Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Hulp werk vinden na kanker

Moosey schreef op 07-04-2025 om 19:53:

[..]

Bovenstaande komt trouwens van een site voor rijksambtenaren, ik kan nergens vinden dat het een regel is die voor iedereen geldt. Weet iemand daar meer van? De werkgever van lief laat ziekmeldingen via Arbo-Ned lopen en die zeggen dat er geen bedrijfsarts gesproken kan worden als hij niet ziekgemeld is.

Iedere werkgever is verplicht om ook preventieve spreekuren/arbeidsomstandighedenconsulten toe te staan, bijvoorbeeld via de arbodienst. Je moet daar terecht richting de werkgever anoniem terecht kunnen. Je zal je dus wel moeten legitimeren, om aan te tonen dat je werknemer bent bij een van hun klanten, maar daarna stuurt de arbodienst een factuur met het aantal preventieve gesprekken, zonder verdere persoonsgegevens. Je man zou eens bij HR kunnen vragen waar hij voor het preventiespreekuur moet zijn, maar dan is de werkgever dus wel op de hoogte. 

Arbobeleid | Arbeidsomstandigheden | Rijksoverheid.nl

• Spreekuur bedrijfsarts
    Iedere werknemer heeft het recht om zonder toestemming van de werkgever de bedrijfsarts te bezoeken. Dit heeft als doel klachten en verzuim te voorkomen.

Irma3110 schreef op 07-04-2025 om 19:56:

[..]

Dat moet dan wel een heel speciale IVA uitkering zijn. IVA vormt namelijk samen met de WGA en de LGU de WIA...

TO, juist nu contact opnemen met de bedrijfsarts voor een preventief spreekuur. Daarmee kun je het snelst handelen, zodat je straks beter weet waar je aan toe bent. Ziek uit dienst heeft in het geval van je man een groot voordeel: de ww gaat niet in, maar hij krijgt een ziektewetuitkering. Het UWV begeleidt dan ook terug naar werk, al kan het zijn dat je lang moet wachten op hulp.

Ik zei ook, volgens mij. Maar goed. Gaat er meer om dat er dus nog menselijke artsen zijn nu UWV 

In hoeverre was er een verzekering in de zzp tijd? Want als ik het goed begrijp is er toen al flinke achteruitgang in inkomen ontstaan. 

Verder is het volgens mij lastig om ziek te melden omdat er dan mogelijk een verantwoordelijkheid is voor de vrienden om te helpen met reïntegratie en mogelijk ook nog een tijd voor het doorbetalen van inkomen. Dat zou je even goed moeten uitzoeken omdat hij wel een tijdelijk contract heeft dus wellicht dat dat wel een optie is. 

Bij afkeuren zal er gekeken worden naar het laatst verdiende loon en dat zal met 24 uur per week waarschijnlijk geen vetpot worden. 

Het zal dus waarschijnlijk zoeken naar speciale regelingen voor bijvoorbeeld mensen met afstand tot de arbeidsmarkt waarbij werkgever subsidie krijgt of minder risico loopt.

Als er eigenlijk toch al niet genoeg werk is melden ze hem nu al maar deels ziek.

Leuk zo'n baas die rekening houdt met dat je de ene week wél kan werken én de volgende week niet, maar een eventuele volgende werkgever is waarschijnlijk niet zo volgzaam. Kan hij maar beter nu al in 't systeem gekend zijn.

En heeft hij dus waarschijnlijk wel alle recht op bedrijfsartsen en dergelijke.

Jillz schreef op 07-04-2025 om 20:02:

In hoeverre was er een verzekering in de zzp tijd? Want als ik het goed begrijp is er toen al flinke achteruitgang in inkomen ontstaan.

Verder is het volgens mij lastig om ziek te melden omdat er dan mogelijk een verantwoordelijkheid is voor de vrienden om te helpen met reïntegratie en mogelijk ook nog een tijd voor het doorbetalen van inkomen. Dat zou je even goed moeten uitzoeken omdat hij wel een tijdelijk contract heeft dus wellicht dat dat wel een optie is.

Bij afkeuren zal er gekeken worden naar het laatst verdiende loon en dat zal met 24 uur per week waarschijnlijk geen vetpot worden.

Het zal dus waarschijnlijk zoeken naar speciale regelingen voor bijvoorbeeld mensen met afstand tot de arbeidsmarkt waarbij werkgever subsidie krijgt of minder risico loopt.

Bij tijdelijke arbeidscontracten is dat niet het geval. Dat geldt alleen voor mensen met een vast contract.

Moosey

Moosey

07-04-2025 om 22:15 Topicstarter

Dank jullie verschrikkelijk. Het begint hier inderdaad nu door te dringen dat ziek uit dienst een veel betere startpositie voor hem is. 
En dank voor de bevestiging dat preventief een bedrijfsarts spreken een algemeen werknemersrecht is. Wel heel gek dat een redelijk grote speler als Arboned dat niet weet/liever niet wil faciliteren. Maar dat kan onwetendheid van een werknemer zijn misschien.

Marty, absoluut, de kans dat ie weer bij zo’n meelevende werkgever terecht komt is natuurlijk behoorlijk nihil, en dan zit je elk jaar weer in deze situatie.. daar moeten we niet willen. 

