Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Hulp werk vinden na kanker

Mijn geliefde zit in een ingewikkelde situatie. Ik zal het zo kort mogelijk proberen te beschrijven:

2022 diagnose van een vorm van nare kanker gehad, voordien altijd ZZPer geweest. Kleine AOV. Jaar lang ziek geweest van behandelingen, heel langzaam weer opgekrabbeld, kon bij vrienden in een bedrijfje langzaam aan opbouwen, kreeg daar uiteindelijk een contract van 24 uur. Die 24 uur redt ie soms wel, soms niet, z’n conditie is niet zo goed, weerstand nog steeds beroerd. Daarbij is het ook zo dat we weten dat de kanker ooit weer een keer terug komt. 

Bedrijfje van de vrienden heeft helaas klanten verloren en over dik twee maanden loopt zn contract af, wordt niet verlengd. Nu loopt lief helemaal vast in de (on)mogelijkheden, hij weet niet of ie zichzelf nou gezond of ziek vindt, hij weet niet goed in welke richting hij het moet zoeken (werkervaring is een lappendeken van administratieve/licht IT-achtige dingen/fysiek werk wat ie sowieso niet meer trekt) etc. Daarom was ie (heb ik er nu eindelijk uit weten te trekken) eigenlijk nu maar gewoon aan het wachten tot het UWV in beeld komt in de hoop dat die hem kunnen helpen. Mijn verwachtingen van de UWV zijn niet zo heel hoog en hij heeft ook maar recht op 3 maanden WW, dus ik zou liever zien dat er nu al wat actie kwam. Hij heeft in elk geval nu de patiëntenvereniging aangeschreven voor advies, maar ik vroeg me af of jullie misschien ervaringen hebben met instanties/coaches die hem een beetje zouden kunnen begeleiden hierin, of andere tips?

Kan hij geen gebruik maken van de bedrijfsarts bij het bedrijf waar hij nu werkt?

Wat naar allemaal voor je geliefde.
Hieronder sites waar je kunt oriënteren.
Ook goed om dat op tijd te doen.
En vraag hulp via Stichting MEE. Die zijn ervoor.

Tip altijd iemand mee nemen bij gesprekken met instanties, keuringsartsen etc.

https://www.uwv.nl/nl/ziek. Hier staat informatie over het uwv en ziek zijn.
Stichting MEE kun je ook om hulp vragen. https://www.mee.nl/mee-locator

Moosey

Moosey

07-04-2025 om 14:07 Topicstarter

Dutchgirly schreef op 07-04-2025 om 13:19:

Kan hij geen gebruik maken van de bedrijfsarts bij het bedrijf waar hij nu werkt?

Dan zou hij eerst ziek gemeld moeten zijn, en dat is ie niet (en wil hij ook liever niet) want het werken gaat wel op het moment (voor zover er nog werk voor hem is)

Moosey

Moosey

07-04-2025 om 14:10 Topicstarter

ladybird12 schreef op 07-04-2025 om 13:28:

Wat naar allemaal voor je geliefde.
Hieronder sites waar je kunt oriënteren.
Ook goed om dat op tijd te doen.
En vraag hulp via Stichting MEE. Die zijn ervoor.

Tip altijd iemand mee nemen bij gesprekken met instanties, keuringsartsen etc.

https://www.uwv.nl/nl/ziek. Hier staat informatie over het uwv en ziek zijn.
Stichting MEE kun je ook om hulp vragen. https://www.mee.nl/mee-locator

Dank je wel! Aan MEE zou ik nooit gedacht hebben, dacht dat dat vooral voor autisme enzo was. Gaan we doen. 

Moosey

Moosey

07-04-2025 om 14:13 Topicstarter

Moosey schreef op 07-04-2025 om 14:07:

[..]

Dan zou hij eerst ziek gemeld moeten zijn, en dat is ie niet (en wil hij ook liever niet) want het werken gaat wel op het moment (voor zover er nog werk voor hem is)

Bovenstaande is trouwens een aanname van mij, misschien kan ie ook best met zo’n man babbelen zonder dat ie is ziekgemeld. Gaan we onderzoeken. 

Weet niet of het wat voor jullie is .In Haren bij Groningen heb je het behouden hyis . Voor hulp en advies voor kanker patiënten en hún naasten.
Misschien zit zoiets ook bij jou in de buurt ? 

Moosey schreef op 07-04-2025 om 14:13:

[..]

