Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Sollicitatie - aandoening melden?

Hallo,

Bij mijn huidige baan ben ik buiten en heb ik vooral in de wintermaanden last van een lichamelijke aandoening waardoor het werk op sommige dagen zeer wordt bemoeilijkt.
Nu heb ik gesolliciteerd op een bepaalde baan die binnen is en waar mijn aandoening totaal geen issue is. Ik zal zeer waarschijnlijk geen last hebben van mijn aandoening en naar behoren kunnen functioneren.

Mijn vraag: Moet ik dit melden bij mijn sollicitatie?

Peiling

Sollicitatie - aandoening melden
84 stemmen
2%
90%
7%

Als het niet relevant is voor de functie die je nu op het oog hebt, zou ik het niet doen. Mensen gaan denken: ze licht een tipje van de sluier maar het zal erger zijn dan ze laat uitschijnen. En ze gaan jou niet aannemen. Dus ik zou het niet doen. Eens je aangenomen bent, kan je zeggen dat die aandoening recent is verschenen.

Succes!

OrganicDeer76

OrganicDeer76

20-09-2021 om 09:53

Nee natuurlijk niet zeggen. Succes met je sollicitatie! 

Nee, zolang je aandoening geen belemmering is voor je werk: niet melden

Brita

Brita

20-09-2021 om 10:15 Topicstarter

Heel erg bedankt voor jullie duidelijke berichten en de succes wensen! 
Ik twijfelde zo erg, maar ik wist niet waar ik terecht kon. Ik heb hele fijne collega's, maar ik wil nog niks delen over mijn sollicitatie tot ik daadwerkelijk iets getekend heb.

In art 627, 3e lid zijn je rechten vastgelegd bij aandoeningen. Uit dit artikel blijkt dat je alleen die aandoeningen hoeft aan te geven die van belang zijn voor het uitvoeren van de functie. Niet melden dus.

Finny schreef op 20-09-2021 om 10:56:

In art 627, 3e lid zijn je rechten vastgelegd bij aandoeningen. Uit dit artikel blijkt dat je alleen die aandoeningen hoeft aan te geven die van belang zijn voor het uitvoeren van de functie. Niet melden dus.

Precies dit. Wanneer je het verteld benadeel je jezelf terwijl dat totaal niet nodig is. 

nee, want dan wordt de kans dat je niet wordt aangenomen alleen maar groter.

Brita

Brita

20-09-2021 om 11:32 Topicstarter

Finny schreef op 20-09-2021 om 10:56:

In art 627, 3e lid zijn je rechten vastgelegd bij aandoeningen. Uit dit artikel blijkt dat je alleen die aandoeningen hoeft aan te geven die van belang zijn voor het uitvoeren van de functie. Niet melden dus.

Kijk dit wist ik dus niet. Heel erg bedankt.

Bedankt voor alle reacties en de stemmen. Ik voel me nu een stuk zekerder. Hopelijk word ik uitgenodigd voor een gesprek.

Nee, dit is privė. Zelfs bij ziek melden hoef te niet te vertellen wat je hebt. Alleen de eventuele bedrijfsarts mag dat weten.

En stel, je hebt zoiets als diabetes, dan is het wel handig om als je daar werkt, dit bij iemand te melden. Dus dat als je onwel wordt, ze hier rekening mee kunnen houden of op zijn minst kunnen melden bij 112.

Brita

Brita

21-09-2021 om 18:28 Topicstarter

Zusterclivia schreef op 21-09-2021 om 14:04:

En stel, je hebt zoiets als diabetes, dan is het wel handig om als je daar werkt, dit bij iemand te melden. Dus dat als je onwel wordt, ze hier rekening mee kunnen houden of op zijn minst kunnen melden bij 112.

Ja dan zou het inderdaad handig en zeer verstandig zijn.
Maar, nu het allemaal niet doorgaat kan ik het wel zeggen: het gaat hier om astma.

Ik werd gebeld door de recruiter en het was allemaal leuk en hij was al een afspraak aan het maken voor het tweede gesprek met de afdelingsmanager totdat hij naar mijn vervoer vroeg. Ze geven OV-vergoeding, maar aldus hem ben ik langer dan anderhalf uur onderweg en hun ervaring is dat mensen dan op den duur niet meer komen opdagen.
Afgewezen vanwege zoiets! En later heb ik het opgezocht en ik zou er krap een uurtje over doen met de bus..

je bent niet verplicht om medische gegevens met werkgevers te delen. Dat mogen ze niet eens vragen. 
Als je aanpassingen nodig hebt vanwege je aandoening is het wel handig dat te melden.

Brita schreef op 21-09-2021 om 18:28:

[..]

Ik werd gebeld door de recruiter en het was allemaal leuk en hij was al een afspraak aan het maken voor het tweede gesprek met de afdelingsmanager totdat hij naar mijn vervoer vroeg. Ze geven OV-vergoeding, maar aldus hem ben ik langer dan anderhalf uur onderweg en hun ervaring is dat mensen dan op den duur niet meer komen opdagen.

Afgewezen vanwege zoiets! En later heb ik het opgezocht en ik zou er krap een uurtje over doen met de bus..

Hè gets, wat irritant! Ik zou gewoon nog een mailtje sturen naar de recruiter dat de reistijd onder een uur ligt hoor. Je kan ook je hakken in het zand zetten en denken dat ze het kunnen bekijken, maar als je de baan krijgt heb je met die recruiter waarschijnlijk nooit meer iets te maken, dus probeer het gewoon.

Met de auto is 't wellicht nog korter. Vroegen ze je niet naar beschikbaarheid eigen vervoer? 

Brita

Brita

22-09-2021 om 07:34 Topicstarter

Moxxie schreef op 22-09-2021 om 00:05:

[..]

Hè gets, wat irritant! Ik zou gewoon nog een mailtje sturen naar de recruiter dat de reistijd onder een uur ligt hoor. Je kan ook je hakken in het zand zetten en denken dat ze het kunnen bekijken, maar als je de baan krijgt heb je met die recruiter waarschijnlijk nooit meer iets te maken, dus probeer het gewoon.

Ik weet niet of ik nog voor dat bedrijf wil werken. Ze zijn aldus zichzelf "inclusive" ze wilde zelfs weten (via een formulier) of ik non-binair was. Ik moest vragen beantwoorden wat ik zou doen als collega's ruzie hadden, hoe ik dacht over niet-hetero's en etnische minderheden, maar zelf had hij zijn mondvol over medewerkers die met het OV reisde, want die lieten allemaal vroeg of laat het bedrijf in de steek.

redbulletje schreef op 22-09-2021 om 00:20:

Met de auto is 't wellicht nog korter. Vroegen ze je niet naar beschikbaarheid eigen vervoer?

Ze gaven duidelijk aan dat ze het OV (woon-werk verkeer) zouden vergoeden. Daarom reageerde ik op de vacature, want ik heb geen rijbewijs. Tijdens het gesprek bleek dat ze graag hadden dat ik eigen vervoer had, want ik zou meer dan anderhalf uur onderweg zijn. 
Waarschijnlijk wilde ze mij gewoon helemaal niet en was dit een manier om mij af te wimpelen. Zo voelt het nu.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.