Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

(Hoeveel) wil je werken ?


Volkoren schreef op 24-07-2021 om 21:07:

[..]

Maar ik heb het toch helemaal niet over man / vrouw? Ik heb het over mensen, en over een ieder enzo.

Helaas zitten er grote verschillen in de keuzevrijheid van man/vrouw wat betreft werk, vandaar dat ik erover begin. 

65% van de vaders geeft aan graag minder te willen werken om meer thuis te kunnen zijn, maar zij slagen hier om allerlei redenen niet in. 

Als we het dan hebben over spijt op het sterfbed, dan zijn het juist de vaders die aangeven dat ze hadden gewild dat ze minder hadden gewerkt, zodat ze meer van hun opgroeiende kinderen hadden meegekregen. 

Ik ben nu 56 en wel mee van de jongsten in mijn kennissenkring maar veel vrienden van 62 of 65 zijn al wel gestopt met werken. Mijn broer van 62 moet nog een half jaar en dan stopt hij ook.

Oke sorry, de volgende generatie zal dat misschien niet hebben. Dat vind ik triest.

Ali

Ali

24-07-2021 om 21:22

Ik ben ondernemer (51 jaar) en afhankelijk van de klus werk ik tussen de 16-45 uur per week. Ik combineer verschillende werkvelden, en doe over het algemeen alleen opdrachten die ik interessant vind, bij interessante opdrachtgevers. Als freelancer én als initiatiefnemer en directeur dus die combinatie.
Het fijne is dat ik dus meestal mijn uren zelf kan indelen. Dat is ook bijna een must want veel ervan is creatief, en dat moet ik eerst in mijn hoofd uitdenken.
Omdat mijn werk zo uitdagend is, en voldoening geeft kan ik makkelijk veel uren maken. Ik heb een enorme hekel aan repeterend huishouden en administratie, dus dat besteden we zoveel mogelijk uit. Dan blijft er vanzelf meer tijd over voor de kinderen en werk.

Julali schreef op 24-07-2021 om 19:56:

[..]

Ja hoor, dat doe ik zeker. Ik kreeg die vragen van familie en vrienden, zowel de oudere generatie als ook van leeftijdsgenoten.

Het was vooral erg toen ik zwanger was en de jaren daarna toen we in de kleine kinderen zaten. Inmiddels is iedereen eraan gewend dat wij 2x 32 uur werken.

Al krijgt mijn man nog steeds wel eens te horen hoe fantastisch het is dat hij die ene dag alleen voor zijn kinderen zorgt en dat hij zo'n betrokken vader is, terwijl ik de opmerkingen krijg dat het wel erg veel is 32 uur en of ik niet bang ben veel te missen van mijn kinderen.

Ja, dat we nog niet klaar zijn, dat ben ik helemaal met je eens. Ik krijg altijd braakneigingen van de term papadag. De rest van de week is voor mama dan zeker? 

En bijvoorbeeld vrouwelijke politici worden anders geïnterviewd en krijgen veel meer vragen over hun kinderen en hun gezin dan mannen.

https://www.groene.nl/artikel/misogynie-als-politiek-wapen

"Uit een analyse van 245 interviews in kranten en tijdschriften met mannelijke en vrouwelijke politici (waaronder ook kabinetsleden en burgemeesters), verschenen sinds 1 januari 2019, blijkt: ze worden anders bevraagd én beschreven. In gesprekken met mannen domineren woorden als ‘miljarden’, ‘financiën’, ‘plannen’ en de ‘rechtsstaat’. Bij hun vrouwelijke collega’s gaat het over ‘vrouw’, ‘dochter’, ‘moeder’, ‘ouders’, ‘meisje’ en ‘leven’."

watertoren schreef op 24-07-2021 om 21:21:

Oke sorry, de volgende generatie zal dat misschien niet hebben. Dat vind ik triest.

En dat is waarom 'zoveel' mensen FIRE als doel hebben. Niet om met hun 40ste met pensioen te gaan, maar toch wel een stuk eerder dan die 70 die ons boven het hoofd hangt. 

Ali

Ali

24-07-2021 om 21:25

Aanvullend: ik doe dus meerdere én verschillende soorten dingen tegelijk. En ik denk dat er sowieso veel teveel tijd naar huishouden gaat. Over het algemeen hebben mannen dat veel beter in de gaten

Ali schreef op 24-07-2021 om 21:25:

Aanvullend: ik doe dus meerdere én verschillende soorten dingen tegelijk. En ik denk dat er sowieso veel teveel tijd naar huishouden gaat. Over het algemeen hebben mannen dat veel beter in de gaten

Dat denk ik ook. Ik snap oprecht niet waarom je dat werk niet zou uitbesteden. Ik heb er een gruwelijke hekel aan en peins er niet over een halve dag thuis te gaan zitten om het huis te boenen. Ik kan me weinig saaiers voorstellen 

_melon schreef op 24-07-2021 om 21:23:

[..]

En dat is waarom 'zoveel' mensen FIRE als doel hebben. Niet om met hun 40ste met pensioen te gaan, maar toch wel een stuk eerder dan die 70 die ons boven het hoofd hangt.

Precies. Ik vind de oudere generaties daarin wel verwend. Ze lijken soms een beetje buiten de realiteit te staan, wat dat betreft. 

Julali schreef op 24-07-2021 om 21:34:

[..]

Precies. Ik vind de oudere generaties daarin wel verwend. Ze lijken soms een beetje buiten de realiteit te staan, wat dat betreft.

Omdat het hun realiteit ook niet is . Die stoppen omdat het nog kan. Ze vinden het wel erg dat hun kinderen die luxe misschien niet hebben . 

