Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Minder werkplezier sinds nieuwe collega

Ik heb sinds kort een nieuwe collega, met wie ik direct samenwerk.
Vanaf het moment dat zij er is, wil zij vanalles vooral anders doen dan we nu doen. Onze LG heeft al 2 keer uitgelegd dat ze eerst alles onder de knie moet hebben en dat we voor nu dingen op deze manier om een reden doen.
Helaas heeft zij nog steeds overal een weerwoord op. Neemt niks aan.

Maar het is vooral het feit dat zij veel van mij af laat hangen dat me inmiddels enorm irriteert.
Ik werk niet fulltime dus als ik de ochtend thuiswerk, gaat zij thuiswerken. Als ik s middags naar een klant ga, pakt zij ook haar biezen om thuis te gaan werken. Besluit ik een dag naar kantoor te gaan, komt zij ook en als ik besluit thuis te werken, werkt zij ook thuis.
Borrel ik met een paar collega's op vrijdagmiddag en ze haakt ook aan, gaat ze op exact hetzelfde moment naar huis. Ik zou er bijna paranoia van worden
Het begint andere collega's ook op te vallen en vragen mij wat er aan de hand is. Tja, dat moeten ze aan haar vragen want ik begrijp ook echt niet waarom ze dit zo doet.
Het is de bedoeling dat ze ook met onze andere collega's werkt.

Breng ik dit ter sprake? Ik wil haar ook niet kwetsen maar ik merk dat eea mijn werkplezier vergalt.


Ze probeert aansluiting te vinden, misschien op een wat onhandige manier. Heeft ze al ervaring in de branche? Dat kan verklaren dat ze dingen op een andere manier wil doen.
Ze is er in ieder geval niet op uit om jouw werkplezier te verpesten.

Dus er zijn meerdere problemen:
- Ze wil alles anders doen, dan jullie het nu doen.
- Ze is alleen op kantoor als jij er bent?

Dat eerste, dat is iets dat je gewoon moet herhalen. Desnoods iets zeggen als dat het handig is als ze dit soort dingen opschrijft, zodat jullie op een later moment eens kunnen kijken wat/of nuttig is.

Wat is eigenlijk het beleid, zoveel mogelijk op kantoor werken, zo min mogelijk? Als jij er niet bent, zijn er dan nog andere collega's?
Want misschien vindt ze het lastig om contact te leggen met 'onbekenden' en zit liever thuis dan zonder jou op kantoor? Of zit ze sowieso alleen op een afdeling als jij er niet bent?

Ze komt erg onzeker op mij over. Misschien kan je eens een gesprek voeren over hoe het gaat en wat ze nodig heeft?

Ze wil graag bij jou zijn.

Single white female

Misschien weet ze niet wat de mogelijkheden zijn m.b.t. thuiswerken, vrijdagmiddagborrel etc. Gewoon even om tafel en haar informeren wat de opties zijn en wat kan/mag/wenselijk is.

NeverMind73

NeverMind73

03-03-2022 om 17:33 Topicstarter

Onzekerheid zou kunnen inderdaad.

Ze heeft ervaring in de branche en is ook geen 'broekie', ze is 40. Ze weet ook prima wat de mogelijkheden zijn qua thuiswerken en naar kantoor kunnen. We werken in een kantoortuin waar meerdere collega's zitten, dus ze zit niet alleen. Deze collega's maken ook gewoon contact met haar.
Als het gaat om het 1e stuk; ze komt heel erg eigenwijs over. Ze heeft ook al een aanvaring gehad met 1 collega. Dat lag niet alleen aan haar hoor, meer aan dat beide partijen heel koppig zijn.

Waarom ze continu naar huis gaat als ik er niet ben, begrijp ik gewoon niet. Dat het mij irriteert is natuurlijk ook gewoon mijn probleem, maar het is net of ik een claimerig vriendje heb 
Ik ben niet haar LG dus ik voel me ook niet geroepen haar op vanalles aan te spreken. 
Goed, ik probeer gewoon mijn werk te doen en me niet teveel te ergeren. Vandaag was het me even teveel denk ik. Moest het even kwijt.

