Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Is dit normaal gedrag?

Goedendag,

Ik vroeg mij wat af over bepaald gedrag op het werk,
Ik heb op een aantal plekken gewerkt, maar op elke werkplek
komt hetzelfde gedrag van mensen weer naar voren, namelijk,
Als ik een "fout" maak (uiteraard onbewust) word ik daar soms 
op aangesproken door collega's, dat vind ik prima want het werk moet goed gebeuren en er moeten zo min mogelijk fouten gemaakt worden. Het enige waar ik wel mee zit is dat collega's dan achter mijn rug om gaan klagen bij 'hogere rangen" over de fout die ik heb gemaakt.
Waardoor ik in de problemen ben gekomen. Komt dit bij jullie werk ook voor? Wat doen jullie als je ziet dat een collega een fout maakt? Ik heb wel het gevoel dat er een mes in mijn rug wordt gestoken of stel ik mij aan?


Tja, hangt af van wat de fout te weeg brengt. Als het iets kleins is, dan zou ik niet naar mijn manager gaan, maar als het grote(re) gevolgen heeft, dan wel. 

Het zal liggen aan de bedrijfscultuur van de sector waar je werkt. 
Natuurlijk heb je overal wel van die klikspanen maar de leidinggevende zou dan moeten zeggen: Luister, tegelmosje, als jij een probleem hebt met muurbloem dan moet je haar erop aanspreken. Komen jullie er niet uit, dan kunnen we het samen bespreken. 

Muurbloem1985

Muurbloem1985

29-01-2022 om 10:30 Topicstarter

Friezinnetje schreef op 29-01-2022 om 10:24:

Tja, hangt af van wat de fout te weeg brengt. Als het iets kleins is, dan zou ik niet naar mijn manager gaan, maar als het grote(re) gevolgen heeft, dan wel.

Snap ik, het probleem is dat je dan bang bent om weer een fout te maken want dan lig je er zo uit. Ik vind de cultuur binnen een werkomgeving hard en meedogenloos. 

Dat zou er vanaf hangen. Als een collega een fout maakt, bespreek ik het met de collega. Tenzij het één keer en iets kleins is, dan corrigeer ik het zelf wel even. Bij iedereen glipt er namelijk weleens een foutje doorheen. Zie ik het vaker of komt het door gebrek aan kennis, dan bespreek ik het uiteraard met de collega.
Maakt iemand consequent dezelfde fouten en pikt het dus niet op als we het samen bespreken, dan bespreek ik het wel mijn leidinggevende. Omdat in dat geval de rest van het team en het werk er onder leidt.

Als jouw persoonlijke fouten afstralen op je collega's/team dan kan ik me voorstellen dat ze willen dat de manager ervan op de hoogte is en zij er niet op afgerekend kunnen worden. 

Lollypopje schreef op 29-01-2022 om 10:48:

Dat zou er vanaf hangen. Als een collega een fout maakt, bespreek ik het met de collega. Tenzij het één keer en iets kleins is, dan corrigeer ik het zelf wel even. Bij iedereen glipt er namelijk weleens een foutje doorheen. Zie ik het vaker of komt het door gebrek aan kennis, dan bespreek ik het uiteraard met de collega.
Maakt iemand consequent dezelfde fouten en pikt het dus niet op als we het samen bespreken, dan bespreek ik het wel mijn leidinggevende. Omdat in dat geval de rest van het team en het werk er onder leidt.


En als het andersom zou zijn dan? Dat een collega achter jouw rug om bepaalde fouten bespreekt?

Ik vind het achterbaks als je niet eerst meld aan de betreffende collega dat je het met de leidinggevende gaat bespreken. Zo creëer je een heel onveilig klimaat, waar niemand mee gebaat is. Daarmee schaadt je het hele team, en is wellicht die ene fout helemaal niet hetgeen waar het team onder lijdt.

Poezie schreef op 29-01-2022 om 11:00:

[..]


En als het andersom zou zijn dan? Dat een collega achter jouw rug om bepaalde fouten bespreekt?

Ik vind het achterbaks als je niet eerst meld aan de betreffende collega dat je het met de leidinggevende gaat bespreken. Zo creëer je een heel onveilig klimaat, waar niemand mee gebaat is. Daarmee schaadt je het hele team, en is wellicht die ene fout helemaal niet hetgeen waar het team onder lijdt.

