Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Teams en ZOOM bloopers!

Je beeld dat blijft weer stilstaan
Of je microfoon staat uit
En de hond die vol in beeld zit
Wast zonder gene weer zijn fluit

Je vergeet dat je alleen van boven
best wel netjes bent gekleed
En dan zien ze ineens je huisbroek
Ver voor je ’t zelluf weet

En je bent nog koffie halen
Omdat dat in de tijd weer scheelt
Kom je terug zie je de kater
Die zijn aars weer vrolijk deelt

En je denkt dat je op mute staat
Terwijl je met je partner praat
Over die hele shitcollega
Die dus nu weet waar 't over gaat…

Enfin, we kennen allemaal de verhalen van ‘ anderen’ . Maar wat waren jouw Zoom/Team/Skype bloopers dit jaar?

Het was een warme dag, een collega was er nog niet helemaal klaar voor om op de video te verschijnen. In plaats van de video uit te zetten, klapte ze even haar laptopscherm een stuk naar beneden. (Video camera zit op de laptop, veel mensen hebben ook een gewoon scherm). Maar de camera was daardoor naar beneden gericht en zo kreeg ik vol zicht op haar blote benen en onderbroek  

Gelukkig was ik de enige in de call en de ongeveer 10 anderen, incl. onze baas, waren er nog niet, en ze loste het snel op. 

Na de pauze kwam ik in de digitale les nog even terug op wat we net besproken hebben, gaf vervolgens uitleg over het volgende onderdeel. Best een strak verhaal, al zeg ik het zelf. Wel wat weinig reactie, maar ja, digitaal hè. Een minuut of vijf later begon ik toch wat te mopperen dat ze wel mee moeten doen. Gelukkig, eindelijk iemand die z'n microfoon aanzet: "Moeten we misschien zelf aan de slag?"

Microfoon en camera vergeten aan te zetten 

Inbellen bij een digitale cursus, vervolgens de microfoon vergeten te muten en ondertussen een 'evaluatie' houden met andere collega's over een niet nader te noemen trashy tv programma (maar het was heel erg trashy). Gelukkig kon men maar een halve minuut meegenieten van ons gegier, voordat een andere collega me er via de chat vol humor op wees dat mijn microfoon nog aan stond. 

Meerdere malen 1 van de katten die de show steelt, ook bij collega's trouwens. Iemand die je echt geen kattenpersoon vindt en dan 3 van die pluizenbollen in de achtergrond.

Blooper was wel dat de deurbel ging en ik snel even heen en weer wilde....dus ik spring op en wurg mezelf bijna aan het snoer van mijn oortjes 😅

De keer dat ik tijdens een overleg bij mijn huilende kind een wond moest schoonmaken en toen wél de camera uitzette...maar niet de microfoon 🙈

Ik dacht laatst dat mijn camera ingezoomd zou staan zodat je de achtergrond niet zo zou zien.

Helaas lukte dat inzoomen niet en moest ik online met een rommelig vol aanreacht op de achtergrond!

In een belangrijk overleg vergeten om mijn katten de kamer uit te sturen. Na een paar minuten springt er een vanaf de kast op mijn bureau. Ik schrok natuurlijk, slaakte een kreet en joeg hem de kamer uit. Ik weet nog steeds niet of mijn gesprekspartners nu schrokken van mijn kat of van mijn reactie 

Een online kennismaking met een middelbare school. Er hadden honderden gezinnen zich aangemeld en die zaten allemaal in zoom. Chaos. Ouders die de microfoon aan hadden staan, die door honderden andere gezinnen gehoord en gezien werden ( mopperend, op elkaar snauwend, Truus het werkt niet, ik zei toch dat je dat verdomme niet moest doen etc.) plaatsvervangende schaamte kreeg ik er van. En mijn kind was het zat na een uur.  

Ayla, dan had de organisator het ook wel wat beter kunnen aanpakken! Volgens mij kun je in alle gebruikelijke platformen (Zoom, Teams, etc) ook iedereen op mute zetten op zo'n manier dat men zichzelf weer kan unmuten wanneer nodig. Ben je in elk geval van die eerste kakafonie af.

ja klopt het was amateuristisch 

Mijn zoon van 8 had elke dag even een klassikaal online moment. Ik was dan meestal ook in de buurt omdat ik rond dezelfde tijd de laptop ook nodig had voor mijn eigen online les.
 Een van zijn klasgenootjes heeft een vreselijk irritante moeder die haar zeikverhalen nu niet bij het hek hield, maar online. Elke dag!!
Mijn zoon had niet door dat zijn microfoon aanstond toen hij zei 'Mama, jij vindt de moeder van Truusje toch ook echt vreselijk irritant? Ze praat echt teveel hoor'.

Ze praat in elk geval niet meer tegen mij 

Tijdens een bedrijfsbreed overleg was een collega aan het presenteren. Het was een serieus en geen vrolijk onderwerp. Mijn kat kwam gezellig op mijn bureau zitten, en ik liet haar even omdat ik toch zelf niet aan het woord hoefde. Tot de presenterende collega vroeg of ik zo graag iets wilde toevoegen. Bleek dat mijn kat op mijn toetsenbord lag, en continu een aanvraag deed om mijn scherm te mogen delen. Tot overmaat van ramp had ze ook de hele chat volgespamd met willekeurige toetscombinaties, iets van 30 regels vol. Ik schaamde me diep..

Ja, die huisdieren.. Mijn hond vond het maar eng, de eerste videovergadering. Allemaal vreemde stemmen, vrouwtje praat terug, maar er is niemand... ( oortjes vind ik heel irritant, is in principe ook nergens voor nodig als je alleen woont) 
Hij ging droevig in een hoekje zitten, met grote schrikogen. Dus ik gaf hem als troost een koekje.
Nou, dat heb ik geweten. Mijn dappere dodo is behoorlijk slim. Binnen de kortste keren had hij de optelsom gemaakt. Onzichtbare stemmen + vrouwtje dat zomaar praat = lekkers!
Dus iedere videovergadering daarna zag hij zijn kans schoon om het een en ander in wacht te slepen. Door mee te "praten" als ik iets wilde zeggen en dus mijn microfoon aan zette, hij schroomde zelfs niet om zijn kop vol in beeld te duwen als ik even niet reageerde. Tot grote hilariteit van de rest.
Maar hij was niet bang meer, dat dan wel weer....

Tijdens een koffiepauze in het overleg terwijl ik in de keuken stond bleek een kind van me in een beren-onesie wijdbeens waggelend zijwaarts door het beeld gedanst te zijn. 

Geen idee waar dat vandaan kwam want ze is normaal heel verlegen en wil niet op de foto en zo. Collega's zaten blauw van het lachen voor het scherm toen ik terugkwam met mijn bakkie.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.