts werd gekeken hoe evt terugkeer geregeld kon worden. UWV was bij mij alleen betrokken bij de eerstejaarskeuring en een jaar later bij de wia-aanvraag. 

Rachel, een aantal dingen in je berichten kloppen niet, vandaar dat ik reageer. In de Ziektewet heb je geen sollicitatieplicht, dat is in de WW. Het eerste jaar wordt alleen gekeken of je arbeidsongeschikt bent voor je eigen werk. Daarna krijg je de eerstejaars keuring, zoals Suzy schrijft. Daarbij wordt breder gekeken naar meerdere soorten werk. Vervolgens wordt vlak voor het 2e ziektejaar gekeken wat je verdiencapaciteit is. Dus of je in banen waar je nog wel geschikt voor bent minstens 65% (?) kunt verdienen van je voorgaande loon. Dat is wat ik me er nog van herinner, maar ik zit ondertussen al een aantal jaren in de WIA.

To, success met gesprekken met het UWV binnenkort. En hopelijk beterschap.

Martje80 schreef op 27-08-2021 om 17:17:

Rachel, een aantal dingen in je berichten kloppen niet, vandaar dat ik reageer. In de Ziektewet heb je geen sollicitatieplicht, dat is in de WW. Het eerste jaar wordt alleen gekeken of je arbeidsongeschikt bent voor je eigen werk. Daarna krijg je de eerstejaars keuring, zoals Suzy schrijft. Daarbij wordt breder gekeken naar meerdere soorten werk. Vervolgens wordt vlak voor het 2e ziektejaar gekeken wat je verdiencapaciteit is. Dus of je in banen waar je nog wel geschikt voor bent minstens 65% (?) kunt verdienen van je voorgaande loon. Dat is wat ik me er nog van herinner, maar ik zit ondertussen al een aantal jaren in de WIA.

To, success met gesprekken met het UWV binnenkort. En hopelijk beterschap.

In de ziektewet niet nee, maar ze blijft niet voor eeuwig in de ziektewet... ik neem aan dat ze het heeft na hoe verder daarna... 

Ik vertel dit op basis van hoe mijn schoonmoeder dit heeft ervaren en hoe ik dat bij haar heb zien gaan.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.