Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

(Toekomstige) leerkrachten

Hoi! Komend schooljaar ga ik starten met deeltijd Pabo. Zijn hier misschien (aanstaande) docenten die het leuk vinden om over vanalles en nog wat mee te schrijven? 


ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

05-08-2021 om 21:05

Ik hoop dat er mensen mee gaan schrijven want ik lees graag mee! Werk nu in de zorg maar twijfel er wel eens over of ik niet de overstap zou willen maken.

Ik werk bijna 10 jaar als leerkracht in het basisonderwijs, dus als je vragen hebt, stel ze maar

Ik werk (als zelfstandige) in het po, hbo en wo. Van mijn lichting deeltijd pabo'ers is bijna niemand uiteindelijk voor de klas terechtgekomen of ze zijn na een aantal jaar weer wat anders gaan doen of ze combineren het, net als ik, met ander werk. Ik vind mijn werk in het hbo & wo ook wel relaxter (en ze betalen me er nog meer voor ook), maar ik kan de kinderen toch niet loslaten. 😊

Ik heb 9 jaar terug de verkorte deeltijd gedaan. Inmiddels heb ik na 7 jaar regulier de overstap gemaakt naar vrijeschoolonderwijs.

Ik ben gek op mijn werk dus ik word altijd blij van dit soort topics. Leuk dat je er voor gaat!

Reflectione

Reflectione

05-08-2021 om 21:56 Topicstarter

Wat een leuke reacties! Gezellig  

Voor de duidelijkheid: het is niet perse mijn topic maar gewoon om gezellig te praten! Koralinde lastig he? Vond (en vind) het ook heel spannend! 

ReadyAnteater53

ReadyAnteater53

05-08-2021 om 22:20

Reflectione schreef op 05-08-2021 om 21:56:

Wat een leuke reacties! Gezellig

Voor de duidelijkheid: het is niet perse mijn topic maar gewoon om gezellig te praten! Koralinde lastig he? Vond (en vind) het ook heel spannend!

Zeker lastig! Wat heeft voor jou de doorslag gegeven uiteindelijk? Ik ben heel benieuwd hoe je het gaat vinden 

De gedachte speelt bij mij al een paar jaar door mijn hoofd en sinds corona is dat alleen maar sterker geworden. Mijn grootste twijfelpunt is of ik het stukje orde houden wel in me heb. 

Reflectione

Reflectione

05-08-2021 om 22:26 Topicstarter

Koralinde schreef op 05-08-2021 om 22:20:

[..]

Zeker lastig! Wat heeft voor jou de doorslag gegeven uiteindelijk? Ik ben heel benieuwd hoe je het gaat vinden

De gedachte speelt bij mij al een paar jaar door mijn hoofd en sinds corona is dat alleen maar sterker geworden. Mijn grootste twijfelpunt is of ik het stukje orde houden wel in me heb.

Ik twijfel al heel erg lang, ook al overwogen toen ik een studie moest kiezen. Uiteindelijk iets heel anders gaan doen en daar nu klaar mee, zie mezelf niet de rest van m'n leven in dit werkgebied. Actiever gaat praten met docenten, een dagje meegelopen, steun van man en besloten het te gaan doen! Als je het niet probeert dat weet je het nooit! 

Ik heb een paar jaar geleden een carrière switch gemaakt naar het basisonderwijs. En ben nu een hele gelukkige juf. Dus als je vragen hebt, kom maar door! 

Leuk, ik schrijf mee! Hier ook een deeltijd pabo student. Ik heb hiervoor een totaal andere opleiding gedaan en ik had ook geen ervaring met kinderen. Toch heb ik de stap genomen en inmiddels zit ik in mijn laatste studiejaar. Dus juf zijn bevalt me goed

De combinatie werk/studeren/huishouden valt me nu helaas steeds zwaarder. Gelukkig haal ik veel energie uit de stage. De fysieke lessen en contact met klasgenoten vind ik ook erg fijn.

Heb je al een stageplek voor aankomend schooljaar? In welke groep zou je graag willen staan?

Reflectione

Reflectione

06-08-2021 om 07:13 Topicstarter

Moirae schreef op 06-08-2021 om 00:02:

Leuk, ik schrijf mee! Hier ook een deeltijd pabo student. Ik heb hiervoor een totaal andere opleiding gedaan en ik had ook geen ervaring met kinderen. Toch heb ik de stap genomen en inmiddels zit ik in mijn laatste studiejaar. Dus juf zijn bevalt me goed

De combinatie werk/studeren/huishouden valt me nu helaas steeds zwaarder. Gelukkig haal ik veel energie uit de stage. De fysieke lessen en contact met klasgenoten vind ik ook erg fijn.

Heb je al een stageplek voor aankomend schooljaar? In welke groep zou je graag willen staan?

Ik denk ook dat de combinatie werken, stage, school en gezin zwaar wordt! Hoeveel dagen werk je er naast? En hoelang ben je nu bezig? 

De HS wijst een stageplek toe, dat hoor ik nog. Qua groep moet ik ervaren, eigenlijk lijkt alles me leuk maar groep 3 of 4 spreekt me nu veel aan. Ik heb echter 0 ervaring dus ga gewoon met stages kijken wat me ligt. 

