Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Interviews laten transcriberen

Ik ben bezig met een afstudeeronderzoek, waarvoor ik interviews moet afnemen. Er gaat behoorlijk wat tijd zitten in het transcriberen hiervan, die ik beter kan gebruiken. Nu ben ik op zoek naar een goede, betrouwbare site waar ik de interviews kan laten transcriberen, wat me niet al te veel gaat kosten (Arme student).

Heeft iemand hier ervaring mee, of kan een goede aanbeveling doen?

Goed laten transcriberen kost nu eenmaal geld; toch al snel een euro per minuut gesproken tekst en meer als het om meerdere sprekers gaat. Je zou aan je begeleider kunnen vragen of de hogeschool/universiteit hier een potje voor heeft of dat er een beroep op studenten gedaan kan worden voor transcriberen tegen betaling (dat is vaak goedkoper; dan betaal je het salaris van een student-assistent en dat is lager dan wat commerciële partijen vragen).


Er zijn ook allerlei programma’s die redelijk transcriberen - zelfs in Word zit zo’n functie. Dat is niet foutloos, maar het transcript corrigeren kost een stuk minder tijd dan alles zelf transcriberen is mijn ervaring.

SpiritedMagpie74

SpiritedMagpie74

06-11-2021 om 12:00

Kun je de interviews niet schriftelijk laten invullen ipv mondeling afnemen?

Of misschien een andere arme student inhuren (ipv professional) voor het transcriben... hahaha. 

Daddy_gijs schreef op 06-11-2021 om 12:00:

Kun je de interviews niet schriftelijk laten invullen ipv mondeling afnemen?
.


Nee, dan krijg je een totaal ander soort onderzoek. 

Je zou een oproep kunnen doen voor studenten die snel kunnen tikken, maar ik ben bang dat je dat wel zelf moet betalen. Als je zelf afstudeerder bent gaat de universiteit dat niet voor je betalen, daar heb ik nog nooit van gehoord. 
Als er sprake is van een opdrachtgever of belanghebbende organisatie kan die misschien wel bijdragen. 

Ik heb iemand met Amberscript geholpen, en dan met de automatische variant. (Ze hebben nl ook handmatig transcriberen, maar dat kost veel meer).  Het is niet gratis, maar niet zo duur als handmatig. Het is ook niet perfect, maar beter dan word. En het scheelt echt heel veel tijd. Insturen, soms maar een kwartier wachten en je hebt de ruwe tekst. Het was ook te merken dat het lerende software was, want ze pakten steeds nauwkeuriger de medische termen op. 
Nakijken vond ik zelf ook redelijk eenvoudig gaan, je leest mee met het geluid en stopt redelijk eenvoudig. 
In elk geval; eerste half uur gratis. Probeer het eens uit. 

teams kan ook transcriberen tijdens het interview, aannemende dat de interviews niet face to face gaan ivm covid en afstandhouden.

Ginevra schreef op 06-11-2021 om 12:25:

[..]
Je zou een oproep kunnen doen voor studenten die snel kunnen tikken, maar ik ben bang dat je dat wel zelf moet betalen. Als je zelf afstudeerder bent gaat de universiteit dat niet voor je betalen, daar heb ik nog nooit van gehoord.
Als er sprake is van een opdrachtgever of belanghebbende organisatie kan die misschien wel bijdragen.

Dat hangt er een beetje vanaf. Soms is een afstudeeronderzoek onderdeel van een groter onderzoek, bijvoorbeeld een promotietraject. Dan zijn er soms wel mogelijkheden - als het transcriberen buitengewoon veel tijd vraagt van de afstudeerder bijvoorbeeld. 

Bellezonderbeest

Bellezonderbeest

06-11-2021 om 12:55 Topicstarter

Biebel schreef op 06-11-2021 om 12:27:

Ik heb iemand met Amberscript geholpen, en dan met de automatische variant. (Ze hebben nl ook handmatig transcriberen, maar dat kost veel meer). Het is niet gratis, maar niet zo duur als handmatig. Het is ook niet perfect, maar beter dan word. En het scheelt echt heel veel tijd. Insturen, soms maar een kwartier wachten en je hebt de ruwe tekst. Het was ook te merken dat het lerende software was, want ze pakten steeds nauwkeuriger de medische termen op.
Nakijken vond ik zelf ook redelijk eenvoudig gaan, je leest mee met het geluid en stopt redelijk eenvoudig.
In elk geval; eerste half uur gratis. Probeer het eens uit.

Ik heb amberscript langs zien komen inderdaad, maar hoorde niet veel positieve verhalen over het automatisch transcriberen. Maar als het eerste half uur gratis is, kant het geen kwaad om te proberen. 

Piratenkoningin schreef op 06-11-2021 om 12:44:

[..]

Dat hangt er een beetje vanaf. Soms is een afstudeeronderzoek onderdeel van een groter onderzoek, bijvoorbeeld een promotietraject. Dan zijn er soms wel mogelijkheden - als het transcriberen buitengewoon veel tijd vraagt van de afstudeerder bijvoorbeeld.

Ja, maar dat valt voor mij dan onder een opdrachtgever. In elk geval dat er een andere partij is die belang heeft bij het onderzoek. 

Ik heb ook gewerkt met Amberscript, en vond dat heel aardig werken. Het gaf mij in elk geval resultaten die ik makkelijk en relatief vlot zelf kon bijwerken waar nodig. Dan is het nog steeds nodig om het hele stuk langs te gaan, maar dat kost stukken minder tijd dan zelf helemaal uittikken.

Overigens: als je ze ook helemaal wilt coderen is zelf uittypen ook wel fijn - het zorgt ervoor dat je veel beter in de tekst zit, en dus sneller kunt coderen. Als je een paar interviews hebt is dat de moeite wel waard. Als het echt veel interviews worden is het fijn om een deel daarvan geautomatiseerd te doen.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.