Werk en Opleiding
Nicky199
05-07-2025 om 14:36
Teveel uitkering?
Ik heb een vraag over een UWV uitkering waar ik steeds een tegenstrijdig antwoord op krijg. Ik hoop dat domme vragen niet bestaan.
In maart liep mijn contract van mijn vorige werk af. Ik heb daar niks nieuws aangeboden gekregen. Ik had nog wel op tijd per april wat gevonden maar ik dacht: ik vraag gewoon de uitkering aan als back-up.
nu heb ik al drie maanden achter elkaar een uitkering gehad van een paar honderd euro. Maar het gekke is dat dat loon wat ik elke maand moet opgeven hoger is dan op mijn vorige werk. Volgens het uwv komt dit omdat ik in maart vakantiegeld uitbetaald kreeg van mijn vorige werk.
klopt dit? Want je krijgt toch pas uitkering als je minder dan op je vorige werk verdient? Maar ik verdien juist iets meer en ik krijg er uitkering bovenop?
Daglichtlamp
05-07-2025 om 14:50
Ik snap geloof ik niet waarom je de uitkering niet beëindigd als je inmiddels een baan hebt gevonden waarin je meer verdient dan in je vorige baan. Of snap ik jou dan niet?
madee
05-07-2025 om 15:23
Reken er alvast maar op dat je de WW vroeg of laat moet terugbetalen. En je moet je sollicitatie-activiteiten toch ook opgeven? Ik neem aan dat je dat, nu je een nieuwe baan hebt, niet meer doet. Hoezo krijg jij dan nog steeds een WW-uitkering?
Schemerlampje
05-07-2025 om 15:43
Werk je nu minder uren dan in je vorige baan? Dat ze alleen daar naar kijken? Ik heb geen idee hoor, het is 13 jaar geleden dat ik even ww had. Kun je niet zelf de uitkering opzeggen? Ik zou voor nu het geld in ieder geval apart houden op een spaarrekening, zodat je niet in de problemen komt als je het terug moet betalen.
Meesje
05-07-2025 om 16:35
Krijg je bij je huidige werk geen vakantiegeld en 13e maand en bij je vorige wel? Dan kan het dat je huidige maandloon hoger is, maar je jaarloon lager.
Daglichtlamp
05-07-2025 om 16:36
Meesje schreef op 05-07-2025 om 16:35:
Krijg je bij je huidige werk geen vakantiegeld en 13e maand en bij je vorige wel? Dan kan het dat je huidige maandloon hoger is, maar je jaarloon lager.
Vakantiegeld krijg je sowieso. Dat is een wettelijke verplichting. Het verschilt alleen hoe het uitbetaald wordt (in je ikb, traditioneel in mei, of direct bij je salaris). Voor het UWV maakt dat overigens niet uit.
Meesje
05-07-2025 om 17:04
Daglichtlamp schreef op 05-07-2025 om 16:36:
[..]
Vakantiegeld krijg je sowieso. Dat is een wettelijke verplichting. Het verschilt alleen hoe het uitbetaald wordt (in je ikb, traditioneel in mei, of direct bij je salaris). Voor het UWV maakt dat overigens niet uit.
Dat bedoel ik. Als ze het bij het vorige werk in mei kreeg (en mss nog een 13e maand in dec). En nu krijgt ze het direct bij haar loon. Dan kan het dat zij nu per maand meer loon gestort krijgt dan ze bij haar vorige werk per maand kreeg. Maar dan kan het dat haar werkelijke totale loon over het jaar nu lager is. De reden dat ik dit vermoed/vraag is dat UWV kennelijk aangeeft dat het met vakantiegeld te maken heeft.
Martje80
05-07-2025 om 17:17
Daglichtlamp schreef op 05-07-2025 om 14:50:
Ik snap geloof ik niet waarom je de uitkering niet beëindigd als je inmiddels een baan hebt gevonden waarin je meer verdient dan in je vorige baan. Of snap ik jou dan niet?
