Werk en Opleiding
EnigeEchte
11-02-2026 om 14:28
langer blijven voor niets
ik ben benieuwd wat jullie van het volgende vinden.
Mijn werkgever vind het normaal dat als ik een kwartier langer werk, dit voor eigen tijd is..
Terwijl ik wekelijks al 1,5 eigen tijd werk omdat ik geen kwartierpauzes neem..
Ambra
11-02-2026 om 14:44
bij ons in de CAO staat ook dat overwerk pas vanaf 30 minuten geregistreerd mag worden.
Dus jouw werkgever is mogelijk ook de mijne, of het is niet ongebruikelijk..
Broadway
11-02-2026 om 14:48
Roos57 schreef op 11-02-2026 om 14:33:
Niet meer een kwartier overwerken dus.
En waarom neem je geen pauze ?
dit dus.
waarvoor vindt je werkgever dat kwartier belangrijk?
denk eraan dat jij verplicht bent om pauze te nemen als je dienst aaneengesloten langer dan 5 uur is.
Meesje
11-02-2026 om 14:59
Geen pauze nemen is jouw keuze. Een kwartier overwerken is in veel branches inderdaad geen overwerk. Toen ik in een winkel werkte moesten we ook altijd na sluitingstijd nog de kassa tellen, wat opruimen ed. Werktijd was tot sluit, de ca 15 min daarna werden niet geteld. Vond ik ook altijd wat oneerlijk, maar was nu een maal hoe het was.
Tijgeroog
11-02-2026 om 15:14
Onbetaald eerder op je werk moeten komen: mag dat van je gevraagd worden? | Radar https://share.google/7Gbya5rUvRE1W93sE
Madamecannibale
11-02-2026 om 15:27
Wat voor branche werk je?
Bij ons is overwerk ook onbetaald, dat staat ook in mijn contract. Maar daar is het salaris ook na en in rustige periodes is het ook prima om wat minder uren te werken. Maar ik weet nog wel toen ik vroeger bijbaantjes had waarbij geen scholing nodig was de regels behoorlijk streng waren en elke minuut gelogd werd.
Ginevra
11-02-2026 om 15:30
Meesje schreef op 11-02-2026 om 14:59:
Toen ik in een winkel werkte moesten we ook altijd na sluitingstijd nog de kassa tellen, wat opruimen ed. Werktijd was tot sluit, de ca 15 min daarna werden niet geteld.
Pff, doet me denken aan een van mijn eerste baantjes in een groot bekend warenhuis. 's Ochtends wisselgeld halen, 's middags opruimen, kas opmaken, wachten op eindafslag en geld wegbrengen, zeker een half uur per dag maar meestal meer. Onbetaald.
Pauze kreeg je alleen als er iemand kwam om je af te lossen, maar er was geen telefoon en je mocht niet bij je kassa weg om een aflossing te regelen dus je had geluk als iemand aan je dacht. Meerdere keren de hele dag zonder lunchpauze gestaan, laat staan koffiepauze.
Toen ik beleefd vroeg of dat wel klopte, of ik niet recht had op pauze, werd ik ontslagen. Ik had niet de juiste mentaliteit om in het bedrijf te werken.
Wat een werkgevers zijn er toch..... Nou ja, deze niet meer, dit warenhuis is opgehouden te bestaan.
Meesje
11-02-2026 om 15:47
Ginevra schreef op 11-02-2026 om 15:30:
[..]
Pff, doet me denken aan een van mijn eerste baantjes in een groot bekend warenhuis. 's Ochtends wisselgeld halen, 's middags opruimen, kas opmaken, wachten op eindafslag en geld wegbrengen, zeker een half uur per dag maar meestal meer. Onbetaald.
Pauze kreeg je alleen als er iemand kwam om je af te lossen, maar er was geen telefoon en je mocht niet bij je kassa weg om een aflossing te regelen dus je had geluk als iemand aan je dacht. Meerdere keren de hele dag zonder lunchpauze gestaan, laat staan koffiepauze.
Toen ik beleefd vroeg of dat wel klopte, of ik niet recht had op pauze, werd ik ontslagen. Ik had niet de juiste mentaliteit om in het bedrijf te werken.
Wat een werkgevers zijn er toch..... Nou ja, deze niet meer, dit warenhuis is opgehouden te bestaan.
haha, ik denk dat ik bij dat warenhuis heb gesolliciteerd toen ik 20 was. Ik was te oud...
Maar de winkel waar ik wel werkte bestaat inmiddels ook niet meer.
Rekenenisleuktaalook
Ooit bij een eerdere baan werd bij indiensttreding verteld dat het afmaken van het werk, het helpen van een klant etc na sluitingstijd niet als overwerk werd betaald. Je kon dat meestal wel compenseren door de volgende dag dan wat eerder weg te gaan.
In mijn huidige job wordt nooit overwerk betaald maar dat wordt gecompenseerd door de vakanties.
BlairW
Meesje schreef op 11-02-2026 om 15:47:
[..]
haha, ik denk dat ik bij dat warenhuis heb gesolliciteerd toen ik 20 was. Ik was te oud...
Maar de winkel waar ik wel werkte bestaat inmiddels ook niet meer.
Ik denk dat ik een aantal jaren met heel veel plezier bij dat warenhuis heb gewerkt 😁
Dolfje
11-02-2026 om 16:35
Als dat kwartier overwerken eens incidenteel is ok maar is dat dagelijks/wekelijks is zou dat gewoon betaald moeten worden vind ik.
Die pauzes moet je gewoon opnemen, desnoods ga je een kwartier buiten zitten. Je bent een dief van je eigen tijd.
Wij krijgen gelukkig opstarten en afsluiten voor en na openen en sluiten gelukkig betaald en ook 1 x 15 minuten pauze.
rionyriony
11-02-2026 om 18:38
Zou voorlopig erg strikt worden. Eigen tijd moet gewoon uitbetaald worden, plus overwerktarief.
Als het een heel zeldzame baan was waar men voor in de rij stond dan zou ik wat voorzichtiger zijn, maar normaal is gewoon je lunchtijd gebruiken om je te ontspannen en extra werk moet eerst overeengekomen worden, daarna de uren als overwerktijd worden opgeschreven en daarop het surplus.
EnigeEchte
11-02-2026 om 19:13
de lunchpauze neem ik gewoon maar de pauze smorgens en smiddags kwartier niet. De meeste werken gewoon door en vind ik niet erg. Maar om dan moeilijk te doen over kwartiertje langer werken vind ik beetje hypocriet. Ik werk overigens op kantoor en nooit moeilijk over gedaan maar nu nieuwe manager..
Pimpelmees67
11-02-2026 om 19:45
Ik was ooit receptioniste/telefoniste. Bedrijf was al sneaky door iedereen halve dagen te laten werken, zodat je geen pauze had. Maar je moest ook 15 minuten eerder komen voor opstarten of overdracht en dat werd niet betaald.