Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Teveel verlofuren over, cao VVT

Tot mijn spijt zit ik sinds juni volledig ziek thuis (en in het ziekenhuis). Hierdoor zijn zowel mijn week vrij in juli,  mijn 4 vrije weken in september niet doorgegaan. Ook de geplande vakantie van december zal waarschijnlijk komen te vervallen.  Dat houdt in dat ik 6 weken aan verlofuren overhoudt.  Die ik dus voor januari echt niet kan opnemen.  Volgens de CAO VVT blijven de uren staan. Volgens mijn leidinggevende is er echter een afspraak dat er hooguit 2 weken verlofuren mee mogen.  De andere uren moet ik of laten vervallen of laten uitbetalen of via fiscale regeling fiets voor kopen of bol.com cadeaubonnen.  Kan iemand mij vertellen of afspraken OR voor afspraken CAO gaan? Ik zelf had de uren graag willen inzetten om wekelijks net iets minder te werken wanneer ik enigszins hersteld zou zijn.


ik zou het even navragen bij de vakbond. 

Wat me opvalt; als je iets minder kunt werken vanwege je herstel dan is dit ook ziektewet, daar hoef je je verlofuren niet aan op te maken. 

https://www.dezaak.nl/management/arbeidsrecht/arbeidsvoorwaarden-welke-regelingen-zijn-er/
Hier staat dat CAO voor OR gaat. In een andere pagina van dezelfde side staat dit:Vakantiedagen meenemen

Werknemers mogen vakantiedagen meenemen naar het volgende kalenderjaar, bijvoorbeeld om zo te sparen voor langer verlof.

  • Wettelijke vakantiedagen blijven zes maanden ‘houdbaar’. Ze vervallen dus een half jaar na het kalenderjaar waarin ze zijn opgebouwd.
  • Bovenwettelijke vakantiedagen verjaren (vervallen) pas na vijf jaar.

Bovendien worden vakantiedagen opgemaakt in de volgorde waarin ze worden opgebouwd: een werknemer neemt dus eerst zijn oudste vakantiedagen op.

Zo kan het dus gebeuren dat vakantiedagen lang worden opgepot, wat ertoe kan leiden dat een werknemer na jaren er ineens drie maanden tussenuit wil.

Om dit te voorkomen, stellen werkgevers in de arbeidsovereenkomst of personeelsgids soms een maximum aan het aantal dagen dat een werknemer mag meenemen naar het volgende jaar. Zo’n bepaling is wettelijk niet toegestaan! Het is wel mogelijk om (bovenwettelijke!) vakantiedagen af te kopen.

Ik lees hieruit dat je een half jaar de tijd hebt om ze op te nemen.

Ben je lid van een vakbond? Die zullen je precies kunnen vertellen hoe het zit. Ik hoop ook dat je snel weer opknapt!

LittleIbex87

LittleIbex87

06-11-2022 om 20:55

Schemerlampje schreef op 06-11-2022 om 20:09:

https://www.dezaak.nl/management/arbeidsrecht/arbeidsvoorwaarden-welke-regelingen-zijn-er/
Hier staat dat CAO voor OR gaat. In een andere pagina van dezelfde side staat dit:Vakantiedagen meenemen

Werknemers mogen vakantiedagen meenemen naar het volgende kalenderjaar, bijvoorbeeld om zo te sparen voor langer verlof.

  • Wettelijke vakantiedagen blijven zes maanden ‘houdbaar’. Ze vervallen dus een half jaar na het kalenderjaar waarin ze zijn opgebouwd.
  • Bovenwettelijke vakantiedagen verjaren (vervallen) pas na vijf jaar.

Bovendien worden vakantiedagen opgemaakt in de volgorde waarin ze worden opgebouwd: een werknemer neemt dus eerst zijn oudste vakantiedagen op.

Zo kan het dus gebeuren dat vakantiedagen lang worden opgepot, wat ertoe kan leiden dat een werknemer na jaren er ineens drie maanden tussenuit wil.

Om dit te voorkomen, stellen werkgevers in de arbeidsovereenkomst of personeelsgids soms een maximum aan het aantal dagen dat een werknemer mag meenemen naar het volgende jaar. Zo’n bepaling is wettelijk niet toegestaan! Het is wel mogelijk om (bovenwettelijke!) vakantiedagen af te kopen.

Ik lees hieruit dat je een half jaar de tijd hebt om ze op te nemen.

Ben je lid van een vakbond? Die zullen je precies kunnen vertellen hoe het zit. Ik hoop ook dat je snel weer opknapt!

Hoe bereken je dat? Ik heb in de coronatijd extra gewerkt en neem 16 weken vakantie mee naar 2023. Dit jaar heb ik in totaal 6wk aan uren opgenomen.

Reficul schreef op 06-11-2022 om 20:55:

[..]

