Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Teams meeting: zakelijk en prive.

Trotse en blije ouder op Twitter: zoontje mocht tijdens de teams meeting van haar werk zijn Lego bouwwerk showen en haar collega’s deden leuk met dat jochie mee. Superleuk voor haar en haar zoontje dat snap ik echt wel. 
De reacties daar waren mierzoet en iedereen wil zo’n team. Zelfs iemand die vertelde dat haar kind een meditatie les had gegeven aan haar collega’s. 
Hoe leuk, lief en schattig ook, ik heb daar moeite mee. Niet omdat het kids zijn (ik geef zelf training aan kids tm 8jr en ben knettergek op ze)
Ik vind vergaderen sowieso al vreselijk. Houd niet van prietpraat tussendoor. Daar is als je op locatie werkt op andere momenten genoeg ruimte voor. Nu iedereen thuis werkt snap ik dat je dat contact mist en ook behoefte hebt aan een beetje gezellig kletsen. 
Vergaderen met teams, ik vind het vreselijk. Maar dan ook oprecht. 
En dan zit ik echt niet te wachten op de pasgeboren baby van een collega. Of op de kat die geshowd moet worden, de kids die tussendoor aandacht willen of de partner die steeds door beeld loopt en zwaait. Ik wil die vergadering klaar en door met m’n werk. 
En al helemaal niet op een kind dat z’n bouwseltje moet laten zien. 
Hoe zien jullie dat? 


Ik geef je groot gelijk. Vergaderen is sowieso al stom, want er wordt heel vaak niet efficient vergaderd, maar met teams of zoom is het nog vervelender. Al dat privégedoe, daar zou ik ook niet op zitten wachten. 

Ik vind teams vergaderingen vaak ook vreselijk. Maar dit soort dingen tussendoor vind ik meestal wel leuk, het brengt wat leven in de vaak oersaaie meetings. De kat van een collega loopt weleens voor de camera langs en daar komt natuurlijk reactie op. De peuter van een collega die langsloopt en iets (soms hilarisch of gênant  ) zegt. En ik vind het ook leuk om kort familieleden of partners te zien. 

Er is voor mij echter wel een grens. Ik vind het prima als het om spontane momenten gaat of een keer een kinderbouwsel showen. Geplande acties ervaar ik ook als meer storend. Ik zou minder enthousiast zijn als tijdens elk overleg een bepaald kind erbij wordt geroepen om zijn bouwwerk te laten zien. Maar spontane momenten tussendoor? Prima.

DanGun

DanGun

29-07-2021 om 07:18 Topicstarter

@Malibu hoe zou jij reageren wanneer n collega aangeeft dergelijke momenten als storend te ervaren?
@Wollstone, zou jij aangeven dat je het storend vindt? 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-07-2021 om 07:40

Met spontane "verstoringen" van huisgenoten of -dieren heb ik geen probleem. Dat maakt zo'n collega die ik normaal alleen in functie ken (de strenge manager of zo), opeens mens. "Papa, ik moet plassen!"

Maar geplande zogenaamd gezellige interrupties die mee dan een paar seconden duren,  nee dank je. Ik houd ook niet van teamuitjes of borrels. Het zijn mijn collega's, niet mijn vrienden.

Wij hebben een klein team, we hebben alleen een beetje van dat soort ongein tijdens de 5 min plaspauze. Onze vergaderingen zijn ook niet vervelend. Het is leuk om iedereen even te zien, ook hoe gaat het? wordt besproken met name tijdens de coronatijd waarbij je elkaar zelden op kantoor ziet. Heb je geen interesse in je collega's?

DanGun schreef op 29-07-2021 om 07:18:

@Malibu hoe zou jij reageren wanneer n collega aangeeft dergelijke momenten als storend te ervaren?
@Wollstone, zou jij aangeven dat je het storend vindt?

Ja, dat zou ik wel zeggen. 

Misschien zou ik voorstellen om eerst het zakelijke deel af te handelen en daarna nog wat langer een "kletskwartiertje" eraan vast te hangen voor diegenen die dat leuk vinden. Maar niet verplicht voor iedereen.

LightheartedEmu17

LightheartedEmu17

29-07-2021 om 08:15

Viva-amber schreef op 29-07-2021 om 07:56:

Wij hebben een klein team, we hebben alleen een beetje van dat soort ongein tijdens de 5 min plaspauze. Onze vergaderingen zijn ook niet vervelend. Het is leuk om iedereen even te zien, ook hoe gaat het? wordt besproken met name tijdens de coronatijd waarbij je elkaar zelden op kantoor ziet. Heb je geen interesse in je collega's?


ik heb zeker interesse in mijn collega’ s en de eerste vijf minuten gaat het soms wel over ditjes en datjes, maar kinderen die dingen komen laten zien, partners die zich even moeten laten horen, neuh, daar zit ik niet op te wachten.

En op dat mierzoete gedoe (Oh wat is hij al groot, wat is ze knap, wat een leuke vent heb je, heb je dat helemaal zelf getekend/gebouwd? Wat goed van je) al helemaal niet.

