Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Meer salaris - cadeautje aan mezelf.

@kampeerder; wij hebben geen 20 jaar meer over van onze looptijd.  Maar ik bedoelde meer dat een besparing van €10 per maand niets is, dat merk je niet, kun je niet van uit eten enz.. We hadden het geld beter in (bijv) nieuwe ramen en kozijnen kunnen stoppen, dat had ons waarschijnlijk meer opgeleverd aan energiebesparing.
Ik zou trouwens nooit de hele hypotheek aflossen, dat is (financieel gezien) helemaal niet interessant.
Maar goed,  we dwalen af

Widajo schreef op 21-05-2026 om 07:59:

@kampeerder; wij hebben geen 20 jaar meer over van onze looptijd. Maar ik bedoelde meer dat een besparing van €10 per maand niets is, dat merk je niet, kun je niet van uit eten enz.. We hadden het geld beter in (bijv) nieuwe ramen en kozijnen kunnen stoppen, dat had ons waarschijnlijk meer opgeleverd aan energiebesparing.
Ik zou trouwens nooit de hele hypotheek aflossen, dat is (financieel gezien) helemaal niet interessant.
Maar goed, we dwalen af

Nog even afdwalen dan

Hypotheek aflossen raad ik iedereen aan, wij betaalden 1800 euro, nu nog maar 100, zonder extra afgelost te hebben had ik nu nog moeten werken, aflossen is een sneeuwbal effect,eerst scheelt het weinig , maar stug doorgaan !!

Eind van t jaar lossen we t laatste af, terwijl de hypotheek eigenlijk nog 14 jaar zou lopen

12(maanden)x 1800(euro)x 14((jaar)=302.400

Bespaart ( en eigenlijk veel meer want we betalen al jaren minder dan die 1800 euro)

En bij ons scheelde t ook eerst maar 10 euro.

Ik ben afgelopen maand ook begonnen met bijkopen van het maximaal aantal dagen. 

Ze kunnen mee tot aan mijn (hopelijk vervroegde) pensioen.

Groentetuin schreef op 21-05-2026 om 08:25:

[..]

Nog even afdwalen dan

Hypotheek aflossen raad ik iedereen aan, wij betaalden 1800 euro, nu nog maar 100, zonder extra afgelost te hebben had ik nu nog moeten werken, aflossen is een sneeuwbal effect,eerst scheelt het weinig , maar stug doorgaan !!

Eind van t jaar lossen we t laatste af, terwijl de hypotheek eigenlijk nog 14 jaar zou lopen

Bespaart ( en eigenlijk veel meer want we betalen al jaren minder dan die 1800 euro)

Goed dat je het benoemd! Ook ik heb 3 jaar geleden mijn hypotheek, binnen 16 jaar, volledig afgelost. Weet de berekening niet meer exact, maar bespaarde mij ook enkele tonnen. 

[..]

Nog even afdwalen dan

De 1800 euro die je per maand betaalde aan hypotheek was deels de lening die je terugbetaalde en deels de rente over die lening. Wat je bespaart hebt door eerder af te lossen is de rente die je de komende 14 jaar betaald zou hebben. Het leningdeel heb je nu gewoon eerder betaald en zou anders over de komende 14 jaar gespreid zijn. Maar dat heb je verder niet bespaart, maar gewoon eerder betaald. De besparing zal dus geen 302.400 zijn. 

Ik heb een heel lage hypotheekrente (1,7%). Voor mij levert aflossen financieel dus niet zo veel op. Als ik 10.000 euro extra aflos dan hoef ik de komende jaren de rente over dat bedrag niet te betalen. Maar als ik die 10.000 niet aflos, maar op een deposito zet tegen 3% rente dan levert mij dat meer op dan dat aflossen zou opleveren. Dit als je puur financieel kijkt. het kan wel een fijn gevoel zijn om de hypotheek te hebben afgelost. Maar het is vaak een denkfout dat mensen denken dat ze de maandlasten voor de komende 10-20 jaar 'bespaart' hebben. Ze hebben die maandlasten gewoon eerder betaald.

