Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Ontslag & referentie

Ik heb de afgelopen weken als vrijwilliger gewerkt voor niets, dus ik ga zeker geen advocaat betalen.

De afgelopen 2 weken ben ik meegeweest op een jeugdkamp. 
De eerste lichting was een prima lichting, ik kreeg alleen te horen dat er een rare klacht was over dat een kind niets had gegeten omdat er alleen vegetarisch eten was. Daar wist ik niks vanaf, volgens mij is het niet eens waar, bovendien zijn aardappelen en patat ook gewoon vegetarisch dus ja. 

Helaas heeft zich afgelopen dinsdag iets anders voorgedaan. De 2de lichting is wat pittiger, en sommige kinderen waren een wat molliger kind aan het pesten. Ik zei toen tegen die kinderen dat dit fatshaming is en dat niet oké is. Die kinderen dachten blijkbaar dat hun gedrag zonder gevolgen kan blijven, ouders hebben over mijn gedragscorrectie geklaagd. Gevolg: ik had blijkbaar die kinderen “lekker laten gaan” en ik mag niet meer mee als vrijwilliger op de aankomende kampen. 

Dat ik niet meer mee mag, jammer. Maar ik vind het wel vervelend dat ik geen referentie of verklaring krijg dat ik wel 2 kampen als vrijwilliger ben meegeweest. Ik krijg te horen dat die niet wordt gegeven omdat ik ben “ontslagen”. 

Kan ik dit toch kosteloos afdwingen of is dit geen recht?

wat een rare gang van zaken. Vervelend dat je niet meer mee mag. Een organisatie is niet verplicht jou een referentie te geven. Natuurlijk kun je je ervaring als kamp leiding wel op je CV zetten. Wellicht kun je een collega kampleider vragen of hij/ zij als referentie voor jou willen dienen. 
Want die kun je ook gewoon opgeven als referent. 

Wat Armband zegt. Je kunt gewoon op je CV zetten dat je vrijwilliger was. Collega's kunnen op persoonlijke titel referent zijn, als ze daartoe bereid zijn. 
Een getuigschrift oid geven is sowieso niet altijd gebruikelijk, ik heb een aantal jaren vrijwilligerswerk gedaan voor een organisatie maar toen ik daarmee stopte heb ik daar ook niet om gevraagd. Het staat op mijn CV en op Linkedin. 

Maar eerlijk gezegd: als je ervaring bestaat uit twee keer een kamp van een week begeleiden, dan ben je nog geen ervaren kampbegeleider lijkt me. Dus hoe belangrijk is het voor jou om zo'n verklaring zwart op wit te hebben, wat wil je daarmee bereiken? 

Maar wat voor referentie verwacht je dan? Je hebt alleen iets aan een referentie als deze positief is en het lijkt me vrij logisch dat ze die niet kunnen geven na enkel 2 weken werk met ook nog wat incidenten. Zinloos dus om een referentie te vragen. Je kan deze 2 weken natuurlijk wel op je cv zetten. 

Loenn

Loenn

31-07-2025 om 18:18 Topicstarter

Dank voor de reacties. Ik denk dat andere kampleiders vragen om referenties in dit geval het beste is. Ik ben toch 2 weken meegeweest en aangezien ik de komende jaren nog studeer is dit toch zeker wel nuttig om te noemen als ik een functie zoek of er is een toelatingscommissie voor een vervolgstudie…  

Waarom wil je zo graag die referentie? Werkgevers hebben bij mijn sollicitaties nog nooit gevraagd om referenties of getuigschriften van mijn vrijwilligerswerk, zelfs niet als dat jarenlang vrijwilligerswerk was. Maak je het niet veel te groot voor jezelf? Of gaat het je eigenlijk meer om een soort van eerherstel, omdat je het onterecht vindt dat je weg bent gestuurd en dat als een nare en heel onbevredigende afsluiting voelt? Dat laatste kan ik heel goed begrijpen, het klinkt echt niet leuk hoe het gelopen is.

joh voor een vervolgstudie gaat het weinig verschil maken dat jij twee weken een kamp begeleid hebt. Je maakt het inderdaad wat te groot. 
het is heel gewoon om als student/jongere wat vrijwilligerswerk te doen. Barcommissie bij de sportclub, eerstejaars mentoren, penningmeester bij het studentenorkest, publiciteit voor de studievereniging, you name it. En iedereen zet dat gewoon op z’n cv als dat van belang lijkt, maar dan gaat het vaak om maanden zo niet jaren ervaring. Niemand vraagt of krijgt ooit referenties voor zulke dingen tenzij het echt van groot belang wordt, maar zeker niet op voorhand. 
En als jij een getuigschrift vraagt voor twee weken werk zou ik ook wat vreemd opkijken. 
als je eerherstel wilt snap ik dat wel, het is allemaal vervelend gelopen maar soms moet je je schouders ophalen en doorgaan. 

Rare gang van zaken bij die kamporganisatie zeg. Ouders klagen en jij mag niet meer mee. Heeft er wel fatsoenlijk hoor en wederhoor plaatsgevonden?

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.