Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Lerarenbeurs en deeltijd studie

Ik wil graag starten met een masteropleiding en kom volgens mij in aanmerking voor de lerarenbeurs.
Zoals ik begreep heb je recht op één jaar lerarenbeurs voor een premaster. Maar wat als je die premaster in deeltijd gaat volgen? Ik kan daar niks over vinden, maar ik kan me voorstellen dat er toch meer mensen zijn die voor de deeltijdvariant gaan.

Alvast dank!

Heb je een lesbevoegdheid en ben je werkzaam op een school of orthopedagogisch centrum? Dan kom je ervoor in aanmerking. 
Als je functie docent is moet je ook minimaal 20% van je uren voor de klas staan. 
Als je daaraan voldoet dan mag je zeker een deeltijdstudie volgen. Dat doen vrijwel alle onderwijsmedewerkers. 

Undertow

Undertow

25-03-2022 om 19:14 Topicstarter

Dankje @SuzyQFive.

Ik voldoe idd aan de voorwaarden. 
Maar het lijkt net of ik alleen het eerste jaar (dus de eerste helft) van de premaster in aanmerking kom voor een beurs. En niet voor het tweede jaar.
Ik ga het met gezin en werk niet redden om de premaster in één jaar te doen.

Zo te zien krijg je inderdaad voor maximaal 1 jaar lerarenbeurs voor een premaster, zodat je 2 jaar overhoudt voor de master. Op zich begrijpelijk, anders zou het per student 2x zoveel subsidie kosten en dan wordt het onbetaalbaar.

Hoeveel punten moet je halen in je premaster? En wat ga je doen? Voor bijvoorbeeld pedagogische wetenschappen staan 60 punten namelijk niet per se gelijk aan fulltime studeren. Dat lukt om wel met minder tijd.

Undertow schreef op 25-03-2022 om 19:14:

Dankje @SuzyQFive.

Ik voldoe idd aan de voorwaarden.
Maar het lijkt net of ik alleen het eerste jaar (dus de eerste helft) van de premaster in aanmerking kom voor een beurs. En niet voor het tweede jaar.
Ik ga het met gezin en werk niet redden om de premaster in één jaar te doen.


Je zou dan gebruik kunnen maken van het levenlanglerenkrediet van DUO. 

SuzyQFive schreef op 26-03-2022 om 00:36:

[..]


Je zou dan gebruik kunnen maken van het levenlanglerenkrediet van DUO.

Dus je moet geld lenen terwijl je helpt om het lerarentekort op te lossen. 

Undertow

Undertow

28-03-2022 om 17:54 Topicstarter

Promethium schreef op 25-03-2022 om 23:52:

Zo te zien krijg je inderdaad voor maximaal 1 jaar lerarenbeurs voor een premaster, zodat je 2 jaar overhoudt voor de master. Op zich begrijpelijk, anders zou het per student 2x zoveel subsidie kosten en dan wordt het onbetaalbaar.

Hoeveel punten moet je halen in je premaster? En wat ga je doen? Voor bijvoorbeeld pedagogische wetenschappen staan 60 punten namelijk niet per se gelijk aan fulltime studeren. Dat lukt om wel met minder tijd.

Het ligt iets anders. De premaster (60 ects) mag ik in twee jaar doen. Ik hoef ook maar de helft van de studiekosten te betalen aan de uni per jaar van de premaster. De master zelf doe ik ook in twee jaar. Dat betekent dus per saldo 4 jaar studie, maar "slechts" voor drie jaar een beurs. En de kosten zijn hoe dan ook bedrag X, of ik nou mijn studie in 2 of 4 jaar zou halen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.