Meesje schreef op 21-05-2026 om 14:12:

[..]

De 1800 euro die je per maand betaalde aan hypotheek was deels de lening die je terugbetaalde en deels de rente over die lening. Wat je bespaart hebt door eerder af te lossen is de rente die je de komende 14 jaar betaald zou hebben. Het leningdeel heb je nu gewoon eerder betaald en zou anders over de komende 14 jaar gespreid zijn. Maar dat heb je verder niet bespaart, maar gewoon eerder betaald. De besparing zal dus geen 302.400 zijn.

Ik heb een heel lage hypotheekrente (1,7%). Voor mij levert aflossen financieel dus niet zo veel op. Als ik 10.000 euro extra aflos dan hoef ik de komende jaren de rente over dat bedrag niet te betalen. Maar als ik die 10.000 niet aflos, maar op een deposito zet tegen 3% rente dan levert mij dat meer op dan dat aflossen zou opleveren. Dit als je puur financieel kijkt. het kan wel een fijn gevoel zijn om de hypotheek te hebben afgelost. Maar het is vaak een denkfout dat mensen denken dat ze de maandlasten voor de komende 10-20 jaar 'bespaart' hebben. Ze hebben die maandlasten gewoon eerder betaald.

Wij hebben een deel annuïteitenhypotheek en een deel aflossingsvrije hypotheek. Schuld aflossingsvrije hebben we laatst met een betaling van 10K verlaagd. Dat vind ik inderdaad een prettig idee voor later, dat je dat dan niet meer hoeft op te hoesten. Nu konden we het bedrag ‘missen’, ook al scheelt het maar 15 euro per maand maar die zetten we maandelijks op de spaarrekening zodat we daar toch weer lol van hebben.

En on topic: een deel structureel naar een goed doel, een deel sparen en een deel fun/welness?

Neweve

Neweve

21-05-2026 om 18:20 Topicstarter

Meesje schreef op 21-05-2026 om 14:12:

[..]

Wij hebben inderdaad initieel wel extra afgelost. Inmiddels zitten we op een comfortabel bedrag en steken we het in sparen/beleggen. We hebben nu de zekerheid van lage maandlasten en tegelijkertijd "maximaal" rendement. 

Ter info: Ik heb kinderen maar met hun studie spaarpot komt het goed.  

Misschien eens lekker je woonkamer laten schilderen, behangen oid? 

[..]

Nog even afdwalen dan

Ik zie hier al een héél groot verschil; onze hypotheek is maar €400 in de maand. Paar jaar geleden hebben we een paar keer de rente voor 1 jaar vastgezet waardoor we maar €100 p/m betaalden. Toen hebben we een paar mooie reizen gemaakt. Daarna de rente weer voor lange tijd vastgezet. Onze restschuld is minder dan de helft van de executiewaarde dus dat zit ook wel goed.

een luxe: in Nederland tanken, scheelt wat reistijd. Ook goed voor de lokale pomphouders.

Of investeer in een elektrische auto en een laadpaal, goed voor het milieu.

Neweve

Neweve

22-05-2026 om 09:28 Topicstarter

Zeespiegel schreef op 21-05-2026 om 23:52:

een luxe: in Nederland tanken, scheelt wat reistijd. Ook goed voor de lokale pomphouders.

Of investeer in een elektrische auto en een laadpaal, goed voor het milieu.

Ik heb nu geen auto en kan prima zonder.  Nog beter voor het milieu  

Geen auto, dat is de reden dat als we langere afstanden gaan reizen met de trein, we voor eerste klas kiezen Dus die tip om op te waarderen naar 1e klas is dan inderdaad passend!

Reageer op dit bericht

Je moet je bericht bevestigen voor publicatie, je e-mailadres wordt niet gepubliceerd.