Bovenstaande is trouwens een aanname van mij, misschien kan ie ook best met zo’n man babbelen zonder dat ie is ziekgemeld. Gaan we onderzoeken.

Je kunt ook preventief met bedrijfsarts praten. Dat kan in ieder geval bij mijn grote werkgever, geen idee hoe dat bij een kleinere werkgever is.

Moosey schreef op 07-04-2025 om 14:07:

[..]

Je mag ook altijd zo een gesprek aanvragen met de bedrijfsarts.

"De bedrijfsarts kan ook worden ingeschakeld als u of uw werkgever vragen heeft omtrent uw gezondheid en werk. U hoeft daarvoor niet te verzuimen. U kunt zelf ook om een consult (arbeidsomstandighedenspreekuur) bij de bedrijfsarts vragen als u vragen heeft omtrent uw gezondheid in relatie tot het werk. Uw werkgever mag dit niet weigeren. En u hoeft dit ook niet bij uw werkgever te melden."

Denk wel praktisch en zorg dat z’n eergevoel hem niet onverstandige beslissingen laat nemen. Als hij die 24 uur eigenlijk niet haalt, dan is het verstandiger (deels) ziek te melden en ziek uit dienst te gaan.

En wellicht toch ook vast het UWV inschakelen als dat nu al kan. Mijn ervaring met het UWV (iig vanuit de ziektewet/WIA/afstand tot de arbeidsmarkt) is redelijk positief, sterker nog, mijn huidige baan heb ik via die weg gevonden.

Moosey

Moosey

07-04-2025 om 17:34 Topicstarter

Nee, dat kan helaas niet Ellori, dat was zeker geweest wat hij het liefst had gewild. Fijn dat je een positieve ervaring hebt ze mbt dit onderwerp! T Is overigens niet dat ik geen vertrouwen in de organisatie heb, maar ik hoor in elk geval vaak dat het traag gaat allemaal. 
De rest ook erg bedankt voor het meedenken! Kunnen we wat mee

Mosterd

Ik weet van een vriendin mij dat ze 100% afgekeurd is na een kanker diagnose en behandeltraject. 
De kanker was op dat moment rustig, maar de zekerheid is wel dat het terugkomt. Wanneer alleen niet. 
Werken ging de ene dag goed, andere dag minder goed. Ondanks dat ze heel graag wilde ken. 

De arts die haar afgekeurde zei" ga van het leven genieten. Doe dingen waar je energie van krijgt. Werken mag, maar hoeft niet"

Ik zou denk ik contact opnemen met de bedrijfsarts en UWV. 

Volgens mij heeft ze een IVA uitkering. Zeker weten dat het geen WIA is. 

Moosey

Moosey

07-04-2025 om 19:53 Topicstarter

Dutchgirly schreef op 07-04-2025 om 14:54:

[..]

Je mag ook altijd zo een gesprek aanvragen met de bedrijfsarts.

"De bedrijfsarts kan ook worden ingeschakeld als u of uw werkgever vragen heeft omtrent uw gezondheid en werk. U hoeft daarvoor niet te verzuimen. U kunt zelf ook om een consult (arbeidsomstandighedenspreekuur) bij de bedrijfsarts vragen als u vragen heeft omtrent uw gezondheid in relatie tot het werk. Uw werkgever mag dit niet weigeren. En u hoeft dit ook niet bij uw werkgever te melden."

Bovenstaande komt trouwens van een site voor rijksambtenaren, ik kan nergens vinden dat het een regel is die voor iedereen geldt. Weet iemand daar meer van? De werkgever van lief laat ziekmeldingen via Arbo-Ned lopen en die zeggen dat er geen bedrijfsarts gesproken kan worden als hij niet ziekgemeld is. 

Loezzie schreef op 07-04-2025 om 17:57:

Volgens mij heeft ze een IVA uitkering. Zeker weten dat het geen WIA is.

Dat moet dan wel een heel speciale IVA uitkering zijn. IVA vormt namelijk samen met de WGA en de LGU de WIA...

TO, juist nu contact opnemen met de bedrijfsarts voor een preventief spreekuur. Daarmee kun je het snelst handelen, zodat je straks beter weet waar je aan toe bent. Ziek uit dienst heeft in het geval van je man een groot voordeel: de ww gaat niet in, maar hij krijgt een ziektewetuitkering. Het UWV begeleidt dan ook terug naar werk, al kan het zijn dat je lang moet wachten op hulp. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.