CuddlyGorilla98

CuddlyGorilla98

24-07-2021 om 22:01

Julali schreef op 24-07-2021 om 21:34:

[..]

Precies. Ik vind de oudere generaties daarin wel verwend. Ze lijken soms een beetje buiten de realiteit te staan, wat dat betreft.

Mwah ik weet niet. Wij zijn ook volop bezig met FIRE maar juist vanwege het "nu", en niet vanwege het "later".

Als ik goed gezond blijf dan wil ik best tot mijn 70e werken, waarom niet? Tegen die tijd heb ik de tijd weer aan mijzelf.

Maar wij hebben NU vrijheid nodig. Nu, omdat de kinderen klein zijn en we allebei "praktische" banen hebben waar geen enkele flexibiliteit in zit. Waardoor we elk jaar maar 2 weken vakantie hebben als gezin, omdat het werk dat van ons eist. Waardoor we met enorme praktische problemen en schuldgevoel zitten als er een kind ziek is.

Dus ons huis is nu in 8 jaar tijd bijna volledig afgelost, en ik werk NU minder. En als de kinderen geen opvang meer nodig hebben ga ik een nieuwe opleiding doen en werken in een andere sector, die niet zo absurd veel van medewerkers verwacht en flexibeler is. En als de kinderen het huis uit zijn, DAN ga ik weer meer werken want dan heb ik weinig reden meer om thuis te zitten. 

Maar wij hebben dus allebei 0.0 mogelijkheden om onze eigen werktijd in te delen en 0.0 mogelijkheden om thuis te werken. En ook de mensen waarmee wij omgaan hebben praktische banen. Ik ken bijna niemand die (deels) thuis kan werken. En al die mensen met praktische banen met grote impact op het thuisfront zeggen; hoe minder hoe liever. Dus vanuit mijn perspectief zijn mensen met flexibele kantoorbanen ook verwend, en buiten de realiteit. 

Ik denk dat de invloed die iemand kan uitoefenen op zijn baan, qua indeling van werkdagen etc, voor een groot deel het werkplezier bepaalt en ook bepaalt hoe goed/slecht de baan te combineren is met andere (zorg-)taken, waardoor het antwoord op de vraag "hoeveel wil je werken" daar rechtstreeks mee samenhangt.

BrightEchidna89

BrightEchidna89

24-07-2021 om 23:09

Julali schreef op 24-07-2021 om 21:32:

[..]

Dat denk ik ook. Ik snap oprecht niet waarom je dat werk niet zou uitbesteden. Ik heb er een gruwelijke hekel aan en peins er niet over een halve dag thuis te gaan zitten om het huis te boenen. Ik kan me weinig saaiers voorstellen

Geeft wel aan in wat voor wereld je leeft.

Ik doe mijn huishouden met muziek, drankje en pauze wanneer ik wil. Geen baas die over je rug meekijkt, geen band waarnaar je moet staren, geen lichaam dat je kapot werkt; echt ik kan me veel saaiere/zwaardere banen bedenken dan het doen van je huishouden. 

Sorry, maar als je mensen de keuze zou geven tussen hun baan of het huishouden regelen voor hetzelfde geld, denk ik dat veel (laaggeschoolde) mensen de laatste optie zouden kiezen. 

Wat een gehakketak, ik heb de laatste twee pagina's overgeslagen. 
Mijn ex werkte al minder dan ik voordat er kinderen waren. Na de eerste zijn we beiden 4 dagen gaan werken, en dat doe ik nog steeds. Ex iets meer, anders kan hij niet rondkomen, maar 40 uur hoeft niet.

Onze omgeving vroeg gelukkig aan beiden "hoe gaan jullie dat doen" bij de eerste zwangerschap. Nou, 50/50 dus, met extra hulp van KDV en BSO.

Ik kom met 32 uur prima rond. Zou misschien mijn uren anders in willen delen, minder lange dagen maar over meer dagen verspreid. Komt wel als de kinderen groter zijn. 

Ik ben in ieder geval altijd financieel onafhankelijk geweest, niet met dat doel (al voelt dat heel fijn) maar ook omdat ik het wel leuk vind om ergens met een team de schouders eronder te zetten. Was ik miljonair dan had ik wellicht een mooie vrijwilligersbaan gehad of een bijzondere onderneming in belang van het algemeen gestart. Vrijheid is fijn, maar teveel tijd om stil te zitten of vullen met eigen pret, dat ben ik gewoon niet.

EnchantedDragonfly18

EnchantedDragonfly18

25-07-2021 om 15:22

Ik heb 35 jaar gewerkt. Nu ben ik 4-5 keer in de week bij iemand met een PGB, paar uur per week. Vind het wel fijn dat ik dit nu zo kan doen. Nog 16 jaar richting pensioen.

Valdemar schreef op 24-07-2021 om 23:09:

[..]

Geeft wel aan in wat voor wereld je leeft.

Ik doe mijn huishouden met muziek, drankje en pauze wanneer ik wil. Geen baas die over je rug meekijkt, geen band waarnaar je moet staren, geen lichaam dat je kapot werkt; echt ik kan me veel saaiere/zwaardere banen bedenken dan het doen van je huishouden.

Sorry, maar als je mensen de keuze zou geven tussen hun baan of het huishouden regelen voor hetzelfde geld, denk ik dat veel (laaggeschoolde) mensen de laatste optie zouden kiezen.

Het huishouden is geen baan, je krijgt er geen geld voor. Ik vind het doodsaai en vervelend werk. Ik ben 10x liever op mijn werk, dan dat ik het huishouden doe. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.