Hoe bereken je dat? Ik heb in de coronatijd extra gewerkt en neem 16 weken vakantie mee naar 2023. Dit jaar heb ik in totaal 6wk aan uren opgenomen.

Werken jullie met een digitaal roostersysteem? Bij ons staat het daar in. (VG sector) of een roosteraar waar je dit na kan vragen? Ik zou er achteraan gaan. 16 weken is veel. Zoveel zou ook niet kunnen. Het wordt uitbetaald of je krijgt het in vrije tijd terug ga.

In de Coronatijden zijn bij ons de uren niet vervallen omdat uren niet op te nemen waren. Maar die moeten nu wel weer opgenomen worden binnen 1,5 uur.

Dit zegt je CAO VVT (even opgezocht)

Vakantiedagen

Bij een dienstverband van 36 uur heb je recht op 144 wettelijke en 93,4 uur bovenwettelijke doorbetaalde vakantie-uren per jaar. Dit ‘verlofmandje’ is bedoeld om verlofuren te kunnen opnemen op feestdagen, calamiteiten en ander kortverzuimverlof. Dit komt neer op 237,4 uur per jaar. Werknemers die meer of minder dan 36 uur per week werken, krijgen vakantie-uren naar rato.

Werkgevers willen graag dat uren die meegaan naar het nieuw tot een minimum beperkt worden zodat niet iedereen sloten aan uren heeft staan (zoals de 16 weken van Reficul). Je bent tot niets verplicht.

 Je bovenwettelijke uren zullen wel gaan vervallen, dus ik zou wel goed nadenken over wat je met je uren wil gaan doen. Zonde als ze ineens 'weg' zijn.





LittleIbex87

LittleIbex87

06-11-2022 om 22:54

Roosters zijn digitaal bij ons maar ik weet niet hoe ik de manier van vakantieuren opbouw kan zien. Inmiddels heb ik een functie waarbij ik niet in een rooster sta. Toch ga ik in gesprek over mijn vakantieuren, het zou toch wat zijn als ik ze kwijtraak.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

07-11-2022 om 14:46

Loezzie schreef op 06-11-2022 om 21:59:

Werkgevers willen graag dat uren die meegaan naar het nieuw tot een minimum beperkt worden zodat niet iedereen sloten aan uren heeft staan (zoals de 16 weken van Reficul). Je bent tot niets verplicht.

Je bovenwettelijke uren zullen wel gaan vervallen, dus ik zou wel goed nadenken over wat je met je uren wil gaan doen. Zonde als ze ineens 'weg' zijn.

Nee, die blijven 5 jaar "goed". De gewone vakantie-uren zijn het probleem. 

Tickel schreef op 07-11-2022 om 14:46:

[..]

Nee, die blijven 5 jaar "goed". De gewone vakantie-uren zijn het probleem.

Ja excuus. Vergist.. inderdaad je gewone vakantieuren.

Westerwolde

Westerwolde

07-11-2022 om 23:05 Topicstarter

Mischa83 schreef op 06-11-2022 om 20:07:

ik zou het even navragen bij de vakbond.

Wat me opvalt; als je iets minder kunt werken vanwege je herstel dan is dit ook ziektewet, daar hoef je je verlofuren niet aan op te maken.

Ik weet het. Ik wil echter ook niet lastig zijn. Het noodgedwongen ziekmelden voelt al als falen van mij richting mijn werkgever. Het kan nu eenmaal niet anders, ik moet me richten op behandeling en fysiek herstel zodat ik zo snel als verantwoord is weer mee kan draaien. De verwachting is dat dat echter dit jaar niet meer gaat lukken, de behandelingen in het ziekenhuis duren nog wel even. Ik moet dus voor eind deze maand aangeven of ik dus mijn uren uitbetaald wil hebben/cadeaubonnen wil/ze laat vervallen 

Westerwolde

Westerwolde

07-11-2022 om 23:07 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 06-11-2022 om 20:09:

https://www.dezaak.nl/management/arbeidsrecht/arbeidsvoorwaarden-welke-regelingen-zijn-er/
Hier staat dat CAO voor OR gaat. In een andere pagina van dezelfde side staat dit:Vakantiedagen meenemen

Werknemers mogen vakantiedagen meenemen naar het volgende kalenderjaar, bijvoorbeeld om zo te sparen voor langer verlof.

  • Wettelijke vakantiedagen blijven zes maanden ‘houdbaar’. Ze vervallen dus een half jaar na het kalenderjaar waarin ze zijn opgebouwd.
  • Bovenwettelijke vakantiedagen verjaren (vervallen) pas na vijf jaar.

Bovendien worden vakantiedagen opgemaakt in de volgorde waarin ze worden opgebouwd: een werknemer neemt dus eerst zijn oudste vakantiedagen op.

Zo kan het dus gebeuren dat vakantiedagen lang worden opgepot, wat ertoe kan leiden dat een werknemer na jaren er ineens drie maanden tussenuit wil.