Jilzz, klopt, 70% van 24 uur is geen vetpot, maar een stuk meer dan niks. En in ons geval ook meer dan de AOV trouwens hoor, was echt een kleintje. Tja, in dit soort dingen is het natuurlijk het gunstigst om vanuit een lekkere fulltime baan te starten.. maar zo is t nou eenmaal niet gelopen. Gelukkig heb ik een heel stabiele baan en zijn onze kosten vrij laag, dus we redden het er best op. En ik ga er wel vanuit dat ie wel weer aan het werk komt. Maar dat zal wel wat tijd en hulp voor nodig zijn. 

Nogmaals dank allemaal, dit helpt ons echt. 

Moosey

Moosey

07-04-2025 om 22:21 Topicstarter

Oh ja, qua anoniem een bedrijfsarts te spreken krijgen: hij is de enige werknemer van het bedrijfje. Dus ik denk dat ze toch wel raden wie het was als ze een factuur krijgen voor een gesprek met een werknemer (maar er hoeft ook niks anoniem, die jongens werken sowieso mee)

Moosey schreef op 07-04-2025 om 22:15:

Dank jullie verschrikkelijk. Het begint hier inderdaad nu door te dringen dat ziek uit dienst een veel betere startpositie voor hem is.
En dank voor de bevestiging dat preventief een bedrijfsarts spreken een algemeen werknemersrecht is. Wel heel gek dat een redelijk grote speler als Arboned dat niet weet/liever niet wil faciliteren. Maar dat kan onwetendheid van een werknemer zijn misschien.

Rechtstreeks van ArboNed.nl:

"Wat is het nut van een open spreekuur?

Iedere werknemer heeft het recht een bedrijfsarts te bezoeken. Dus ook als men nog niet verzuimt of klachten heeft. Op die manier kunnen daadwerkelijke klachten en verzuim worden voorkomen. Dit betekent dus dat iedere werknemer zonder toestemming van de werkgever gebruik kan maken van het open spreekuur, zonder dat de werkgever hierover geïnformeerd wordt, tenzij werknemer dat wil."

Je kan die werknemer dus met de eigen website om de oren zwaaien. 

Moosey

Moosey

08-04-2025 om 09:08 Topicstarter

Thanks Zeespiegel

Moosey schreef op 07-04-2025 om 19:53:

[..]

Bovenstaande komt trouwens van een site voor rijksambtenaren, ik kan nergens vinden dat het een regel is die voor iedereen geldt. Weet iemand daar meer van? De werkgever van lief laat ziekmeldingen via Arbo-Ned lopen en die zeggen dat er geen bedrijfsarts gesproken kan worden als hij niet ziekgemeld is.

Ik wilde ook een preventief gesprek maar bij mijn (grote) werkgever kan dat dus ook niet. Bedrijfsarts wil me pas ziek als ik me ziek meld, lekker krom want ik wil dat juist voorkomen. 

Edit: ik lees nu idd dat het helemaal niet mag.. daar ga ik mee verder!

Milala schreef op 08-04-2025 om 14:31:

[..]

Ik wilde ook een preventief gesprek maar bij mijn (grote) werkgever kan dat dus ook niet. Bedrijfsarts wil me pas ziek als ik me ziek meld, lekker krom want ik wil dat juist voorkomen.

Edit: ik lees nu idd dat het helemaal niet mag.. daar ga ik mee verder!

Ik was daar heel simpel in op een gegeven moment, prima, als ik niet preventief een afspraak mag ben ik bij deze ziek voor 1 uur per dag. Toen was er een heleboel mogelijk.
Maar hoe dan ook, je staat in je recht om een preventieve afspraak te vragen want dat kan inderdaad uitval (en dus extra kosten) voorkomen.

In dit geval is je man niet op zoek naar advies van bedrijfsarts om bij de huidige werkgever uitval te voorkomen of de gezondheid en het huidige werk te bespreken, maar advies over hoe aan het werk te blijven na uitdiensttreding.

Dat zou ik echt zien als een advies dat niet thuishoort bij de bedrijfsarts die wordt betaald door de huidige werkgever, het is privaat.

Ziek uit dienst is een aantrekkelijke optie mits de huidige werkgever geen eigenrisicodrager voor de Ziektewet en/of WIA is, want dan zadel je ze mogelijk met een enorme kostenpost op. Maar die kans is klein, zijn ze vast niet.

Moxxie schreef op 08-04-2025 om 19:06:

In dit geval is je man niet op zoek naar advies van bedrijfsarts om bij de huidige werkgever uitval te voorkomen of de gezondheid en het huidige werk te bespreken, maar advies over hoe aan het werk te blijven na uitdiensttreding.

Dat zou ik echt zien als een advies dat niet thuishoort bij de bedrijfsarts die wordt betaald door de huidige werkgever, het is privaat.

Ziek uit dienst is een aantrekkelijke optie mits de huidige werkgever geen eigenrisicodrager voor de Ziektewet en/of WIA is, want dan zadel je ze mogelijk met een enorme kostenpost op. Maar die kans is klein, zijn ze vast niet.

Is dat ook zo wanneer hij ziek uit dienst gaat door einde contract? 

Ik dacht dat dat misschien alleen is bij ziek uit dienst door twee jaar ziekte maar weet dat niet zeker

geen advies over wel/niet/gedeeltelijk ziek uit dienst. 

Wel worden er in de zorg ook best wat IT-ers gezocht. (Van servicedesk tot netwerkbeheerder). Afhankelijk van zijn achtergrond is daar misschien ook iets. De zorg sector heeft ook de mogelijkheid tot een jobcoach, die kunnen ook meedenken: https://www.sterkinjewerk.nl/

En kijk ook eens bij
https://onbeperktaandeslag.nl/

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.