Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Interventie vanuit werkgever bij burnout

Iemand ervaring met interventietraject via werkgever bij een Burnout? 

Ik ben inmiddels bijna 3 maanden geleden uitgevallen op mijn werk. In eerste instantie adviseerde arboarts na 2 maanden weer op te gaan bouwen. Dat lukte totaal niet. In laatste gesprek met arboarts was advies dat reïntegratie op dit moment nog geen optie is en we over 6 weken nieuw gesprek hebben. 

Werkgever belde en gaf aan dat ze interventie gaan opstarten. En ik heb geen idee eigenlijk wat dit inhoud. Ik merk dat ik hiervan in de stress schiet. Mijn werkgever is niet bijzonder begripvol in de hele situatie en probeert me vooral zo snel mogelijk weer aan het werk te hebben.

Hoe ging dit bij jullie? 

Ik heb sinds een half jaar een burnout en bij mij is op mijn vraag een interventie traject opgestart. Dit houd voor mij in dat ik ongeveer elke 2 weken een sessie met een coach heb waarbij ik door middel van praten en oefeningen inzichtelijk krijg wat ik kan doen om dit in de toekomst te voorkomen. Ik ben er zelf erg tevreden over en raad het daadwerkelijk iedereen aan. Maar elk interventie traject is natuurlijk anders.

Mijn interventie traject was vanuit de bedrijfsarts opgestart. 
Het heeft mij en later het UWV goed geholpen om inzicht te krijgen. 
Ik lees in bovenstaande link dat de werkgever op de hoogte gehouden wordt als zij de opdrachtgever zijn.
Dat lijkt me niet wenselijk. Het lijkt mij logischer dat de bedrijfsarts op de hoogte wordt gehouden. 

Een werkgever, die opdrachtgever is, wordt inderdaad op de hoogte gehouden. Maar niet inhoudelijk, alleen een aantal feiten, bijvoorbeeld: er zijn 15 gesprekken met de werknemer geweest. Er zit vooruitgang in, maar er zijn meer gesprekken nodig.

hier ook zn traject gehad waardoor ik nu wel de juiste hulp heb. Kwa info delen gaf leidinggevende aan dat die alleen info kreeg over hoeveel gesprekken er waren geweest en dat de conclusie was dat ik bij organisatie x beter af was voir professionele hulp en dat dit in gang was gezet.

Vrouw85

Vrouw85

17-12-2021 om 17:48 Topicstarter

De arboarts gaf aan dat hij kon zorgen voor contact met psycholoog dus misschien valt dat dan wel onder wat wg interventie noemt. 

Ja, dat heet ook een interventie

Vrouw85 schreef op 17-12-2021 om 17:48:

De arboarts gaf aan dat hij kon zorgen voor contact met psycholoog dus misschien valt dat dan wel onder wat wg interventie noemt.

Daarmee mag er niet aan je werkgever aangegeven worden wat je bespreekt. Het is inderdaad wel interventie maar heel veel meer als we hebben x wekelijks een gesprek of er is even een pauze wegens vakantie mag er volgens mij niet doorgegeven worden.

Mijn werkgever heeft met meerdere mensen / organisaties contacten lopen voor werknemers met burnout. In eerste instantie een te integratie traject gevolgd, dus was erg symptoom bestrijding en ging niet over de achterliggende oorzaak. Nu een coach gekregen, dat klikt beter.
Zou je zelf al beeld hebben wat goed voor jou is? Psycholoog, haptonomie, coaching naar beter omgaan met stress....
Wellicht sta je dan wat sterker richting je werkgever en laat je zien dat je aan je eigen herstel wilt werken. Zou natuurlijk mooi zijn als hun dat dan betalen. Het is vrij gebruikelijk dat je werkgever betaald voor jouw herstel.

Vrouw85

Vrouw85

17-12-2021 om 18:49 Topicstarter

Haptonoom ben ik paar keer geweest. Ga nu naar praktijkondersteuner huisarts maar heb bij arboarts aangegeven dat dit nog niet genoeg is en ik naar psycholoog wil. Hij gaf hierop aan dat hij dat kon regelen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.