Werk en Opleiding
HAHA!wait..what
14-05-2026 om 18:54
Sollicitatie-topic
Het leek me wel eens tijd voor een algemeen topic over solliciteren!
Ben je op het moment aan het solliciteren?
Denk je er over na om te gaan solliciteren?
Heb je leuke verhalen of juist nare ervaringen? Wil je gewoon even van je afschrijven?
Kortom; alles wat met werk/solliciteren te maken heeft kan hier besproken worden 
MMcGonagall
18-07-2026 om 16:24
Assessments en capaciteitentests vind ik altijd erg leuk. Ik ben er op de een of andere manier ook heel goed in
Ik ben nog nooit voor een niet geslaagd, terwijl ik bij gesprekken amper 20% doorgekomen ben. Voor mijn huidige baan ben ik aangenomen op alleen mijn cv en een gesprek over koetjes en kalfjes 
Winterkoud
19-07-2026 om 09:44
Klinkt goed stokstaart!
Een assesments of tests heb ik nog nooit hoeven maken, maar heb ook geen management functies oid. Gesprekken ben ik nog niet echt in getraind om te voeren, ik denk dat ik in mijn leven 10 misschien 15 sollicitatiegesprekken heb gehad, de laatste baan (huidige werkgever) was 1 gesprek via teams via netwerk en cv heb ik nooit hoeven aanleveren.
Mijn cv heb ik wel laatste helemaal geüpdatet, die was echt wel verouderd met inmiddels teveel informatie. Dat wat inkort en strakker gemaakt.
Waar ik nu nog beetje in dubio over blijf zitten is welke kant ik op wil in mijn vakgebied. Gelukkig zit ik prima, hoef ik zeker niet weg, en kan ik de tijd nemen om dat voor mezelf duidelijk te krijgen. Eerst bijna vakantie, wie weet wat dat voor inzichten oplevert 😊
stokstaart
20-07-2026 om 11:08
wat fijn winterkoud dat je zo lekker op je plek zit ondanks dat je wilt kijken welke kant je wilt opgaan. Goede uitgangspositie.
Ik ga vandaag lekker die dingen oefenen en dan morgen die online tests maken.
het is een dag vervroegd want ik kon niet die datum.
Onder het hardlopen werd ik zojuist gebeld door die andere partij. Ze nodigen me uit voor een gesprek komende donderdag! Dat is die junior positie. Ben zo benieuwd!
Winterkoud
20-07-2026 om 13:30
Beide gesprekken deze week stokstaart?
Zou prettig zijn als je 2 keuzes hebt straks 😊 voel je ook iets van druk dat je een baan moet hebben in bepaalde tijd of valt dat wel mee?
Ene kant zeker fijn dat ik prima plek heb, maar omdat ik echt enorm in dubio zit, zit ik misschien ook weer niet op mijn plek voor lange termijn.. Anders zou je fijn zitten en niet eens rondkijken 😉 tegelijk weet je ook nooit of het ergens anders echt ‘beter’ is.
Daarom lees ik graag mee hier.
HAHA!wait..what
20-07-2026 om 19:33
stokstaart schreef op 20-07-2026 om 11:08:
wat fijn winterkoud dat je zo lekker op je plek zit ondanks dat je wilt kijken welke kant je wilt opgaan. Goede uitgangspositie.
Ik ga vandaag lekker die dingen oefenen en dan morgen die online tests maken.
het is een dag vervroegd want ik kon niet die datum.
Onder het hardlopen werd ik zojuist gebeld door die andere partij. Ze nodigen me uit voor een gesprek komende donderdag! Dat is die junior positie. Ben zo benieuwd!
Spannend! Heel veel succes 
Ik ben zo benieuwd wat het uiteindelijk gaat worden 
HAHA!wait..what
20-07-2026 om 19:34
Amber82 schreef op 17-07-2026 om 13:11:
Maandag 2e gesprek. Het gesprek over het salaris zie ik het meest tegenop
Hoe is het gegaan?