NeverMind73

NeverMind73

03-03-2022 om 17:34 Topicstarter

Oh en 'nieuw'  is ook nog relatief natuurlijk. Ze werkt nu 6 maanden bij ons. 

Autistisch en/of hoogbegaafd.
Denk ik.

Wel vervelend dat je het zo ervaart, lijkt mij ook niet prettig hoor. Toch maar eens een gesprek aanvragen met je LG en wellicht met haar ook erbij?

Ik denk dat een leidinggevende hier weinig mee kan. Als die nieuwe medewerker haar werk naar behoren uitvoert, kan hij haar moeilijk verbieden thuis te werken als jij ook thuis werkt, of op kantoor te zijn als jij er ook bent. Of haar te verbieden aansluiting bij je te zoeken tijdens een personeelsborrel. Ik zou zelf gewoon professionele afstand tot haar in acht nemen, vriendelijk als het om zakelijke aangelegenheden gaat, en daar de grens trekken.

Hoeveel last heb je er echt van zolang zij niet met jou mee naar huis gaat.

Viva-amber schreef op 03-03-2022 om 21:50:

Hoeveel last heb je er echt van zolang zij niet met jou mee naar huis gaat.

Haha, dat zou wat zijn!

NeverMind73

NeverMind73

04-03-2022 om 14:32 Topicstarter

Pejeka1 schreef op 03-03-2022 om 21:37:

Ik denk dat een leidinggevende hier weinig mee kan. Als die nieuwe medewerker haar werk naar behoren uitvoert, kan hij haar moeilijk verbieden thuis te werken als jij ook thuis werkt, of op kantoor te zijn als jij er ook bent. Of haar te verbieden aansluiting bij je te zoeken tijdens een personeelsborrel. Ik zou zelf gewoon professionele afstand tot haar in acht nemen, vriendelijk als het om zakelijke aangelegenheden gaat, en daar de grens trekken.

Nou, aansluiting zoeken is geen probleem. Als ze er net een week zou zijn en nog niemand zou kunnen, zou ik dat ook helemaal begrijpen.
Alleen zo zit het niet helemaal. Ze gaat gewoon continu koffie halen als ik dat doe, als ik even snel naar de supermarkt ga tussendoor, staat ze op en geeft aan dat ze meegaat. Als ik smiddags naar een klant ga, gaat ze thuiswerken. Zodra ik naar huis ga, gaat zij naar huis (behalve als het later is dan 17u, dan gaat ze wel  )
Ik heb het gevoel dat ik niets kan doen, zonder dat zij aan mij hangt. Lijkt me niet de bedoeling. Althans mij irriteert het inmiddels na 6 maanden. 
Het is de bedoeling dat ze gewoon zelfstandig werkt en nu heb ik het gevoel dat ik stroop aan mijn kont heb

Ik zal proberen er nog eens een gesprek over aan te gaan.

NeverMind73

NeverMind73

04-03-2022 om 14:35 Topicstarter

Pejeka1 schreef op 03-03-2022 om 21:37:

Ik denk dat een leidinggevende hier weinig mee kan. Als die nieuwe medewerker haar werk naar behoren uitvoert, kan hij haar moeilijk verbieden thuis te werken als jij ook thuis werkt, of op kantoor te zijn als jij er ook bent. Of haar te verbieden aansluiting bij je te zoeken tijdens een personeelsborrel. Ik zou zelf gewoon professionele afstand tot haar in acht nemen, vriendelijk als het om zakelijke aangelegenheden gaat, en daar de grens trekken.

Ja ik denk dat dat inderdaad het beste is de komende tijd, om iets meer afstand te houden. Goede tip!

NeverMind73

NeverMind73

04-03-2022 om 14:37 Topicstarter

Viva-amber schreef op 03-03-2022 om 21:50:

Hoeveel last heb je er echt van zolang zij niet met jou mee naar huis gaat.

LOL dat moet er nog bijkomen
Nou ja, de irritatie ligt natuurlijk ook bij mij, dus ik zal er iets mee moeten voor mezelf. Maar ik weet nog niet hoe ik daar vanaf kom. De tip om wat meer afstand te houden, is een goede. En ik ga toch nog eens vragen waarom ze dit doet.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.