Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

(Hoeveel) wil je werken ?


Drietje schreef op 24-07-2021 om 11:45:

[..]

Toch wel raar dat jij die vraag krijgt als jonge vrouw in stedelijk gebied, terwijl ik die 20 jaar geleden in een dorpje op het platteland niet eens kreeg. Wat voor vrienden heb je? Geen enkele vrouw waar ik destijds mee studeerde is gestopt met werken. En dan heb ik het over dertig jaar geleden.

Misschien toch omdat mijn man een heel goede baan heeft. Dus mensen weten dat ik niet hoef te werken voor het geld, dus ze zijn verbaasd dat ik blijf werken. 

Ik werk bewust parttime, omdat ik tijd wil doorbrengen met mijn gezin, mijn familie en mijn vrienden. Ik heb ook andere bezigheden en hobby's waar ik erg van geniet. Mijn man denkt daar overigens precies zo over. Maar dat betekent niet dat we ons werk volledig willen opgeven.

 Of dat ik spijt zal hebben op mijn sterfbed van mijn gewerkte uren. Ik vind het namelijk ook belangrijk om iets bij te dragen aan de wereld buiten mijn eigen bubbel. Ik weet zeker dat ik daar op mijn sterfbed nog precies zo over denk. 

Nose schreef op 24-07-2021 om 16:58:

[..]

Echt alleen in jouw omgeving. Ik heb net als meerdere het nog niet te horen gekregen.

Hahaha OK sure. Ik zal de enige zijn 

Julali schreef op 24-07-2021 om 17:03:

[..]

Hahaha OK sure. Ik zal de enige zijn

Nee, dat geloof ik ook niet. Ik herken het wel bij de generatie van mijn ouders; 60+. Moeder vindt het wel belangrijk dat mannen helpen in het huishouden en een pappadag hebben. Maar ergens vindt ze het nog wel de verantwoordelijkheid van de vrouw. Dus de vraag over 'of zij zoveel blijft werken' en 'hoe redt ze dat dan' komt nog wel uit die hoek. Bijvoorbeeld over een fulltime werkende vriendin. 'Dus die kinderen moeten alle dagen naar de opvang?". Nee, haar man is veel thuis. Maar ik heb het ze nooit andersom horen vragen als een mannelijke vriend fulltime werkt.

Ik denk dat jij mogelijk wat weerstand oproept door je eerdere berichten. Waarin het klinkt alsof je werk de enige nuttige tijdsbesteding lijkt te vinden en mensen die op dat gebied minder ambitieus zijn al snel beticht van seksistisch zijn. De wat hautaine toon roept weerstand op. 

Zelf zou ik ook niet willen stoppen. Maar nog wat minder zou ik niet erg vinden.

ik heb sinds de geboorte van mijn kinderen altijd 32-36 en 40u gewerkt. Ik heb de afgelopen jaren mooie stappen kunnen maken in mijn loopbaan. 

Ik wilde me beperken tot de topicvraag, maar gezien de reacties in de laatste posts, wil ik toch wat uitgebreider reageren.  Helaas heb ik dezelfde ervaring als Julali, heel erg herkenbaar. Wanneer je als vrouw in een heterosexuele relatie met kinderen meer werkt dan de sociale norm, dan krijg je daar zeer veel ongevraagde en vaak veroordelende opmerkingen over. Mijn man werd hier nooit op aan gesproken, terwijl we evenveel werkten. Ik woon in een grote stad. 

Ik weet dat veel Nederlanders graag vast houden aan het beeld dat we erg progressief zouden zijn op het gebied van gelijke kansen voor mannen en vrouwen. 
Dat is niet het geval en dit heeft veel te maken met traditionele sociale normen en genderstereotyperingen. Een interessante wetenschappelijk studie hierover is: 'De keuze van vrouwen voor deeltijd werk is minder vrij dan we denken' (is te googlen, ik mag blijkbaar geen linkjes plaatsen op dit forum). Ook is er recentelijk een studie geweest van het CPB: 'Opvattingen over wie voor de kinderen zorgt, zijn bepalender voor de inkomensdaling van moeders dan beschikbaarheid van kinderopvang. Dat stelt het CPB in een nieuwe studie.' De laatste jaren is Nederland zelfs weer gedaald tov van andere landen op het gebied van gelijkheid tussen mannen en vrouwen. Hierover zijn ook verschillende studies/ artikelen te vinden.

Er is dus helaas nog heel veel werk aan winkel, we zijn er nog lang niet. 
Het zou naar mijn mening helpen als er meer diversiteit in de top van het bedrijfsleven en overheid komt, zodat de belangen van vrouwen en andere minderheidsgroepen beter worden vertegenwoordigd.

Spreken jullie die mensen daar dan op aan? Met de vraag: waarom stel je mijn partner die vraag niet en mij wel? En van wie krijg je die vragen dan, van familie, vrienden?

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

24-07-2021 om 18:20

Julali schreef op 24-07-2021 om 17:03:

[..]

Hahaha OK sure. Ik zal de enige zijn

Ik benijd het wereldje waar jij in leeft niet. 

QuizzicalOpossum53

QuizzicalOpossum53

24-07-2021 om 19:13

Julali schreef op 24-07-2021 om 17:02:

[..]

Misschien toch omdat mijn man een heel goede baan heeft. Dus mensen weten dat ik niet hoef te werken voor het geld, dus ze zijn verbaasd dat ik blijf werken.