DanGun

DanGun

29-07-2021 om 08:24 Topicstarter

Heeft niks met interesse te maken. Voor alles is een tijd en plaats. En dat is niet tijdens een vergadering. 

Ik vind dat geen probleem en zelfs wel leuk zolang het niet elke vergadering is. Ik heb ondertussen al zoveel meetings gehad met iemand die een baby/huisdier of wat dan ook op schoot had dat ik er niet meer echt van opkijk. Vaak is het voor de gene met baby/huisdier vervelender. Nu is het bij ons op kantoor ook wel een plek waar regelmatig partners of kinderen aanwaaien. Ik spreek heel soms ook wel eens af met een vriendin onder kantoortijd, die komen dan even koffie drinken op kantoor. Soms fietst het privéleven even door het werkleven heen.

Overigens is dit niet alleen waar ik werk zo maar vaak ook bij onze klanten. Ik heb wel een paar keer gehad tijdens een Teams meeting dat iemand duidelijk nog niet klaar was voor werk, dat was wel vreemd. Dan had ik een videocall met iemand terwijl ze in een dekentje gewikkeld op de bank zat met een mok hete thee in haar handen, en ongekamd haar. Ik denk dat bij mijn werk ook wel meespeelt dat onze klanten wereldwijd zitten en ik daardoor ook vaak met mensen uit andere culturen en tijdzones aan de telefoon zit. En daardoor zijn mijn uren ook niet altijd heel erg standaard.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

29-07-2021 om 09:20

DanGun schreef op 29-07-2021 om 08:24:

Heeft niks met interesse te maken. Voor alles is een tijd en plaats. En dat is niet tijdens een vergadering.

Precies. In de minuten voor of na de vergadering of in de pauze, prima. Dan kan een ieder die dat wil gezellig kletsen, en wie niet wil niet. Zo doen we dat op kantoor ook.

Maar tijdens de vergadering graag de formele agenda onderwerpen. Die agenda is al lang genoeg, daar hoef ik geen teambuildings/pronken-met-kinderen bij.

Spontane verstoringen zijn natuurlijk geen probleem, juist grappig. En dat zijn ze precies omdat ze niet gepland maar spontaan zijn. (We hadden hier laatst een collega wiens hond helemaal dol werd omdat de kat van een andere collega miauwend door het beeld liep.)

Coreopsis schreef op 29-07-2021 om 07:40:

Met spontane "verstoringen" van huisgenoten of -dieren heb ik geen probleem. Dat maakt zo'n collega die ik normaal alleen in functie ken (de strenge manager of zo), opeens mens. "Papa, ik moet plassen!"

Maar geplande zogenaamd gezellige interrupties die mee dan een paar seconden duren, nee dank je. Ik houd ook niet van teamuitjes of borrels. Het zijn mijn collega's, niet mijn vrienden.

Dit ja. Het is niet altijd te voorkomen en soms is het best even grappig. Ik werk in een heel hecht team, we weten veel van elkaar. Van onbekenden kan ik het veel slechter hebben.


Ik hou ook niet van verplicht sociaal gezever, maar het is wel belangrijk. Als je live vergadert  praat je ook even over koetjes en kalfjes en dat is goed voor de onderlinge verhoudingen. Denk dat het verstandig is om dit ook online (in beperkte mate) te doen. Dan worden eventuele plooien toch makkelijker glad gestreken is mijn ervaring.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

29-07-2021 om 10:34

Ik zie dit hetzelfde als TO. Hoe grappig het ook kan zijn om een glimp van het privéleven van je collega’s op te vangen, vind ik het niet gepast om met legobouwwerken aan te komen zetten. Mijn kinderen zijn één keer in beeld gesprongen tijdens een Teams-meeting (“photobomb”) en dat leken mijn collega’s vooral hilarisch te vinden, maar ik heb toen wel tegen mijn kinderen gezegd dat dat de eerste en laatste keer was. 

Verplicht legobouwwerken bewonderen via Teams valt in dezelfde categorie als een collectie vakantiefoto's door moeten swipen op kantoor. Niet iedereen zit daar op te wachten en iedereen weet dat ook, en dan toch aan komen zetten met die Lego of foto's. Zo vermoeiend.

PriceyRook54

PriceyRook54

29-07-2021 om 10:46

Malibu2 schreef op 29-07-2021 om 07:05:


Er is voor mij echter wel een grens. Ik vind het prima als het om spontane momenten gaat of een keer een kinderbouwsel showen. Geplande acties ervaar ik ook als meer storend. Ik zou minder enthousiast zijn als tijdens elk overleg een bepaald kind erbij wordt geroepen om zijn bouwwerk te laten zien. Maar spontane momenten tussendoor? Prima.

Dit. Bij mij is ook wel eens een deurbel gegaan of liep mijn kat achter mij langs, maar bewust een kind/kat/partner erbij roepen, no way. 

Ik zit daar niet op te wachten. Als ik aan het werk ben wil ik graag efficiënt omgaan met mijn tijd, zodat ik in mijn vrije tijd andere dingen kan doen. 

Als het een keer gebeurt zou ik er niets van zeggen, maar als er elke keer dit soort dingen doorheen komen (langer dan een paar seconde), dan zou ik er zeker iets van zeggen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.