Werk en Opleiding
Nicky199
05-07-2025 om 14:36
Teveel uitkering?
Ik heb een vraag over een UWV uitkering waar ik steeds een tegenstrijdig antwoord op krijg. Ik hoop dat domme vragen niet bestaan.
In maart liep mijn contract van mijn vorige werk af. Ik heb daar niks nieuws aangeboden gekregen. Ik had nog wel op tijd per april wat gevonden maar ik dacht: ik vraag gewoon de uitkering aan als back-up.
nu heb ik al drie maanden achter elkaar een uitkering gehad van een paar honderd euro. Maar het gekke is dat dat loon wat ik elke maand moet opgeven hoger is dan op mijn vorige werk. Volgens het uwv komt dit omdat ik in maart vakantiegeld uitbetaald kreeg van mijn vorige werk.
klopt dit? Want je krijgt toch pas uitkering als je minder dan op je vorige werk verdient? Maar ik verdien juist iets meer en ik krijg er uitkering bovenop?
Nicky199
07-07-2025 om 12:53
Due-scimmie schreef op 05-07-2025 om 20:27:
Ben je minder uren gaan werken? Of evenveel uur.
Evenveel
ik heb uwv weer gebeld. En ik kreeg vandaag een medewerker aan de lijn die uitlegde dat het echt wel kan kloppen dat ik ondanks een hoger inkomen ww krijg. Ze kijken naar een gemiddelde van de laatste maanden en dat kan veel hoger zijn door de uitbetaling van vakantiegeld. Die medewerker zei ook lachend dat transavia hier misbruik van maakte en dat personeel daar 100% van het bruto loon via WW kreeg in de wintermaanden. Omdat transavia ook op het laatst vakantiegeld storte en dus het gemiddelde loon opkrikte tot ver boven het maandelijkse uitbetaalde bruto loon.
Ik heb dus wel recht op ww tot het einde van die ww maanden… en als mijn contract weer afloopt kan ik opnieuw weer iets van 12 maanden ww krijgen
Sophie500
16-07-2025 om 15:21
Het kan nog veel gekker.
Ik begon ooit halverwege november met een nieuwe baan, ook nog eens tegen een hoger salaris dan mijn vorige. Op papier was ik misschien een halve week werkloos.
Toch kreeg ik die november wél een WW-uitkering, maar in december ineens niet meer.
Vanaf januari kreeg ik weer wél een uitkering. Het UWV had namelijk mijn oude salaris gecorrigeerd voor inflatie, terwijl mijn voormalige werkgever dat niet had gedaan. De maanden daarna bleef ik WW ontvangen, telkens een ander bedrag, waarschijnlijk afhankelijk van het aantal dagen in de maand want het salaris van mijn werkgever bleef gelijk.
Het is inderdaad vreemd hoe het UWV zo feitelijk kijkt naar wat je in een bepaalde maand krijgt uitbetaald, zonder rekening te houden met het feit dat vakantiegeld en eindejaarsuitkering vaak pas veel later worden uitbetaald.
Kaaaaaaaatje
18-07-2025 om 12:00
Let op, als je nu ww ontvangt verbruik je wel je recht op ww. Het kan dan zijn dat als je na korte tijd je weer werkloos raakt je geen recht meer hebt op ww.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.