Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Uit het onderwijs, carrière switch. Maar wat?

Ik ben even benieuwd naar ervaringsverhalen. Het werken in het onderwijs valt me steeds zwaarder. Ik heb veel met kinderen maar er zijn dagen dat het “voortdurend aan staan”’me steeds zwaarder valt.
Wie is er uit het onderwijs gestapt? En wat ben je gaan doen?  


Wat doe je nu? Kun je wat specifieker zijn?

ik ben zelf niet uit het onderwijs gegaan, maar heb wel de overstap gemaakt van het vo naar het hbo. Een verademing! 

orthoread

orthoread

30-10-2021 om 20:31 Topicstarter

Ik ben leerkracht middenbouw basisschool. 
Van VO naar HBO, dan ben he zeker wel weer gaan studeren naast je werk? 

Ik werk in het mbo als docent. Zie je dat misschien zitten? Ik heb veel collega's uit het po en die vinden het een verademing. Wij hebben veel minder lesuren, ivm taken, voorbereidingstijd en stagebegeleiding. Studenten zijn meestal tussen de 16-23 jaar. Maar wij hebben ook bbl klassen en dan zijn de mensen veelal 30+.
Je moet wel een omscholingstraject (pedagogisch getuigschrift) doen van een jaar. 1 dag per week en die dag wordt betaald als werkdag bij ons. Dit hoef je bij ons pas te halen als je al 1 jaar in dienst bent (voor het contract vast wordt). Ik weet niet of dit voor het hbo ook geldt...

orthoread schreef op 30-10-2021 om 20:31:

Ik ben leerkracht middenbouw basisschool.
Van VO naar HBO, dan ben he zeker wel weer gaan studeren naast je werk?

Nee hoor, dat ging met hetzelfde papiertje. Maar dan nog is het in het hbo, als je de juiste vakkennis hebt, niet ongebruikelijk om je lesbevoegdheid tijdens je eerste werkjaar te behalen. Net als in het mbo, lees ik bij Lena.

Ik ben nu leerlingbegeleider in het VO. Was docent eerst ook in het VO (afgekeurd). Mijn mede leerlingbegeleiders hebben allemaal een andere achtergrond (zoals hbo maatschappelijk werk oid). 

ik ben de zorg en welzijn in gegaan. Wel op een lager niveau gestart en nu weer wat omhoog naar een functie die meer bij mijn opleidingsniveau past. Voor het geld hoef je deze switch niet te doen. Doe ik het dan ook niet voor. Ben ziek het onderwijs uit gegaan. Terug is geen optie meer en wil ik ook niet meer. 

Pedagogisch Didactisch Getuigschrift heet het. Ik kon mijn post niet meer aanpassen. Je kunt in het mbo wel met een 2de graads bevoegdheid aan de slag, maar als je de pabo hebt behaald moet je uiteindelijk wel dit 1-jarig traject volgen. 

In het mbo heb je ook veel ondersteunende functies of richting zorg zoals zorgcoördinator of begeleider bij het LEC.

Het mbo verdiend trouwens beter dan het po. Doorstroom naar LC schaal is ook mogelijk.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

31-10-2021 om 08:36

Lena55 schreef op 31-10-2021 om 07:55:


Het mbo verdiend trouwens beter dan het po. Doorstroom naar LC schaal is ook mogelijk.

Waarom eigenlijk? Waarom krijgen zo ongeveer alle docenten meer betaald dan de allerbelangrijkste docent: de leerkracht basisonderwijs die de basis legt voor alle kinderen, ongeacht niveau en achtergrond. 

Wij hebben andere cao's. Daar komt het verschil in salaris vandaan.

Ik denk dat het mbo vrij goed betaalt (ook beter dan de lb-schaal in het vo) omdat wij voornamelijk mensen willen aantrekken uit het werkveld. Je leidt studenten immers op voor een beroep. Dus we trekken mensen aan met al een werkverleden en door een hoger salaris te bieden maak je de overstap naar het onderwijs aantrekkelijk.

Niet dat ik het ermee eens ben. Wel met mijn eigen salaris  , maar dat po minder verdiend vind ik ook absurd. De werkdruk in het po ligt hoger dan in het mbo denk ik. Het heeft allemaal te maken met cao-onderhandelingen uit het verleden.

Lena55 schreef op 31-10-2021 om 08:44:

Wij hebben andere cao's. Daar komt het verschil in salaris vandaan.

Ik denk dat het mbo vrij goed betaalt (ook beter dan de lb-schaal in het vo) omdat wij voornamelijk mensen willen aantrekken uit het werkveld. Je leidt studenten immers op voor een beroep. Dus we trekken mensen aan met al een werkverleden en door een hoger salaris te bieden maak je de overstap naar het onderwijs aantrekkelijk.

Niet dat ik het ermee eens ben. Wel met mijn eigen salaris , maar dat po minder verdiend vind ik ook absurd. De werkdruk in het po ligt hoger dan in het mbo denk ik. Het heeft allemaal te maken met cao-onderhandelingen uit het verleden.

MBO en VO hebben dezelfde Functiemix dus het hangt er echt vanaf in wel functieschaal je wordt geplaatst. Of dat LB, LC of LD is maakt niet veel uit of je dat in MBO of VO doet. Wel denk ik dat de werkdruk in het MBO lager is dan VO. In het PO kan je ook in LB zitten maar dat gebeurt bijna niet. 

Maar zijn de schalen dan hetzelfde? De LB schaal in het po is anders dan de LB schaal in het mbo dacht ik.

In het mbo wordt je standaard geplaatst in LB. Als je een master hebt behaald, kun je bij ons solliciteren naar LC. LD is alleen voor managers en hogere beleidsmedewerkers.

Werkdruk...dat is zo persoonsafhankelijk hoe je dit ervaart. Veel nieuwe collega' denken dat het om (bijna) volwassen mensen gaat. Dat is ook zo, maar wij hebben veel studenten met een emotionele achterstand. Dan zijn ze 20, maar emotioneel 14 jaar. Of met een lichte verstandelijke beperking. Een deel kampt ook met moeilijke thuissituaties, schulden of psychiatrische problematiek. In het mbo moet je dus wel een klik hebben met de doelgroep. Ik heb ook bij ons al veel collega's zien afvallen omdat ze het te zwaar vonden. Voornamelijk het contact met de studenten wat niet goed ging. 

Daarnaast werken wij niet met methodes. Dus al het onderwijs ontwerpen we zelf. Als je dan ergens terecht komt waar het een chaos is en je alles zelf kunt uitzoeken, is dat heel zwaar. En als je dan een rooster krijgt met 10 verschillende vakken... Waar ik werk hebben we het gelukkig goed voor elkaar. Maar ik hoor echt horrorverhalen van collega's die van andere college's of opleidingen komen...

als je interesse hebt in hbo docent kun je ook eens informeren bij de pabo. Misschien zijn daar mogelijkheden. 

Of hbo pedagogiek, hbo sociaal werk, hbo docentenopleidingen...best veel richtingen waar je zou kunnen werken. 

Maar je vroeg natuurlijk om richtingen buiten het onderwijs. En de gehandicaptenzorg? Dagbesteding is vanaf 3 jaar meestal. Er zijn nu zoveel tekorten. Je kunt waarschijnlijk direct aan de slag.

verder kun je ook kijken bij educatieve uitgeverijen, bij onderwijsorganisaties zoals de po-raad etc.

maak ook eens een lijst met wat jij te bieden hebt aan kennis en vaardigheden. Hoe zou je die anders in kunnen zetten? Maw, welke transferable skills heb je?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.