HAHA!wait..what
20-07-2026 om 19:47
Ik ben ergens een beetje bang dat ik me over een tijdje hier weer moet melden..
1 juli begonnen bij nieuwe werkgever en ik heb het echt naar m'n zin! Wel een paar zieken dus wat lastig qua inwerken.
Nu hadden ze gehoord dat diegene waar ik voor in de plaats ben gekomen, het toch niet naar haar zin had op het nieuwe werk. Aangezien wij te veel (mede door de zieke in ons team) werk hebben liggen en ik nog volledig ingewerkt moet worden, hebben ze haar gevraagd of ze tijdelijk terug wilde komen. Aangezien zij natuurlijk ook alles nog weet/kan.
Dit wilde ze wel dus ze komt half augustus weer terug. Maar nu blijkt dat ze haar niet tijdelijk aan kunnen nemen maar voor vast weer (want ze had een vast contract).
Ze kwam vandaag even langs en ik heb me de hele dag echt naar gevoeld.
Het kan natuurlijk dat ze voor vast nog iemand erbij willen/moeten maar die kans is wel klein..
Ik heb deze week toevallig evaluatiegesprek dus ik ga het maar meteen met manager bespreken. Communicatie is heel fijn/open dus verwacht wel een eerlijk antwoord maar blegh
Sorry, misschien niet helemaal passend in dit topic maar ik hoop echt zo dat ik niet weer van voor af aan moet beginnen met solliciteren!
Broodjebrie
20-07-2026 om 19:59
maar ze mogen jouw dan toch niet laten gaan?? Wat ontzettend zuur zou dat zijn zeg!!
Winterkoud
20-07-2026 om 20:38
Poe wat een lastige situatie haha!wait-what.
Misschien dat ze jullie beide willen houden straks ook ivm de zieken?
Ik kan me niet voorstellen dat ze zo jou functie weer kan innemen, maar je het wel vaker aparte beslissingen.
Zeker goed om dit op tafel te leggen, ook voor je eigen geruststelling.
Volgens mij is vast contract direct geven, geen verplichting, ik weet uit eerste hand een zelfde soort verhaal, al was deze persoon 4 jaar ertussen uit geweest, dat deze eerst weer jaar contract had gekregen (na ruim 25 jaar in dienst te zijn geweest).
Heb jij zelf een jaarcontract hier?
Auwereel
20-07-2026 om 20:50
Wat een verhaal HAHA!wait..what, je doet je nick wel eer aan.
Dit lijkt me nou net een vraag voor een vakbond. Kan dit een reden zijn dat je ze in je proefijd laten gaan, niet omdat jij niet werkt zoals verwacht maar omdat ze toch liever iemand anders willen?
En als iemand weg is en het vorige contact nietig is, geldt dan nog steeds dat vaste contact van eerder toch weer geldt?
Moosey
20-07-2026 om 21:26
In je proeftijd mag de werkgever je zonder opgaaf van redenen laten gaan (en jij zonder opgaaf van redenen weg gaan) daar is het proeftijd voor.
Ik snap dat je er onrustig van werd Haha! Ik duim dat t niet betekent dat ze jou direct weer aan de kant zetten.
Auwereel
20-07-2026 om 21:40
Je mag wel naar de reden vragen dat je ontslagen wordt in de proeftijd en dan moet er antwoord gegeven worden, maar dat is hier dan wel duidelijk.
Winterkoud
20-07-2026 om 21:48
Ja in de proeftijd mogen ze wel eenzijdig stop zetten, maar zou wel echt rottig zijn van een werkgever om deze reden.
Hopelijk is het allemaal niet aan de orde, en komt het goed, duim met je mee!
Broodjebrie
20-07-2026 om 21:51
ik hoop dat je er kunt blijven werken haha.. heb je een maand proeftijd?