Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Studeren naast baan en studie (keuze) advies

Goedemorgen,

Ik overweeg een studie te volgen naast mijn huidige baan en hoop op ervaringsverhalen en advies.

Ik heb jaren terug al een deeltijd opleiding MBO 4 managementassistent gedaan. Ik werk in een heel andere tak, maar ik wilde destijds gewoon dit niveau hebben als opstap naar het HBO als ik dat ooit zou willen. En meer mogelijkheden creëren voor mezelf natuurlijk. 

Nu werk ik al jaren op een lager niveau en mis ik dus uitdaging. Het werk zelf staat niet stil en ik heb het naar mijn zin, maar echt ontwikkelen is er alleen bij als ik weer ga studeren. 

Ik ben gaandeweg enorm geïnteresseerd geraakt in psychologie en omdat ik zelf het kind ben van een ouder met psychische problemen voel ik een drang om anderen daarmee te helpen. Op welke wijze weet ik dus nog niet. Misschien als psycholoog (maar dat is dus nog een lange weg) of maatschappelijk werk. Beide studies bieden veel mogelijkheden. Ik kijk momenteel naar HBO Social Work of Toegepaste Psychologie.

Wat me aan SW aantrekt is de mogelijkheid voor een Associate Degree. Ik lees dat het niveau tussen MBO4 en HBO zit en de studie 2 jaar in plaats van 4. Omdat ik fulltime werk en onregelmatige diensten heb (ook nacht) ben ik bang dat het me teveel energie kost of dat ik afhaak op ten duur. Wellicht dat door het ietwat lagere niveau en duur de studielast beter te dragen is in combinatie met m'n werk. Ook vind ik 4 jaar echt heel lang nu, daar zit ik echt tegenop. Maar ik lees dat er ook met een AD al veel mogelijkheden zijn. Als ik van gedachten verander kan ik altijd nog doorgaan voor de Bachelor.

Klopt het dat je na het behalen van je AD, je je Propedeuse in 1 jaar kan halen en daarmee naar de Universiteit kan? Ik loop met deze vraag enorm op de zaken vooruit, maar mocht het me goed af gaan en me motiveren om bijvoorbeeld uiteindelijk verder te studeren als psycholoog, dan weet ik wat de beste en snelste opties zijn. 

Alle advies is welkom!

TO, moet je een relevante werkplek hebben om in deeltijd te kunnen studeren?
Ik vraag mij ook af: wil je wel altijd aan het zorgen zijn zowel thuis als op het werk?

Met een hbo-propedeuse (dat is het eerste jaar van de opleiding) kun je inderdaad naar de universiteit. Daarvoor maakt het niet uit of je eerst een AD hebt gedaan of niet. AD klinkt als een mooie vorm voor jou, dan krijg je een goede indruk van het werkveld, kun je aan de slag en kun je altijd nog verder studeren als je dat wil, maar het hoeft niet. Wel is vaak een eis dat je voor een aantal uur al werkzaam bent in de sector waarvoor je wordt opgeleid. 

AnneBonny

AnneBonny

26-01-2022 om 07:35 Topicstarter

Viva-amber schreef op 26-01-2022 om 06:36:

TO, moet je een relevante werkplek hebben om in deeltijd te kunnen studeren?
Ik vraag mij ook af: wil je wel altijd aan het zorgen zijn zowel thuis als op het werk?

Ja klopt. Wat me op de volgende vraag brengt eigenlijk. Wanneer er collega's zijn die op dat niveau bij kunnen staan met opdrachten ect. volstaat dat niet ook?

Ik kan me niet echt voorstellen hoe velen anderen zich omscholen anders. Ik ben alleen dus minder werken is geen optie.

Om op je vraag terug te komen. Is een goede om over na te denken eigenlijk. Ik 'zorg' niet als in dat ik mantelzorger ben. Maar draag wel zorgen mee door wat ik heb meegemaakt en wat nog steeds speelt. 

Ik heb destijds als jongvolwassene niet de juiste hulp gehad. Ik voelde me in de steek gelaten en het heeft mijn moeder ook zeker geen goed gedaan dat de handen ervanaf gehaald werden, (maar dat is deels aan de regelgeving te wijten helaas).

Ik wil juist daarom anderen daarbij kunnen helpen. Kans is groot dat het energie geeft in plaats van neemt.

Neem eens contact op met de studies die je wil doen en vraag daar naar hoeveel tijd je kwijt bent aan contacturen, stage en thuisstudie, kijk of je dit kan inplannen in je huidige week. 

Je zegt dat je alleen bent, zonder kinderen dus ook? Dat geeft wel meer flexibiliteit. 

Ik zou gewoon eens gaan praten met een studiecoordinator van de studie(s) over de mogelijkheden. 

AnneBonny schreef op 26-01-2022 om 07:35:

[..]

Ja klopt. Wat me op de volgende vraag brengt eigenlijk. Wanneer er collega's zijn die op dat niveau bij kunnen staan met opdrachten ect. volstaat dat niet ook?

Ik kan me niet echt voorstellen hoe velen anderen zich omscholen anders. Ik ben alleen dus minder werken is geen optie.

Om op je vraag terug te komen. Is een goede om over na te denken eigenlijk. Ik 'zorg' niet als in dat ik mantelzorger ben. Maar draag wel zorgen mee door wat ik heb meegemaakt en wat nog steeds speelt.

Ik heb destijds als jongvolwassene niet de juiste hulp gehad. Ik voelde me in de steek gelaten en het heeft mijn moeder ook zeker geen goed gedaan dat de handen ervanaf gehaald werden, (maar dat is deels aan de regelgeving te wijten helaas).

Ik wil juist daarom anderen daarbij kunnen helpen. Kans is groot dat het energie geeft in plaats van neemt.

Ik vermoed dat de regels nog steeds veel frustratie geven.

ik las op het viva-forum dat mensen die anderen willen helpen, meestal het werk in de GGZ niet lang volhouden.

kijk eens naar de studie psychologie bij de Open Universiteit. 
Gericht juist op studeren op afstand in deeltijd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.