Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Stap budget

Ik heb al gezocht maar vind er nog geen topic over. Wie heeft er al gebruik gemaakt van heg stapbudget of staat net als ik vandaag sinds 10 uur in de wachtrij?

Welke studie/cursus wil je gaan doen/ doe je?

Ik wil de thuisstudie medisch secretaresse gaan doen om eindelijk een stap te zetten richting weken in de zorg.


Belachelijk vind ik het, dat hele STAP budget. Ik heb dit jaar een dure opleiding zelf betaald en kan niets meer aftrekken van de belasting, terwijl het geld dat beschikbaar is gesteld weggegeven wordt als een soort loterij systeem.

In mijn omgeving heb ik ook zo'n type die nu STAP budget wil, terwijl ik van tevoren weet dat hij de opleiding niet af gaat maken omdat hij zo wispelturig is als wat en nooit iets afmaakt. Maar ja, het is gratis, dus als je het zat bent stop je gewoon.

Hmz ik heb ooit een (relevante) cursus gedaan via UWV maar als ik niet zou slagen moest ik het wel terugbetalen. Ging om een paar duizend euro dus dan ga je wel aan t werk. 

Raar dat ze bij dat STAP budget niet die regel hebben. 

Er zitten nog wel wat voorwaarden aan. Dit staat in de beschikking:

STAP-budget wordt eerst als voorschot betaald en bedraagt € 1.000,00. Dit voorschot betalen wij aan uw opleider. Wij maken het budget definitief als u de scholing met succes afrondt of deelneemt aanminstens 80% van de scholing. Wij wensen u veel succes met de scholing.

Ga er dus vanuit dat de opleider een melding terug doet dat je je hier inderdaad aan hebt gehouden. Het is ook niet zo dat je iets uitkiest bij "Jantje op de hoek". Het opleidingsinstituut moet zijn goedgekeurd door de overheid en moet dus ook voorkomen in de lijst als je de aanvraag doet.

Mijn opleider deed het trouwens wel netjes. Je kon je inschrijven waarbij je aangaf dat je het met stap-budget zou bekostigen. Zij stuurde vervolgens een code toe die ik moest invoeren bij de aanvraag. Mocht ik buiten de boot vallen omdat het budget op was had ik verder geen betaalverplichting o.i.d. richting de opleider.

Volgens mij heb ik een uur of twee in de wachtrij gestaan en ik zat inderdaad klaar voordat de aanvraag lijn open ging.

Als je stopt hoef je dit alleen door te geven aan het UWV. Doe je dat niet is de enige consequentie dat je maximaal twee jaar lang kan worden uitgesloten van STAP-vergoeding.

Als je de scholing niet kan starten of kan afronden*, dan bestaat er geen recht op subsidie. Je dient dit zo snel mogelijk aan UWV door te geven, zodat UWV kan voorkomen dat het STAP-budget betaald wordt of het STAP-budget kan terugvorderen bij de opleider. Als je niet meedeelt dat je de opleiding niet kan afronden en het niet volgen of afronden is te wijten aan jezelf, dan kan je voor een periode van maximaal 2 jaar worden uitgesloten van het aanvragen van STAP-budget.

ik ben wel benieuwd voor welke opleidingen jullie dan gaan? 

Ik heb mij bij de vorige ronde aangemeld en volg nu webdesign bij de nha

duizel schreef op 04-07-2022 om 11:50:

ik ben wel benieuwd voor welke opleidingen jullie dan gaan?

Ik heb een cursus Autocad gevolgd.

Het lijkt me hartstikke leuk om weer eens een cursus te volgen. Maar aangezien het via het UWV gaat, durf ik het niet. Heb een uitkering en zit niet te wachten op gezeik. Bovendien vind ik dat mensen die hun carrière ermee een boost kunnen geven, daar meer recht op hebben. Dus zal het niet aanvragen.

Het is bij mij gelukt afgelopen vrijdag. Ik was er binnen een kwartier doorheen. Ik ga een cursus doen wat zowel privé als in mijn werk in te zetten is. Ook is het een mooie aanvulling in de richting waarin ik mij wil ontwikkelen voor een toekomstige (andere) baan. Dus ik ben er heel blij mee. Maar de manier waarop dit werkt vind ik echt belachelijk. Als een soort loterij.. 

Ook mij is het gelukt,net voor half twaalf.Heeft iemand al bericht dat er met de opleiding gestart kan worden?,of hoe lang duurde dat bij eerdere aanvragen?

Due-scimmie

Due-scimmie

07-07-2022 om 19:42 Topicstarter

Alys schreef op 07-07-2022 om 17:02:

Ook mij is het gelukt,net voor half twaalf.Heeft iemand al bericht dat er met de opleiding gestart kan worden?,of hoe lang duurde dat bij eerdere aanvragen?

Ik heb al bericht dat hij is goedgekeurd en heb aanbieder gevraagd of ik materiaal eerder kan ontvangen dan de startdatum 8 augustus. 

Ik kreeg diezelfde dag nog bericht dat de stap aanvraag voorlopig was goed gekeurd. In het online portaal. En gisteren kreeg ik een brief van het UWV met de officiële bevestiging.

Binnenkort (1 September) is er weer een mogelijkheid het budget aan te vragen. 
Wie zit er ook nu al klaar voor ?

Ik wil een inleiding in de psychologie gaan volgen. Dat kan ik zelf nooit betalen, dus hopelijk krijg ik het op deze manier wel voor elkaar. 

TanSwallow86

TanSwallow86

20-08-2022 om 16:39

De overheid heeft wel geld om mensen een cursus of opleiding te volgen,  maar die extra 500 euro aan energietoeslag betalen dat kan weer niet. 

HarleyQuin schreef op 20-08-2022 om 16:39:

De overheid heeft wel geld om mensen een cursus of opleiding te volgen, maar die extra 500 euro aan energietoeslag betalen dat kan weer niet.

Dat vind ik dan wel weer logisch.

Het geld voor de cursussen en opleidingen is in beginsel bedoeld om mensen aan het werk te houden of te brengen. Dat heeft een doel, waarmee je de arbeidsmarkt een langdurig positieve bijdrage poogt te geven. Dit komt zowel de arbeidsmarkt als de armoede ten goede.
500 euro energietoeslag is een eenmalig impuls wat tijdelijk iets doet tegen armoede, maar zeker niet structureel. Eigenlijk is dat verloren geld vanuit beleidsmakers bezien. 

Daarbij komt dat de 500 euro energietoeslag aan veel meer mensen moet worden uitgedeeld dan het STAP budget.  

Overigens is het STAP budget juist weer de uitgeklede variant van de vroegere belastingregeling. Hoewel ik zelf profiteer van de actuele regeling, vind ik het afschaffen van de oude regeling erg jammer en zonde. Ik denk bovendien dat de huidige vorm (met de limieten die er gesteld worden en de weinige controle op of het ook echt arbeidsmatig benut wordt) niet optimaal is. Dus of het beoogde effect behaald wordt, is dan weer een tweede. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.