Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Nieuw contract, detail veranderd zonder overleg

Een tijdje geleden is mijn contract verlengd en kreeg ik een nieuw contract gemaild ter ondertekening. Ik heb deze doorgelezen, zag zo snel niks bijzonders en ben er dus van uitgegaan dat er niets gewijzigd was. Getekend en terug gemaild. 

Nu spelen er een paar dingetjes waar ik vanwege herkenbaarheid niet teveel op in wil gaan, maar ik ben een beetje om mij heen aan het kijken en keek daarom nog eens goed naar mijn contract. En toen zag ik ineens dat er een klein maar belangrijk detail is veranderd in mijn concurrentiebeding. Hebben ze niks over gezegd. Is dit best een beetje achterbaks, of ben ik gewoon dom dat ik niet beter gekeken heb? Ik voel me een beetje gepiepeld, maar weet niet of dat nou helemaal terecht is.
Als ik het (nu nog) aankaart, voelen ze misschien wel aan dat ik om me heen aan het kijken ben... Misschien niet zo goed voor mijn positie.

Ben even op zoek naar een spiegel, hoe zouden anderen dit ervaren? En zou je het alsnog ter sprake brengen? 

Wat een vervelende constatering. Het is verre van netjes van het bedrijf, maar ik vrees dat je geen poot hebt om op te staan omdat je het al ondertekend hebt.

Toch niet achterbaks. Had je ook kunnen lezen voor je had getekend. 

ik zou daar toch wel op terugkomen bij hr. Het is niet netjes. 
Ben je lid van een vakbond? Dan zou je daar ook kunnen informeren hoe je hier het beste mee om kunt gaan, afhankelijk van wat je er nog mee kan doen, wat je juridische positie is.
Ik vermoed dat je niet veel kunt omdat je getekend hebt, maar wie weet.

Altijd lezen voor je tekent. Dit had je makkelijk kunnen voorkomen.

Heel naar, zou het ook echt niet tof vinden als het mij zou overkomen, maar heel eerlijk en miss een beetje hard, je hebt idd geen poot om op te staan, het staat in het contract (dat je heel goed moet doorlezen voor je tekent) dus hun hebben hun deel daarin gedaan. Je kunt het natuurlijk altijd nog bespreken he maar ik ben bang dat ze je gaan zeggen dat je het contract gewoon goed had moeten lezen. 

Is NummerZoveel al hier?

Als jij een andere baan vindt en het concurrentiebeding zegt dat je in dit werkveld nergens anders aan de slag mag, wens ik het bedrijf veel succes als je er een rechtszaak van maakt.

Doorgaans is het bedoeld (en terecht) om te voorkomen dat je naar de concurrent stapt mét je klanten. Als je, bijvoorbeeld, als verkoopster werkt bij een opticiën, dan mogen ze je niet verbieden om bij een andere opticiën te gaan werken. Maar bij mijn man werken een paar mensen via een speciaal uitzendbureau dat in het contract opnam dat ze geen contract mogen aannemen van het bedrijf waar ze ingehuurd zijn. Geldt een half jaar. Die jongens balen daarvan maar dat mag dus wel.

Even langs het juridisch loket, die kunnen je vast verder helpen met jouw specifieke situatie.

Ik meen dat een concurrentiebeding in een tijdelijk contract meestal ongeldig is.
Ze kunnen het er dus wel inzetten en jou laten ondertekenen, maar je er niet aan houden.

Dit zegt Rijksoverheid:

Wat is een concurrentiebeding?

Een concurrentiebeding bevat een verbod voor de werknemer om na het einde van zijn contract soortgelijke werkzaamheden uit te oefenen bij een ander bedrijf of als ondernemer.

Het is niet mogelijk om in een tijdelijk contract een concurrentiebeding op te nemen. Op deze regel is 1 uitzondering. Kan de werkgever aantonen dat er sprake is van zwaarwegende bedrijfs- of dienstbelangen? Dan mag er een concurrentiebeding in het contract staan. Een motivatie in het contract moet duidelijk maken waarom sprake is van een zwaarwegend bedrijfs- of dienstbelang. Zonder deze motivering is het beding niet geldig.



Ik denk niet dat het achterbaks bedoeld is. De meeste bedrijven hebben een standaard format voor contracten. In dit format kan nog wel eens wat veranderen. In een nieuw contract kan dus maar zo iets zijn gewijzigd zijn. De nieuwe opzet wordt voor iedereen (of in elk geval voor iedereen met een bepaalde functie) gebruikt. Het zal dus vast niet specifiek voor jou zijn aangepast met de bedoeling jou te piepelen.
Maar wel vervelend en je kan het natuurlijk altijd even aankaarten. Wellicht willen ze het nog wel aanpassen. Al zal dat niet snel gebeuren als het om standaard zaken in een contract gaat.

DeScheetjes

DeScheetjes

14-07-2021 om 09:39 Topicstarter

Fijn om jullie meningen te lezen, bedankt.

Ik weet natuurlijk dat ik geen poot heb om op te staan... Maar vind het gewoon gek en stom dat het 'stiekem' is veranderd. Er is geen sprake van een standaard clausule lijkt mij want ik had onderhandeld over de inhoud van mijn beding en had dus een beding op maat. Nu is daar dus iets aan veranderd dat op het eerste oog niet opvalt omdat het tekstueel een summier verschilletje is.

Stellafietst, interessant en goed punt. In mijn geval vinden zij zwaarwegend bedrijfsbelang van toepassing en hebben dit ook onderbouwd in het beding dus zal hoogstwaarschijnlijk wel stand houden bij de rechter. En sowieso ben ik helemaal niet uit op een conflict of gang naar de rechter.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.