Om dit te voorkomen, stellen werkgevers in de arbeidsovereenkomst of personeelsgids soms een maximum aan het aantal dagen dat een werknemer mag meenemen naar het volgende jaar. Zo’n bepaling is wettelijk niet toegestaan! Het is wel mogelijk om (bovenwettelijke!) vakantiedagen af te kopen.

Ik lees hieruit dat je een half jaar de tijd hebt om ze op te nemen.

Ben je lid van een vakbond? Die zullen je precies kunnen vertellen hoe het zit. Ik hoop ook dat je snel weer opknapt!

Dank je wel voor je hele bericht. Ik ben geen lid van de vakbond. Ik zal zelf ook nog eens proberen om verder informatie te vinden 

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

07-11-2022 om 23:10

Westerwolde schreef op 07-11-2022 om 23:05:

[..]

Ik weet het. Ik wil echter ook niet lastig zijn. Het noodgedwongen ziekmelden voelt al als falen van mij richting mijn werkgever. Het kan nu eenmaal niet anders, ik moet me richten op behandeling en fysiek herstel zodat ik zo snel als verantwoord is weer mee kan draaien. De verwachting is dat dat echter dit jaar niet meer gaat lukken, de behandelingen in het ziekenhuis duren nog wel even. Ik moet dus voor eind deze maand aangeven of ik dus mijn uren uitbetaald wil hebben/cadeaubonnen wil/ze laat vervallen

Krijg je nog 100% betaald? Als je op 70% zit is het misschien een idee om die vakantie uren uit te laten betalen zodat je weer op 100% zit?

Westerwolde, als je als zieke werknemer niet hebt kunnen genieten van je wettelijke vakantie-uren, dan vervallen deze niet.  Dat is bijvoorbeeld wanneer het opnemen van vakantie jouw re-integratieproces in de weg zou staan. Of wanneer er door de zwaarte van jouw ziekte geen re-integratieverplichting was.  

Waarschijnlijk verwijst jouw leidinggevende naar een vakantieregeling van de organisatie. In zo'n vakantieregeling staat vaak beschreven hoeveel uren je mee mag nemen naar een volgend kalenderjaar. 

Maar als jij aannemelijk kunt maken dat je door je ziekte niet in staat bent geweest om vakantie op te nemen, dan vervallen jouw vakantie-uren niet. Een vakantieregeling doet daar niets aan af. 
Let wel, als je  in staat bent geweest om vakantie op te nemen en daarvan te  kunnen genieten, dan geldt bovenstaande niet.

Verder, heeft het meedoen met een fietsregeling gevolgen voor je loon tijdens ziekte en/of uitkering. Dus als je dit zou overwegen, bedenk dan goed wat hiervan de gevolgen kunnen zijn.

Ik kan mij voorstellen dat als je nu vakantiedagen uit laat betalen, je daarmee aangeeft dat je vakantie neemt (en dus niet ziek bent!!!)

Maar ik weet er niets van.

Sparkle schreef op 08-11-2022 om 09:52:

Westerwolde, als je als zieke werknemer niet hebt kunnen genieten van je wettelijke vakantie-uren, dan vervallen deze niet. Dat is bijvoorbeeld wanneer het opnemen van vakantie jouw re-integratieproces in de weg zou staan. Of wanneer er door de zwaarte van jouw ziekte geen re-integratieverplichting was.

Waarschijnlijk verwijst jouw leidinggevende naar een vakantieregeling van de organisatie. In zo'n vakantieregeling staat vaak beschreven hoeveel uren je mee mag nemen naar een volgend kalenderjaar.

Maar als jij aannemelijk kunt maken dat je door je ziekte niet in staat bent geweest om vakantie op te nemen, dan vervallen jouw vakantie-uren niet. Een vakantieregeling doet daar niets aan af.
Let wel, als je in staat bent geweest om vakantie op te nemen en daarvan te kunnen genieten, dan geldt bovenstaande niet.

Verder, heeft het meedoen met een fietsregeling gevolgen voor je loon tijdens ziekte en/of uitkering. Dus als je dit zou overwegen, bedenk dan goed wat hiervan de gevolgen kunnen zijn.

Hoe beïnvloedt een fietsregeling de uitkering?

Ik begreep dat momenteel meerdere werkgevers de mogelijkheid bieden om uren uit te laten betalen in oa BOL-bonnen. Iets met een belastingtechnisch voordeel. Het is dus niet een heel vreemd aanbod.

Schemerlampje schreef op 06-11-2022 om 20:09:


  • Wettelijke vakantiedagen blijven zes maanden ‘houdbaar’. Ze vervallen dus een half jaar na het kalenderjaar waarin ze zijn opgebouwd.
  • Bovenwettelijke vakantiedagen verjaren (vervallen) pas na vijf jaar.



In de cao VVT is afgesproken dat de verjaringstermijn voor wettelijke vakantiedagen 5 jaar is (en dus niet 6 maanden). 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.