Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Solliciteren

Vorige week kwam dé vacature voorbij. Precies zoals ik hem had voorgesteld, dus geschreven en ik ben uitgenodigd voor gesprek 😁
Het enige waar ik stress over heb is de ingang van de vacature. Ze willen iemand per half december, maar ik heb nu ook een baan en heb daar een opzegtermijn, hoe moet ik dit doen?

Opzeggen gaat per de eerste van de maand toch? Ik heb 1 december gesprek, stel het is positief, dan kan ik pas per 1 januari opzeggen en per 1 feb uit dienst?
Ik heb juist de kerstvakantie vrij gevraagd en die diensten zijn allemaal opgelost, dus daar kan ik niet mee terug. Anders kon ik misschien nog januari vrij nemen en zo in januari al met de nieuwe baan beginnen.

Of denk ik nou veel te moeilijk? Is er in gesprek van alles mogelijk met opzegtermijnen? 
Of later beginnen? Maar dat is ook zo zonde want de baan is tijdelijk tot augustus en ik wil er wel alles uithalen.

En nog een vraag, wanneer begin je over salaris? Ik wil in ieder geval niet minder gaan verdienen. Komt dit tijdens het eerste gesprek al ter sprake? 

Wie wil met mij meedenken?


Hoeveel gesprekken heb je?

Mijn ervaring: 

eerste gesprek, puur kennismaking. Pas je bij het bedrijf, past het bedrijf bij jou? Wat voor gevoel heb je bij elkaar.

Eventueel tweede gesprek met directe leidinggevende, ook een kennismaking als insteek

Derde gesprek: arbeidsvoorwaarden gesprek waarin salaris, startdatum etc wordt besproken. En heus, ze weten echt wel dat iemand die nu een baan heeft (staat op je cv) niet per direct kan starten en dat de meeste organisaties tenminste 1 maand opzegtermijn hebben

Voor tijdelijke functies is 1 gesprek vaak ook genoeg. Ze zullen inderdaad begrijpen dat je een opzegtermijn hebt, dus mogelijk dat ze daar in mee gaan. Verder moet je je huidige contract er op na kijken wat er in staat qua opzegtermijn. Bij m'n vorige baan was dat 1 maand, dus daar ben ik op de 13e ofzo vertrokken. Bij m'n huidige baan is het wel het einde van een periode (4 weken ipv maand)

Collega van mij switchte van school en werd echt aan haar twee maanden opzegtermijn gehouden. Ook al was er dus al wel een vervanger. 

Bij de meeste banen is over de startdatum wel te praten. Of is het seizoenswerk (bijvoorbeeld voor de kerst)? Zowel startdatum als salaris bespreek je meestal pas in het arbeidsvoorwaardengesprek. 

Evaluna

Evaluna

29-11-2021 om 15:18 Topicstarter

Dank voor jullie input! Het is een tijdelijke baan in de zorg, dus ik verwacht niet 3 gesprekken. Wel fijn dat er meestal over te praten is.
Ik ben heel benieuwd!

En misschien valt er bij je huidige werkgever ook over te praten. Een (nu oud-) collega van mij mocht ook eerder weg dan de opzegtermijn.

Evaluna

Evaluna

29-11-2021 om 15:32 Topicstarter

Schemerlampje schreef op 29-11-2021 om 15:21:

En misschien valt er bij je huidige werkgever ook over te praten. Een (nu oud-) collega van mij mocht ook eerder weg dan de opzegtermijn.

Dat zou m'n voorkeur hebben, een tijdelijke baan waar 6 weken vanaf gaat is ook zo wat!

Voor een goede werknemer wil een nieuwe baas wel wachten. Natuurlijk dat hij liefst per onmiddellijk de nieuwe kracht in dienst krijgt, maar als hij dat niet verstaat is dat een eerste rode vlag.

Héél veel succes!

een tijdelijke baan heeft vaak wel een specifieke ingangsdatum, want je gaat iemand vervangen die tijdelijk niet aanwezig is. Die persoon kan moeilijk het zwangerschapsverlof of operatie verplaatsen.

Je zal dan eerder moeten zien of dat je huidige werkgever er mee instemt dat je eerder weg gaat. Al zal dit in de huidige markt ook erg lastig zijn.

Heb je nu een vaste baan, of is dit ook een tijdelijk contract?