Ik werk bewust parttime, omdat ik tijd wil doorbrengen met mijn gezin, mijn familie en mijn vrienden. Ik heb ook andere bezigheden en hobby's waar ik erg van geniet. Mijn man denkt daar overigens precies zo over. Maar dat betekent niet dat we ons werk volledig willen opgeven.

Of dat ik spijt zal hebben op mijn sterfbed van mijn gewerkte uren. Ik vind het namelijk ook belangrijk om iets bij te dragen aan de wereld buiten mijn eigen bubbel. Ik weet zeker dat ik daar op mijn sterfbed nog precies zo over denk.

Nou, dat was hier ook zo hoor. Toch nooit een opmerking over gehad. Zal het iets van de jongere generaties zijn? Inmiddels heb ik hem qua inkomsten al lang en breed ingehaald, trouwens.

Wat betreft sterfbed: mijn werk is onderdeel van mijn identiteit. Ik ben er heel gedreven en bevlogen in. Toch ben ik er ook altijd voor mijn kinderen. Dat is niet of of, het is en en. 

Als mensen gevraagd wordt wat je zou doen als je echt heel veel geld zou winnen dan staat met stip op nummer 1 : stoppen met werken. 

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

24-07-2021 om 19:42

Julali misschien vraagt jouw omgeving het omdat ze een bepaald beeld hebben over jullie. Het hoeft niet meteen iets met de man vrouw verhouding te maken hebben. Misschien vul jij het zo in. 

watertoren schreef op 24-07-2021 om 19:18:

Als mensen gevraagd wordt wat je zou doen als je echt heel veel geld zou winnen dan staat met stip op nummer 1 : stoppen met werken.

Misschien denken mensen dat ze dit doen en wellicht doen ze het als eerste, impulsieve reactie na het winnen van veel geld. 

Maar je ziet toch dat veel mensen op termijn weer gaan werken. Vaak gebeurt dat in een net andere vorm en misschien wat minder uren dan daarvoor, maar werk is voor veel mensen belangrijker dan zij zelf door hebben. 

Geld is slechts 1 van de vele reden om te werken. 

Nose schreef op 24-07-2021 om 19:42:

Julali misschien vraagt jouw omgeving het omdat ze een bepaald beeld hebben over jullie. Het hoeft niet meteen iets met de man vrouw verhouding te maken hebben. Misschien vul jij het zo in.

Met alle respect voor je suggestie, maar nee dat denk ik niet. Er zijn nogal veel vrouwen hier en buiten dit forum die hetzelfde meemaken. Ik ben echt de enige niet die hier tegenaan loopt. 

Als je alles volgens de norm doet in Nederland, met een normale baan en binnen de lijntjes kleurt wat betreft verdeling, dan is er niks aan de hand, maar als je ook maar een beetje andere keuzes maakt, dan krijg je dit echt te horen. 

Dat geldt voor zowel mannen als vrouwen. 

Julali schreef op 24-07-2021 om 19:48:

[..]

Misschien denken mensen dat ze dit doen en wellicht doen ze het als eerste, impulsieve reactie na het winnen van veel geld.

Maar je ziet toch dat veel mensen op termijn weer gaan werken. Vaak gebeurt dat in een net andere vorm en misschien wat minder uren dan daarvoor, maar werk is voor veel mensen belangrijker dan zij zelf door hebben.

Geld is slechts 1 van de vele reden om te werken.

Nou, ik denk dat bij de meeste mensen geld de belangrijkste reden is om te werken. Dat je je werk ook oprecht leuk vind dat is mooi mee genomen maar als ze het gratis zouden moeten doen dan blijven er bar weinig mensen over hoor. Die blijven dan 's morgens lekker in hun nest liggen.

watertoren schreef op 24-07-2021 om 19:18:

Als mensen gevraagd wordt wat je zou doen als je echt heel veel geld zou winnen dan staat met stip op nummer 1 : stoppen met werken.

Als ik morgen de jackpot win blijf ik toch écht gewoon werken.

Hoogstens neem ik wat meer onbetaalde vakantie. En worden mijn vakanties wat duurder.

Rondstruiner schreef op 24-07-2021 om 17:56:

Spreken jullie die mensen daar dan op aan? Met de vraag: waarom stel je mijn partner die vraag niet en mij wel? En van wie krijg je die vragen dan, van familie, vrienden?

Ja hoor, dat doe ik zeker. Ik kreeg die vragen van familie en vrienden, zowel de oudere generatie als ook van leeftijdsgenoten. 

Het was vooral erg toen ik zwanger was en de jaren daarna toen we in de kleine kinderen zaten. Inmiddels is iedereen eraan gewend dat wij 2x 32 uur werken. 

Al krijgt mijn man nog steeds wel eens te horen hoe fantastisch het is dat hij die ene dag alleen voor zijn kinderen zorgt en dat hij zo'n betrokken vader is, terwijl ik de opmerkingen krijg dat het wel erg veel is 32 uur en of ik niet bang ben veel te missen van mijn kinderen. 

Marty1984 schreef op 24-07-2021 om 19:54:

[..]

Als ik morgen de jackpot win blijf ik toch écht gewoon werken.

Hoogstens neem ik wat meer onbetaalde vakantie. En worden mijn vakanties wat duurder.

Ja, jij wel en dat neem ik ook direct van je aan maar het overgrote deel stopt dan dus wel met werken. Je leest ook veel dat mensen extra willen aflossen op hun huis en gaan beleggen om eerder te kunnen stoppen met werken.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.