Laast hier of op Viva gelezen: als je idd minder verdient in je huidige baan dan moet je perse je ww uitkering houden totdat je die helemaal opgebruikt hebt. Die kun je niet zelf stopzetten. Gelukkig bouw je na 26 weken aaneengesloten werken weer ww rechten op.
Daglichtlamp
05-07-2025 om 17:17
Meesje schreef op 05-07-2025 om 17:04:
[..]
Dat bedoel ik. Als ze het bij het vorige werk in mei kreeg (en mss nog een 13e maand in dec). En nu krijgt ze het direct bij haar loon. Dan kan het dat zij nu per maand meer loon gestort krijgt dan ze bij haar vorige werk per maand kreeg. Maar dan kan het dat haar werkelijke totale loon over het jaar nu lager is. De reden dat ik dit vermoed/vraag is dat UWV kennelijk aangeeft dat het met vakantiegeld te maken heeft.
Maar ze geeft ook aan dat ze in april al een andere baan heeft gevonden. Dus het is me niet helemaal duidelijk hoeveel ze nu krijgt van haar baan en van het UWV. Als ze in haar huidige baan meer verdient dan in haar vorige dan heeft ze waarschijnlijk helemaal geen recht op WW en moet ze die zo snel mogelijk beëindigen. Zonde op deze manier je recht op WW te verbruiken. (Zeker omdat je het toch terug moet betalen).
Schoondochter
05-07-2025 om 17:40
Schemerlampje schreef op 05-07-2025 om 15:43:
Werk je nu minder uren dan in je vorige baan? Dat ze alleen daar naar kijken? Ik heb geen idee hoor, het is 13 jaar geleden dat ik even ww had. Kun je niet zelf de uitkering opzeggen? Ik zou voor nu het geld in ieder geval apart houden op een spaarrekening, zodat je niet in de problemen komt als je het terug moet betalen.
Dat is sinds 2015 niet meer zo, dat ze naar uren kijken. Er wordt nu naar het inkomen gekeken.
Nicky199
05-07-2025 om 19:21
Daglichtlamp schreef op 05-07-2025 om 14:50:
Uwv schreef dat ik die niet moet stopzetten maar elke maand mijn inkomen moet doorgeven. Omdat zij dan bepalen of ik dan nog recht heb op WW of niet. Hoe kan ik steeds WW krijgen bij een hoger bruto loon dan eerst?
Nicky199
05-07-2025 om 19:23
Meesje schreef op 05-07-2025 om 16:35:
Jawel maar normaal altijd in december. Bij zowel het huidige als vorige werk. En uwv telt in maart 2025 en in december 2024 dat mee voor mijn gemiddelde inkomen waardoor ik kennelijk recht heb op ww ondanks een maandelijks hoger inkomen. Dat is toch raar?
Daglichtlamp
05-07-2025 om 19:38
Nicky199 schreef op 05-07-2025 om 19:23:
[..]
Jawel maar normaal altijd in december. Bij zowel het huidige als vorige werk. En uwv telt in maart 2025 en in december 2024 dat mee voor mijn gemiddelde inkomen waardoor ik kennelijk recht heb op ww ondanks een maandelijks hoger inkomen. Dat is toch raar?
Als je huidige salaris hoger is dan 87,5 procent van je vorige salaris (inclusief vakantiegeld en andere toeslagen), dan heb je geen recht meer op ww. https://www.uwv.nl/nl/ww/werk-gevonden-ww
Maar je hebt gelijk, het UWV zal je WW zelf stop zetten.
Heb je via het wijzigingsformulier doorgegeven dat je een baan hebt gevonden?
Daglichtlamp
05-07-2025 om 20:27
Due-scimmie schreef op 05-07-2025 om 20:27:
Ben je minder uren gaan werken? Of evenveel uur.
Dat maakt dus niet meer uit, UWV kijkt alleen naar het inkomen.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.