Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Lid worden van een vakbond ja/nee

Ik heb al langer een niet pluis onderbuik gevoel. Kan er de vinger niet achter krijgen. 
Er speelt ook niks concreet. Maar heb het gevoel dat werkgever steeds meer de grenzen gaat opdoeken.

Ik werk in de huishouding op een afdeling val onder de vvt cao. 

Maar ook dit kost weer geld en alles word duurder.
Aan de andere kant stel dat..... 

Wat is voor jullie een overweging om wel of niet lid te worden.


Ik heb me toevallig deze week aangemeld als lid bij de FNV. Meer van m’n vrienden hebben dat onlangs gedaan. 

Ik denk dat het juist in deze tijd heel nuttig kan zijn. Zij kunnen opkomen voor de belangen van werknemers bv de stakende bagagemedewerkers van Schiphol, onderhandelen over cao’s etc. Juist voor medewerkers in laagbetaalde sectoren werken kan de vakbond het verschil maken denk ik.  

In sommige cao’s is vastgelegd dat de werkgever (een deel van) de contributie betaalt. Jeugdzorg bv helemaal, ggz de helft. Misschien jouw cao ook wel? En het lidmaatschap is naar draagkracht trouwens. 

Het lijkt me niet prettig als je de steun van de vakbond nodig hebt omdat het niet lukt om zelf met je werkgever in gesprek te gaan. Wat voor mij mee zou wegen is hoe hard ik de baan nodig heb. Als er genoeg mogelijkheden zijn zou ik waarschijnlijk liever op zoek gaan naar een werkgever die beter bij me past. Maar vier jaar voor mijn pensioen zou ik kiezen voor de vakbond.

Ik ben jaren geleden lid geworden van de FNV toen mijn toenmalige werkgever tijdens de financiele crisis begon te reorganiseren. Ben er al vaak ontzettend blij mee geweest sindsdien. 

Ik heb intussen een andere werkgever, maar het is zo fijn dat je met juridische vragen altijd bij ze terecht kan. Toen ik bij mijn vorige werkgever ben vertrokken met een regeling kon ik via FNV allerlei gratis cursussen doen, die me geholpen hebben om snel weer een nieuwe baan te vinden. En nu ben ik al een tijdje ziek, mede door arbeidsomstandigheden, en ook nu weer kan ik met al mijn vragen bij ze terecht. Het is een prettig gevoel om niet alleen te staan tegenover je werkgever als er iets is.

Ik kan het dus van harte aanbevelen! Als ik vragen over werkconflicten zie hier of op Viva, denk ik ook altijd: word nou gewoon lid van een vakbond!

LostJellyfish83

LostJellyfish83

06-05-2022 om 13:00

Ja, ik heb veel aan ze gehad bij een juridische vraag en dat heb ik bij meer collega's gezien. Ze doen echt een hoop goed en dat hoeft helemaal niet altijd om een conflict te gaan met je werkgever. Soms wil je ook gewoon weten wat je rechten zijn, voordat je in gesprek gaat. Dan sta je sterker in je schoenen. 

rooiekater

rooiekater

06-05-2022 om 13:05 Topicstarter

Dank voor de reacties! 
Libertine  ik hoor inderdaad ook steeds meer vooral de twijfel. Vandaar dat bij mij ook weer de vraag is opgedoken.
Kwa kosten zou ik het eens moeten uitzoeken. Dank voor de tip. 

Moxxie ik ben een doener heb weinig verstand van dingen. Dan kan het fijn zijn ergens info in te winnen. 

Rondstruiner ik merk dat de druk toe neemt in de zorg en waar ligt de grens wat mag werkgever wel en niet van mij vragen. 

rooiekater

rooiekater

06-05-2022 om 13:06 Topicstarter

Mug schreef op 06-05-2022 om 13:00:

Ja, ik heb veel aan ze gehad bij een juridische vraag en dat heb ik bij meer collega's gezien. Ze doen echt een hoop goed en dat hoeft helemaal niet altijd om een conflict te gaan met je werkgever. Soms wil je ook gewoon weten wat je rechten zijn, voordat je in gesprek gaat. Dan sta je sterker in je schoenen.

Dat ook ik zal nooit uit zijn op ruzie maar extra kennis en weten wat mijn rechten zijn kan altijd fijn zijn. 

