Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Reiskosten

Weet iemand of een werkgever mag afwijken van het CAO betreft reiskosten? Ik heb hoogstwaarschijnlijk een nieuwe baan alleen is enkele reis 60km. In CAO staat 8 cent per km tot een maximaal van 30km. 

Daar zou ik natuurlijk op leeglopen dus ik wil graag voorbereid zijn op het arbeidsvoorwaardengesprek. 


Bedoel je niet € 0.08 dus 8 cent per km? 
O.08 cent dat is bijna niks. 

Als ik even snel Google  dan zie ik dat er max € 0.16 gegeven mag worden  0.08 cent is dan wel een hele grote afwijking daarvan.

Heda

Heda

01-08-2022 om 16:57 Topicstarter

Bakblik schreef op 01-08-2022 om 16:56:

Bedoel je niet € 0.08 dus 8 cent per km?
O.08 cent dat is bijna niks.

Ja, dat bedoel ik. Ik heb het bericht aangepast, foutje

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

01-08-2022 om 16:58

Voor zover ik weet mag een werkgever geven wat hij wil, alleen de belastingdienst komt wel kijken als het boven de vastgestelde max van belastingvrij komt.

Blijft het nog steeds weinig dat zou ik wel en gesprekje aan wagen.  Mijn dochter heeft net een nieuwe baan 8 km van ons huis wat ze gaat fietsen, want geen rijbewijs, en die krijgt ook zoiets. Want aan een fiets heb je ook onderhoud zegt haar baas. 

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

01-08-2022 om 17:07

Gaat het om een minimum of standaard cao? Van de eerste mag een werkgever afwijken ten gunste van de werknemer. Bij de tweede niet.
Je kunt  natuurlijk ook onderhandelen over een hoger salaris ter compensatie als een hogere reiskostenvergoeding niet kan.

Bakblik schreef op 01-08-2022 om 17:00:

Blijft het nog steeds weinig dat zou ik wel en gesprekje aan wagen. Mijn dochter heeft net een nieuwe baan 8 km van ons huis wat ze gaat fietsen, want geen rijbewijs, en die krijgt ook zoiets. Want aan een fiets heb je ook onderhoud zegt haar baas.

Bij ons (Rijksoverheid) krijg je ook iets van 8 cent per kilometer, valt verder niet aan te tornen, maar als je komt fietsen krijg je het dubbele. Heel apart. Ik kan wel met mijn IKB het verschil tussen de vergoeding en 19 cent belastingvrij zelf betalen. Dat wordt standaard toegepast door de werkgever, omdat het altijd gunstig is.

MMcGonagall schreef op 01-08-2022 om 17:10:

[..]

Bij ons (Rijksoverheid) krijg je ook iets van 8 cent per kilometer, valt verder niet aan te tornen, maar als je komt fietsen krijg je het dubbele. Heel apart. Ik kan wel met mijn IKB het verschil tussen de vergoeding en 19 cent belastingvrij zelf betalen. Dat wordt standaard toegepast door de werkgever, omdat het altijd gunstig is.

Omdat de overheid mensen wil aanmoedigen om op de fiets naar werk te gaan indien mogelijk. Fijne regeling, ik kreeg zo een paar tientjes per maand erbij.

Heda

Heda

01-08-2022 om 17:24 Topicstarter

Coreopsis schreef op 01-08-2022 om 17:07:

Gaat het om een minimum of standaard cao? Van de eerste mag een werkgever afwijken ten gunste van de werknemer. Bij de tweede niet.
Je kunt natuurlijk ook onderhandelen over een hoger salaris ter compensatie als een hogere reiskostenvergoeding niet kan.

Ik heb echt geen idee. Dit staat in het CAO: De bijdrage van de werkgever bedraagt € 0,08 per kilometer, ongeacht de wijze van vervoer, voor zowel de heen- als terugreis. De maximale vergoeding is gebaseerd op een enkele reisafstand van dertig kilometer.

Het betreft CAO ziekenhuizen.

De laatste keer dat ik werkte was het 0,19 cent per kilometer wettelijk, je zou toch aannemen dat het nu veel hoger moet zijn gezien de idiote prijzen. Voor 0,08 cent zou ik zeker niet akkoorden gaan. Kun je niet thuiswerken?

Heda

Heda

01-08-2022 om 17:43 Topicstarter

redbulletje schreef op 01-08-2022 om 17:35:

De laatste keer dat ik werkte was het 0,19 cent per kilometer wettelijk, je zou toch aannemen dat het nu veel hoger moet zijn gezien de idiote prijzen. Voor 0,08 cent zou ik zeker niet akkoorden gaan. Kun je niet thuiswerken?

Nee ik vind 8 cent ook echt heel weinig. Bij mijn huidige werk krijg ik 19 cent. 

Het is in de zorg, dus nee thuiswerken is niet mogelijk.

Heda schreef op 01-08-2022 om 17:43:

[..]

Nee ik vind 8 cent ook echt heel weinig. Bij mijn huidige werk krijg ik 19 cent.

Het is in de zorg, dus nee thuiswerken is niet mogelijk.

Er is toch overal personeelstekort in de zorg, kun je niet dichter bij huis werken? Sowieso bizar dat ze in tijden van personeelstekort niet bereid zijn om reële reiskosten te betalen.

redbulletje schreef op 01-08-2022 om 17:44:

[..]

 Sowieso bizar dat ze in tijden van personeelstekort niet bereid zijn om reële reiskosten te betalen.

Dat weet ze nog niet toch? Er moet nog een arbeidsvoorwaarden gesprek komen, misschien bieden ze wel meer dan dit, of gaan ze daar meteen mee akkoord als ze dit aangeeft?

redbulletje schreef op 01-08-2022 om 17:35:

De laatste keer dat ik werkte was het 0,19 cent per kilometer wettelijk, je zou toch aannemen dat het nu veel hoger moet zijn gezien de idiote prijzen. Voor 0,08 cent zou ik zeker niet akkoorden gaan. Kun je niet thuiswerken?

Er bestaat geen wettelijk recht op reiskostenvergoeding. 

Heda

Heda

01-08-2022 om 17:52 Topicstarter

redbulletje schreef op 01-08-2022 om 17:44:

[..]

Er is toch overal personeelstekort in de zorg, kun je niet dichter bij huis werken? Sowieso bizar dat ze in tijden van personeelstekort niet bereid zijn om reële reiskosten te betalen.

Het betreft een opleidingsplaats, zij betalen mijn opleiding. Helaas momenteel geen mogelijkheid dichter in de buurt..

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.