Volgens mij begrijp je me verkeerd. Ik ga pas naar de lg als ik dus zelf al meerdere keren met collega heb gesproken. Voor mij is dat de laatste stap.

Overigens doe ik dat dan niet om te klagen, maar om te bespreken wat er mogelijk is. Misschien pak ik het wel verkeerd aan. Om die reden wacht ik er ook niet mee, tot het echt mis gaat. Want dat heb ik ook weleens gezien en was voor de persoon die de fouten maakten, helemaal funest.

Poezie schreef op 29-01-2022 om 11:00:

[..]


En als het andersom zou zijn dan? Dat een collega achter jouw rug om bepaalde fouten bespreekt?

Ik vind het achterbaks als je niet eerst meld aan de betreffende collega dat je het met de leidinggevende gaat bespreken. Zo creëer je een heel onveilig klimaat, waar niemand mee gebaat is. Daarmee schaadt je het hele team, en is wellicht die ene fout helemaal niet hetgeen waar het team onder lijdt.

Ze zegt (volgens mij) consequent dezelfde fout maken en ondanks dat iemand hier meerdere keren op aangesproken is. Dat iemand dan denk, oké nu ga ik een stapje hoger, snap ik wel. En dat je dan niet eerst zegt, ik ga naar de leidinggevende, snap ik ook wel. Want zeggen, ik ga nu naar de leidinggevende. Klinkt best agressief. 🤔 Of als je het nu nog verkeerd doet, dan...

Even naar de LG lopen om uit te leggen wat de situatie is en vragen of diegene even met jou gaat zitten om het duidelijk te maken, lijkt mij logisch. Als je dat gelijk als onveilig ervaart, na al de opmerkingen en verzoeken het anders te doen, dan ligt het echt deels aan jezelf. 

Als je vaak die opmerking krijgt, en vindt het onzin of begrijpt niet waarom het verkeerd is, dan kun je ook naar je LG stappen voor uitleg als de uitleg van jouw collega niet voldoet.

En soms ben ik ook (bijna) direct naar een LG gegaan. Wij hebben bepaalde verplichte vastleggingen. Sommigen vinden ze onzin en doen ze niet. Als je dan die klant moet overnemen, is het gelijk zichtbaar. Dat meld ik altijd gelijk, want het is verplicht en ik moet het fixen dus het gaat mij meer tijd kosten. 🤷‍♀️ Dus voor ik dat kan/mag doen, moet ik dat melden ivm planning. Dan ga ik niet eerst naar diegene om het te bespreken, want iedereen weet dat het moet. 

To, ik vraag mij af wat soort fouten je maakt als je zo in problemen komt. Zijn het zulke serieuze/gevaarlijke fouten? Misschien is jouw reactie wanneer je gewezen wordt of fouten niet oké? Blijf je ze maken?

Als het een fout is met grote gevolgen, waar de lg van op de hoogte gesteld moet worden, zou ik dat eerst met jou bespreken. De keus is dan aan jou wie het vertelt: jij, ik of samen.

Als het niet nodig is vind ik dat je als collega gewoon je mond dichthoudt. Ik hou niet van types die dan na 17:00 uur zeggen 'ik werk nog even door baas, want Muurbloem had een fout gemaakt vandaag en dat heeft me een uur gekost om het op te lossen'. Dat soort collega's heb ik nog niet veel gehad maar ze bestaan en ik moet er niks van hebben.

Zusterclivia schreef op 29-01-2022 om 11:19:

[..]

Want zeggen, ik ga nu naar de leidinggevende. Klinkt best agressief. 🤔 Of als je het nu nog verkeerd doet, dan...

Als je vaak die opmerking krijgt, en vindt het onzin of begrijpt niet waarom het verkeerd is, dan kun je ook naar je LG stappen voor uitleg als de uitleg van jouw collega niet voldoet.

En soms ben ik ook (bijna) direct naar een LG gegaan. Wij hebben bepaalde verplichte vastleggingen. Sommigen vinden ze onzin en doen ze niet. Als je dan die klant moet overnemen, is het gelijk zichtbaar. Dat meld ik altijd gelijk, want het is verplicht en ik moet het fixen dus het gaat mij meer tijd kosten. 🤷‍♀️ Dus voor ik dat kan/mag doen, moet ik dat melden ivm planning. Dan ga ik niet eerst naar diegene om het te bespreken, want iedereen weet dat het moet.