Ik zou het doen. Mijn man is lid van het CNV, en we hebben de rechtshulp al eens gebruikt na een aanrijding met de auto. De contributie is afhankelijk van je inkomen. En volgens mij kan man dat ook nog laten betalen uit het flexbudget of zoiets.
Ik ben zelf lid geworden van een vakorganisatie en dat bleek tot mijn verrassing ook een vakbond te zijn. Lidmaatschap wordt door mijn werkgever betaald.

Je kunt hier aan de hand van je inkomen bekijken hoeveel de contributie is:
https://www.fnv.nl/service-contact/contributie#/
https://www.cnvvakmensen.nl/sluit-je-aan/contributie/

LostJellyfish83

LostJellyfish83

06-05-2022 om 13:24

rooiekater schreef op 06-05-2022 om 13:06:

[..]

Dat ook ik zal nooit uit zijn op ruzie maar extra kennis en weten wat mijn rechten zijn kan altijd fijn zijn.

Precies. En zeker met een werkgever die de grenzen lijkt op te zoeken is het belangrijk om te weten wat nu eigenlijk je rechten (en plichten) zijn. 

rooiekater

rooiekater

06-05-2022 om 13:36 Topicstarter

Kwa premies ontlopen ze elkaar niet. 

Fijn al deze reacties   ze helpen mij enorm.   

Ik ben lid van een vakbond. Een groot gedeelte van de kosten worden door de werkgever betaald. Dit staat namelijk in ons CAO. Ik kwam er wel pas na 8 jaar lidmaatschap achter. Maar ik vind het lid zijn belangrijk. Voor juridische hulp, maar ook om sterk te staan bij CAO-onderhandelingen of acties. Ik ben ook actief voor de vakbond als kaderlid. 

Nee. Het is veel te duur en ik ben het nooit met ze eens. Ook nu weer, volledig inzetten op verlofspaarmogelijkheden, terwijl jongeren (waar ik mezelf voor het gemak toe reken) liever extra geld hebben. Zo gaat dat al jaren. Die vakbond bestaat ook vooral uit grijze mannen.

MMcGonagall schreef op 06-05-2022 om 13:56:

Nee. Het is veel te duur en ik ben het nooit met ze eens. Ook nu weer, volledig inzetten op verlofspaarmogelijkheden, terwijl jongeren (waar ik mezelf voor het gemak toe reken) liever extra geld hebben. Zo gaat dat al jaren. Die vakbond bestaat ook vooral uit grijze mannen.

Het is inderdaad wel wat stoffig. Ik zocht naar een vakbond die zich meer op de wat jongeren medemens richt. (okay okay, ik ben niet jong maar met m’n 45 voelt het alsof de vakbond vooral een oudere doelgroep aantrekt). Is er helaas niet. Wat er wel voor pleit om meer mensen onder de 50 te verleiden tot lidmaatschap zodat die groep beter vertegenwoordigd wordt. 

MMcGonagall schreef op 06-05-2022 om 13:56:

Nee. Het is veel te duur en ik ben het nooit met ze eens. Ook nu weer, volledig inzetten op verlofspaarmogelijkheden, terwijl jongeren (waar ik mezelf voor het gemak toe reken) liever extra geld hebben. Zo gaat dat al jaren. Die vakbond bestaat ook vooral uit grijze mannen.

dat is dan ook het gevolg van de eigen keuze om niet lid te willen zijn.

Wel de lusten, niet de lasten dat breekt een keer op natuurlijk.

Maar het is natuurlijk wel CaO afhankelijk. Ik zie bij ons juist inzetten op meer geld voor iedereen, geen procenten maar centen, waardoor de lagere salarisschalen er procentueel juist meer op vooruit gaan. 

Bij ons gaat het niet over verlofspaarmogelijkheden.

Ja, wel lid worden, juist bij onderbuik gevoelens maar eigenlijk gewoon altijd.
Dan krijg je ook een belangenbehartiging die beter is omdat alle groepen weer vertegenwoordigd worden. Samen sta je veel sterker.

Mijn zoon krijgt zodra hij zijn eerste baantje heeft het lidmaatschap kado, net als ik van mijn vader zoals hij het van zijn vader heeft gekregen.
Voor jongeren kost het 2 euro per maand. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.