Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Onzeker op het werk

Ik weet niet of dit voor iemand herkenbaar is, ik wil het even kwijt. Ik kan me zo onzeker voelen op het werk. Soms denk ik: ik doe eigenlijk maar wat... Vorig jaar heb ik een duidelijke telefoon gekregen van m'n management dat ze mij niet langer in een uitvoerende functie willen zien, maar in een functie waarbij ik mee het beleid uitstippel. Onder grote langdurige druk ben ik uiteindelijk akkoord gegaan om van functie te veranderen (ik wou eerst niet omdat ik nog maar een jaar eerder van functie was veranderd en even ademruimte wou). Binnenkort verander ik dus officieel. Ik wil het zeker doen, het ligt me (heb de functie al deels gedaan) en ik vind het boeiender dan mijn huidige job. Maar ik heb de indruk dat er verwachtingen van me zijn en ik weet niet of ik die kan inlossen. Ik schat mezelf competent in, maar tegelijk heb ik hier niet voor gestudeerd, er is weinig houvast om op terug te vallen. Ik ga wel opleidingen mogen volgen. Soms denk ik dat ik maar wat uit m'n nek klets, maar blijkbaar vinden ze het goed. 

Ik krijg erg veel vertrouwen van m'n management. Het zit dus tussen m'n oren. In m'n kinder- en pubertijd is het er wel continu ingestampt dat ik dom ben. Ik ben opgegroeid in een toxische omgeving en snap waar m'n zelftwijfel vandaan komt. Rationeel weet ik dat ik helemaal niet dom ben, maar het is een automatisme in m'n hersenen waar ik moeilijk vanaf geraak maar wel hulp bij krijg. 

Al die succesvolle managers zullen ook wel eens aan zichzelf twijfelen zeker? 

Je. bent. niet. dom.

Gewoon ervoor gaan. De meeste managers zijn managers doordat ze zich goed kunnen verkopen of omhoog neuken. CEO's worden zelfs slechts meestal gekozen op hun communicatieve vaardigheden i.p.v. inhoudelijke kennis. Dat bleek bij de bankencrisis.

Meestal worden mensen vooral geselecteerd op basis van hun competenties. Dus dat je de basis aan vaardigheden hebt om een functie te kunnen uitvoeren. De daadwerkelijke inhoudelijke kennis leer je wel on the job. Ik zou me niet zo'n zorgen maken daarover. Je manager denkt dat je het kunt, dus dan zal dat wel zo zijn. Je moet jezelf ook minstens een half jaar geven om in te werken. Pas daarna heb je echt goed door wat van je verwacht wordt. Dit kan soms zelfs een jaar duren. 

Red_Velvet

Red_Velvet

18-08-2021 om 16:22 Topicstarter

Dutchgirly schreef op 18-08-2021 om 16:13:

Meestal worden mensen vooral geselecteerd op basis van hun competenties. Dus dat je de basis aan vaardigheden hebt om een functie te kunnen uitvoeren. De daadwerkelijke inhoudelijke kennis leer je wel on the job. Ik zou me niet zo'n zorgen maken daarover. Je manager denkt dat je het kunt, dus dan zal dat wel zo zijn. Je moet jezelf ook minstens een half jaar geven om in te werken. Pas daarna heb je echt goed door wat van je verwacht wordt. Dit kan soms zelfs een jaar duren.

Dat vind ik zeker een nuttig advies. Ik ben heel veeleisend voor mezelf. Te snel teveel van jezelf verwachten is ook een valkuil.

Je kunt dit! Echt, anders hadden ze je echt niet gevraagd. En zoals in elke nieuwe baan moet je ook in die rol groeien. 
Je zal vast niet alles weten en wie weet gaat er ook wel eens iets mis. Geeft allemaal niks. Gebeurt zelfs de allerslimsten.

Je mag altijd hier komen foeteren of sippen als het een keer tegenzit. Maar echt, je kunt dit.

PriceyRook54

PriceyRook54

18-08-2021 om 17:05

Imposter Syndrome heet dit, zelf ook jarenlang last van gehad. Twijfelde of management me wel serieus nam. Tot ik ineens de juiste leidinggevende voor me had die me letterlijk zei, ja maar jij bént onderdeel van het management. Toen pas viel het kwartje.

En zo te lezen heeft jullie management ook meer dan vertrouwen in jouw kunnen 😊

Iemand moet die enorme hoeveelheid coaches aan het werk houden! En dat kan alleen met een flink salaris. Dus ja, zeker twijfelen topmanagers aan zichzelf. En die gaan dan naar een coach, die pept ze op en dan kunnen ze er weer tegen aan!  

twijfel niet teveel, je bent gevraagd, zoek een goede opleiding uit en spreek eventueel alvast regelmatige feedback momenten af. 
Veel succes én plezier!

herkenbaar, ik herhaal deze beredenatie altijd voor mezelf 
Ik voel me onzeker, dat voel ik omdat kritisch ben op mezelf, ik ben kritisch zodat ik kan groeien. Een onzeker gevoel heb ik dus nodig om te groeien en te voelen dat ik groei.
(Wanneer mijn Onzekerheid afneemt, heb ik de vaardigheden onder de knie)

We doen allemaal maar wat. 

Proficiat met je nieuwe baan! 

Als ze niets in je zagen, vroegen ze je niet. Jij hebt je niet aangeboden, zij vroegen jou!

Het zal misschien de eerste tijd wat lastig zijn, maar als eender wie het kon, dan hadden ze jou niet uitgekozen. Wel een beetje geduldig zijn met jezelf. En een mindere prestatie is ook al eens toegelaten hoor. Of denk je dat die managers allemaal het ene succes aan het andere rijgen? Je kunt het! Niet vanaf dag 1, dat zou maar straf zijn.

Dus nogmaals: proficiat met je nieuwe baan!

Je kunt het! Anderen hebben er al vertrouwen in, nu jij nog.

En anders, switch naar het conman-syndrome.

5a91e6f43061a9fb0c9cdd71fa264ebb.jpg

Zusterclivia schreef op 19-08-2021 om 09:07:

Je kunt het! Anderen hebben er al vertrouwen in, nu jij nog.

En anders, switch naar het conman-syndrome.

5a91e6f43061a9fb0c9cdd71fa264ebb.jpg

Die ga ik onthouden! Conman-syndrome 


TO ik herken het, kan hele gesprekken met mezelf voeren over waarom ik wel/niet goed genoeg ben en hoe iemand in hemelsnaam meer in mij kan zien. 
Ben gevraagd te komen praten over een functie een mijl buiten mijn eigen vakgebied. De uitdaging lijkt me geweldig maar damnnn wat ben ik bang om door de mand te vallen.

Red_Velvet

Red_Velvet

19-08-2021 om 18:52 Topicstarter

Zusterclivia schreef op 19-08-2021 om 09:07:

Je kunt het! Anderen hebben er al vertrouwen in, nu jij nog.

En anders, switch naar het conman-syndrome.

5a91e6f43061a9fb0c9cdd71fa264ebb.jpg

Dit lijkt me een erg leuk syndroom om te hebben ja xD


@Alice75 je bent gevraagd om een reden, bereid het goed voor en lul jezelf er lekker doorheen komt in orde

Red_Velvet schreef op 19-08-2021 om 18:52:

[..]

Dit lijkt me een erg leuk syndroom om te hebben ja xD


@Alice75 je bent gevraagd om een reden, bereid het goed voor en lul jezelf er lekker doorheen komt in orde

Is ook zo! En daarbij: als het uiteindelijk niks wordt is er ook geen man overboord.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.