Welke groep heeft jouw voorkeur?

Reflectione

Reflectione

06-08-2021 om 09:38 Topicstarter

Oja toch wel een vraag! Weten jullie of er mogelijkheden zijn om alvast wat in het onderwijs te gaan doen als je een tijdje bezig bent met de deeltijd pabo (bv na een jaar?). Ik werk in een heel andere sector en heb geen ervaring met het onderwijs/andere kinderen dan m'n eigen. 

En wat zou je dan kunnen doen?

(Ik weet dat er ook een zijstroomtraject is, maar dat spreekt me niet aan)

Reflectione schreef op 06-08-2021 om 09:38:

Oja toch wel een vraag! Weten jullie of er mogelijkheden zijn om alvast wat in het onderwijs te gaan doen als je een tijdje bezig bent met de deeltijd pabo (bv na een jaar?). Ik werk in een heel andere sector en heb geen ervaring met het onderwijs/andere kinderen dan m'n eigen.

En wat zou je dan kunnen doen?

(Ik weet dat er ook een zijstroomtraject is, maar dat spreekt me niet aan)

Hangt er vanaf waar je woont, maar in gebieden met grote tekorten kan je met een PABO propedeuse zeker al wat, en in ieder geval zodra je in de LIO fase aanbeland bent (vanaf dat je 180 studiepunten behaald hebt). Mijn mentor was er indertijd niet blij mee dat dit zo veelvuldig gebeurde want de ervaring is dat de studie afmaken er dan regelmatig bij in schiet. Maar er zijn genoeg mogelijkheden! 

Wat je kan doen, hangt van je achtergrond af. Als LIO ben je heel gewild als invaller, en er zijn er genoeg in de grote steden die in die fase al als groepsleerkracht starten. Ik ben vrijwel meteen na het beginnen van mijn opleiding als vakdocent Engels in het PO aan de slag gegaan, maar ik ben native speaker and had al onderwijservaring. Een studiegenoot van mij had een conservatorium achtergrond en werd dus al snel vakdocent muziek. Ik zie regelmatig PABO studenten als onderwijsassistent / lerarenondersteuner in het lokaal staan. 

Ik vind alle leeftijden leuk, maar groep 6 is voor mij de sweet spot.

Ik werk zelf ca. 2 dagen. Gelukkig is mijn werk erg flexibel in te delen en kan ik ook in de avond werken, zodat ik overdag aan school kan. Ik ben nu 1,5 jaar bezig. Heb je al wat oudere kinderen?

Ik heb tot nu toe stage gelopen in groep 3/4/5. Ik denk dat ik ook een middenbouw juf ben. Groep 4/5 spreekt me wat meer aan dan groep 3, omdat groep 3 vooral rekenen en taal is. Met groep 4 en 5 kun je net iets meer. Volgend schooljaar loop ik in groep 8. Dat is even wat anders! Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. Groep 6 zou ik ook nog graag willen!

Qua werkaanbod ligt het inderdaad aan de regio. Een klasgenoot werd in haar 1e jaar al aangenomen als juf voor groep 3 in Amsterdam. Verder zijn er mogelijkheden als onderwijsassistent en werk als pedagogisch medewerker in de opvang (als je 80% van de punten hebt behaald).

Reflectione

Reflectione

06-08-2021 om 11:48 Topicstarter

Moirae schreef op 06-08-2021 om 11:34:

Ik werk zelf ca. 2 dagen. Gelukkig is mijn werk erg flexibel in te delen en kan ik ook in de avond werken, zodat ik overdag aan school kan. Ik ben nu 1,5 jaar bezig. Heb je al wat oudere kinderen?

Ik heb tot nu toe stage gelopen in groep 3/4/5. Ik denk dat ik ook een middenbouw juf ben. Groep 4/5 spreekt me wat meer aan dan groep 3, omdat groep 3 vooral rekenen en taal is. Met groep 4 en 5 kun je net iets meer. Volgend schooljaar loop ik in groep 8. Dat is even wat anders! Ik ben heel benieuwd hoe dat gaat. Groep 6 zou ik ook nog graag willen!

Qua werkaanbod ligt het inderdaad aan de regio. Een klasgenoot werd in haar 1e jaar al aangenomen als juf voor groep 3 in Amsterdam. Verder zijn er mogelijkheden als onderwijsassistent en werk als pedagogisch medewerker in de opvang (als je 80% van de punten hebt behaald).

Ik werk straks nog 2 dagen. Wel vaste dagen. Heb 2 jonge kinderen (<4) en een wens voor een derde. Heel pittig denk ik.. maar wat is het goede moment? Begreep van de HS dat er veel mogelijkheden zijn qua wat verlengen etc. En als het echt moet is het wel haalbaar om mijn huidige baan helemaal op te zeggen (maar dat is natuurlijk niet ideaal)

Wel pittig, maar er zijn genoeg mensen van de deeltijd die in dezelfde situatie zitten. Een goed moment bestaat denk ik ook niet, haha. Zo begon ik met de opleiding op het moment dat Corona het land binnen kwam. Het loopt nooit zoals je het in gedachten hebt. Er zijn gelukkig mogelijkheden om je eigen route en tempo te volgen. 

Heb je online of fysieke lessen? 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.