Evaluna

Evaluna

29-11-2021 om 16:38 Topicstarter

DivingGirl schreef op 29-11-2021 om 16:28:

een tijdelijke baan heeft vaak wel een specifieke ingangsdatum, want je gaat iemand vervangen die tijdelijk niet aanwezig is. Die persoon kan moeilijk het zwangerschapsverlof of operatie verplaatsen.

Je zal dan eerder moeten zien of dat je huidige werkgever er mee instemt dat je eerder weg gaat. Al zal dit in de huidige markt ook erg lastig zijn.

Heb je nu een vaste baan, of is dit ook een tijdelijk contract?

Het is tijdelijk van half december tot augustus, dus geen idee wat het idee er achter is... Vast wel een vervanging, maar hoe? 

Ik heb nu een vast contract, ik geloof dat ik het eerst maar eens aan ga horen wat hun gedachten zijn en dan terug naar mijn huidige werkgever hoe flexibel hun zijn.

Ik zou er wel zo snel mogelijk willen beginnen, ga ten slotte niet voor niets solliciteren. Iets met reintegreren in een baan die eigenlijk niet meer past en ik kan je zeggen, dat is pittig 

Gelukkig ben ik er zo goed als weer, en kan ik weer solliciteren. En dan juist komt dé baan voorbij 😁

Als je in je huidige baan aan het reïntegreren bent heb je kans dat het juist makkelijker is om in overleg met je werkgever eerder te stoppen. 
Wel spannend, van een vast contract naar een tijdelijke baan! Succes met solliciteren!

bij mijn huidige baan is er ook 1 maand opzegtermijn maar kan dat ook halverwege de maand zijn. Als ik dus vandaag opzeg kan ik per 29 december weg. Dus dat zou je ook nog even kunnen nagaan. 

Ik neem aan dat ze er rekening mee houden dat niet iedereen direct kan beginnen, want binnen 2 weken beginnen is zelfs met een snelle sollicitatie procedure erg vlot. 

Met een vast contract in de zorg is een opzegtermijn relatief vaak 2 maanden. Als jouw werkgever te weinig mensen beschikbaar heeft, wat nu best vaak zo is in de zorg, moet je die tijd van je opzegtermijn gewoon werken. Maar als de ruimte er is dan willen ze daar vast rekening mee houden. 

Evaluna

Evaluna

29-11-2021 om 20:08 Topicstarter

Tijgeroog schreef op 29-11-2021 om 17:22:

Als je in je huidige baan aan het reïntegreren bent heb je kans dat het juist makkelijker is om in overleg met je werkgever eerder te stoppen.
Wel spannend, van een vast contract naar een tijdelijke baan! Succes met solliciteren!

Volgens mij is het 1 maand voor opzeggen, maar verwacht niet veel problemen omdat ik niet zoveel uur werk en nog aan het reintegreren ben. Bovendien vakantie gepland met kerst.

Het is absoluut spannend! Heb op zich de ideale werkomstandigheden nu, vast contract, goede uren. Maar voel me er zo in gevangen, deze baan wilde ik een aantal jaren geleden graag uit praktisch oogpunt en dat was ook goed. Inmiddels ben ik er uitgekeken en wil wat anders... Laat er dan net een vacature voorbij komen waarvoor ik ooit een opleiding heb gevolgd. Te mooi om te laten lopen, maar wel een grote stap.

Stel, die maanden zijn om, dan ga ik natuurlijk weer solliciteren. Als ik dan niet snel iets vindt, heb ik dan recht op bijstand, ja toch?

Evaluna schreef op 29-11-2021 om 20:08:

[..]

Volgens mij is het 1 maand voor opzeggen, maar verwacht niet veel problemen omdat ik niet zoveel uur werk en nog aan het reintegreren ben. Bovendien vakantie gepland met kerst.

Het is absoluut spannend! Heb op zich de ideale werkomstandigheden nu, vast contract, goede uren. Maar voel me er zo in gevangen, deze baan wilde ik een aantal jaren geleden graag uit praktisch oogpunt en dat was ook goed. Inmiddels ben ik er uitgekeken en wil wat anders... Laat er dan net een vacature voorbij komen waarvoor ik ooit een opleiding heb gevolgd. Te mooi om te laten lopen, maar wel een grote stap.

Stel, die maanden zijn om, dan ga ik natuurlijk weer solliciteren. Als ik dan niet snel iets vindt, heb ik dan recht op bijstand, ja toch?

Je hebt in eerste instantie recht op ww. Hoe lang is afhankelijk van je werkverleden.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.