To, ik vraag mij af wat soort fouten je maakt als je zo in problemen komt. Zijn het zulke serieuze/gevaarlijke fouten? Misschien is jouw reactie wanneer je gewezen wordt of fouten niet oké? Blijf je ze maken?

Het is de toon die de muziek maakt, ik heb ook weleens tegen een collega gezegd dat ik iets wat niet goed ging bij diegene met de leidinggevende ging bespreken. Maar wel nadat het uitgebreid met diegene en het hele team was besproken. Mijn doel was niet om diegene op de vingers te laten tikken door de leidinggevende maar om naar een oplossing te zoeken omdat we er met zijn allen niet uitkwamen.

Als een collega niet doet wat er is afgesproken is dat niet een fout, maar regelrechte werkweigering.

Muurbloem1985

Muurbloem1985

29-01-2022 om 11:26 Topicstarter

Zusterclivia schreef op 29-01-2022 om 11:19:

[..]


To, ik vraag mij af wat soort fouten je maakt als je zo in problemen komt. Zijn het zulke serieuze/gevaarlijke fouten? Misschien is jouw reactie wanneer je gewezen wordt of fouten niet oké? Blijf je ze maken?

Het zijn slordigheidsfouten, dat geef ik toe, mensen kunnen door mijn fouten eventueel in problemen komen, geef ik ook toe. Soms zijn het fouten waar ik echt niks een kan doen (Problemen met rekenen) en ik vind echt niet erg dat iemand mij daar op aanspreekt, maar dat sommige mensen dan zonder mijn weten naar de leiding gaan dat voelt wel degelijk als een naaistreek, ook omdat ze het bij elk foutje van mij doen. 

Muurbloem1985 schreef op 29-01-2022 om 10:30:

[..]

Snap ik, het probleem is dat je dan bang bent om weer een fout te maken want dan lig je er zo uit. Ik vind de cultuur binnen een werkomgeving hard en meedogenloos.

Als het een kleine fout is dan is het toch niet meteen een probleem. Maar ik verwacht wel van een collega, dat wanneer je er op aan gesproken bent, je de fout niet weer maakt. Maar echt grote fouten, zal ik natuurlijk eerst ook tegen collega zeggen, maar ook tegen leidinggevende. 

Muurbloem1985 schreef op 29-01-2022 om 11:26:

[..]

Het zijn slordigheidsfouten, dat geef ik toe, mensen kunnen door mijn fouten eventueel in problemen komen, geef ik ook toe. Soms zijn het fouten waar ik echt niks een kan doen (Problemen met rekenen) en ik vind echt niet erg dat iemand mij daar op aanspreekt, maar dat sommige mensen dan zonder mijn weten naar de leiding gaan dat voelt wel degelijk als een naaistreek, ook omdat ze het bij elk foutje van mij doen.

Wat heb je totnutoe aan je rekenskills gedaan en/of wat ga je er vanaf nu aan doen?

Misschien is dit ook een punt waarop je moet erkennen dat deze baan niet bij je skills past. Er zullen tig andere banen zijn waar je uitstekend functioneert.

Poezie schreef op 29-01-2022 om 11:27:

[..]

Wat heb je totnutoe aan je rekenskills gedaan en/of wat ga je er vanaf nu aan doen?

Of als je echt problemen hebt met rekenen door bv dyscalculie, kan dat dan ook uit je takenpakket? Of dat er standaard iemand het even nakijkt?

En een collega die steeds dezelfde slordigheidsfouten maakt, vind ik persoonlijk ook irritant. Doe je ook je best om die minder of niet te maken?

Muurbloem1985

Muurbloem1985

29-01-2022 om 11:32 Topicstarter

Poezie schreef op 29-01-2022 om 11:27:

[..]

Wat heb je totnutoe aan je rekenskills gedaan en/of wat ga je er vanaf nu aan doen?

Misschien is dit ook een punt waarop je moet erkennen dat deze baan niet bij je skills past. Er zullen tig andere banen zijn waar je uitstekend functioneert.

Ja ik heb nu al te horen gekregen dat mijn contract niet wordt verlengd, Ik heb een apart rekenprogramma gekregen wat ik uiteindelijk wel snapte. Ik moet nu dus wel op zoek naar wat anders.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.