Werk en Opleiding
Moosey
07-04-2025 om 12:52
Hulp werk vinden na kanker
Mijn geliefde zit in een ingewikkelde situatie. Ik zal het zo kort mogelijk proberen te beschrijven:
2022 diagnose van een vorm van nare kanker gehad, voordien altijd ZZPer geweest. Kleine AOV. Jaar lang ziek geweest van behandelingen, heel langzaam weer opgekrabbeld, kon bij vrienden in een bedrijfje langzaam aan opbouwen, kreeg daar uiteindelijk een contract van 24 uur. Die 24 uur redt ie soms wel, soms niet, z’n conditie is niet zo goed, weerstand nog steeds beroerd. Daarbij is het ook zo dat we weten dat de kanker ooit weer een keer terug komt.
Bedrijfje van de vrienden heeft helaas klanten verloren en over dik twee maanden loopt zn contract af, wordt niet verlengd. Nu loopt lief helemaal vast in de (on)mogelijkheden, hij weet niet of ie zichzelf nou gezond of ziek vindt, hij weet niet goed in welke richting hij het moet zoeken (werkervaring is een lappendeken van administratieve/licht IT-achtige dingen/fysiek werk wat ie sowieso niet meer trekt) etc. Daarom was ie (heb ik er nu eindelijk uit weten te trekken) eigenlijk nu maar gewoon aan het wachten tot het UWV in beeld komt in de hoop dat die hem kunnen helpen. Mijn verwachtingen van de UWV zijn niet zo heel hoog en hij heeft ook maar recht op 3 maanden WW, dus ik zou liever zien dat er nu al wat actie kwam. Hij heeft in elk geval nu de patiëntenvereniging aangeschreven voor advies, maar ik vroeg me af of jullie misschien ervaringen hebben met instanties/coaches die hem een beetje zouden kunnen begeleiden hierin, of andere tips?
Moosey
08-04-2025 om 21:14
Zorg is wel heel erg de richting waarin hij zit te denken NewEve, dus ik stuur m deze door. Thanks!
Moxxie
08-04-2025 om 21:23
duizel schreef op 08-04-2025 om 20:50:
[..]
Is dat ook zo wanneer hij ziek uit dienst gaat door einde contract?
Ik dacht dat dat misschien alleen is bij ziek uit dienst door twee jaar ziekte maar weet dat niet zeker
Een werkgever kan ervoor kiezen om eigenrisicodrager te zijn voor de Ziektewet of voor de WIA, of allebei.
In de situatie die jij beschrijft is er geen sprake van Ziektewet, dan gaat iemand na twee jaar ziek in dienst direct de WIA in.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.