Werk en Opleiding
Mick87
18-07-2021 om 18:45
(Hoeveel) wil je werken ?
Dag dames,
Ik was even benieuwd hoeveel jullie werken en hoeveel je zou willen werken?
Zelf werk ik 32 uur en kan daar goed van rondkomen . Nu bad ik nog veel overuren staan en werd ik een tijdje zo'n 24 à 28 uur ingepland. En toen merkte ik hoe heerlijk ik dat vond. Hoe fitter ik was, minder hoofdpijn en vrolijker.
En eerlijk: het liefst zou ik ongeveer 24 uur werken. Maar ja, dan bouw ik minder pensioen op en kan ik minder sparen. Dus dat gaat m niet worden.
Voorheen werkte ik altijd heel veel (5 à 6 dagen per week) Maar ik ben nu in een fase dat ik eigenlijk weinig zin meer heb om veel te werken.
Hoe zit dat bij jullie ?
DownrightSpoonbill69
24-07-2021 om 09:40
Julali schreef op 24-07-2021 om 09:39:
[..]
Deze snap ik niet?
Jij denkt zelf in hokjes
Julali
24-07-2021 om 09:45
Nog een toelichting: het valt me op dat je als vrouw vaak om een reden wordt gevraagd waarom je werkt. Zeker als je man genoeg verdient en je het dus niet voor de centen 'hoeft' te doen, dan wordt dat vaak gevraagd. Alleen aan de vrouw, want als een vrouw veel verdient, dan wordt deze vraag nooit aan de man gesteld.
In dit topic viel het me ook op dat er naar redenen wordt gezocht. Dat is waar mijn reactie vandaan kwam.
Ik denk dat het goed is je soms af te vragen of je dezelfde reactie zou hebben op een man die werkt. Of je hem dezelfde vragen zou stellen.
Gewoon iets om over na te denken. Niet bedoeld als aanval of iets dergelijks, want het is niet persoonlijk bedoeld. Het is iets wat zo diep in onze cultuur ingebakken zit, dat veel mensen het oprecht niet doorhebben.
Broodtrommel
24-07-2021 om 09:46
Nose schreef op 24-07-2021 om 09:40:
[..]
Jij denkt zelf in hokjes
Precies.
Hokjes denken. Je hamert zo op bepaalde zaken dat je lijkt te willen zeggen, dat tenzij je een studie van tig jaar hebt gevolgd en je vakgebied uitoefent, de rest er niet toe doet. Het zijn maar hobbies ofzo. Althans zo komen je berichten over
En ik snap die man vrouw discussie al helemaal niet. De vraag is hoeveel WIL je werken. Jij dus veel, nou ga je gang. Maar om mensen weg te zetten die dat niet willen als simpel (maar een cursus, vrije tijdsbesteding etc) doe je ze te kort
BumpyGrasshopper95
24-07-2021 om 09:51
Ik werk het liefst zo min mogelijk uren. Ik werk om te kunnen leven.
Als ik kan sparen en af en toe wat leuks kan doen, is het voldoende. Ik werk nu 24 uur.
Niemand zegt op zijn sterfbed, had ik maar wat meer gewerkt in dit leven.
QuizzicalOpossum53
24-07-2021 om 09:54
Julali schreef op 24-07-2021 om 09:45:
Nog een toelichting: het valt me op dat je als vrouw vaak om een reden wordt gevraagd waarom je werkt. Zeker als je man genoeg verdient en je het dus niet voor de centen 'hoeft' te doen, dan wordt dat vaak gevraagd. Alleen aan de vrouw, want als een vrouw veel verdient, dan wordt deze vraag nooit aan de man gesteld.
In dit topic viel het me ook op dat er naar redenen wordt gezocht. Dat is waar mijn reactie vandaan kwam.
Ik denk dat het goed is je soms af te vragen of je dezelfde reactie zou hebben op een man die werkt. Of je hem dezelfde vragen zou stellen.
Gewoon iets om over na te denken. Niet bedoeld als aanval of iets dergelijks, want het is niet persoonlijk bedoeld. Het is iets wat zo diep in onze cultuur ingebakken zit, dat veel mensen het oprecht niet doorhebben.
Heb jij die vraag al eens gehad dan? Ik helemaal nooit, ook niet toen ik twintig jaar geleden aan kinderen begon. Ze waren wel verbaasd toen dat mijn man een dag per week thuis was. Dat vond iedereen bijzonder.
Mijn man heeft veel meer vragen en tegenwerking gehad vanuit zijn werk omdat hij voor de kinderen een dag minder ging werken. Hij heeft van baan moeten wisselen, werd hij zo'n beetje weggepest. Mij is nooit een strobreed in de weg gelegd, of ik nu drie, vier of vijf dagen wilde werken. Ik kreeg gewoon de lastigste projecten, die ik graag wilde hebben. Dus als je het mij vraagt is het voor mannen veel lastiger om zorg en werk te combineren dan voor vrouwen.
DownrightSpoonbill69
24-07-2021 om 09:54
Niet bedoeld als aanval? Realiseer jij je wel wat je tegen mij zei? Je bent denigerend in je posts en valt mij aan dat ik sexistisch ben
Julali
24-07-2021 om 09:55
Dat bedoelde ik er totaal niet mee. Het ging erom dat je je werk gemakkelijk kon opgeven, omdat je als thuisblijfmoeder toch ook allerlei dingen kunt doen om jezelf te bijven ontwikkelen (zoals een cursus volgen, of een hobby uitoefenen en je daarin bekwamen).
Nu is dat absoluut waar en dat kan erg waardevol zijn. Ik wil daar niet denigrerend over doen, maar voor mij is dat wel echt iets anders dan mijn werk, waar ik al 15 jaar lang in investeer.
Broodtrommel
24-07-2021 om 09:58
Ik vroeg naar de reden waarom iemand miserabel wordt als ze niet zou werken. Dat is even iets anders. Ik begrijp heel goed dat er mensen zijn die voldoening halen uit hun werk, net zoals er veel mensen zijn die dat niet hebben. Studie of niet. Die studie vond ik leuk, het vakgebied niet
Julali
24-07-2021 om 09:58
Drietje schreef op 24-07-2021 om 09:54:
[..]
Heb jij die vraag al eens gehad dan? Ik helemaal nooit, ook niet toen ik twintig jaar geleden aan kinderen begon. Ze waren wel verbaasd toen dat mijn man een dag per week thuis was. Dat vond iedereen bijzonder.
Mijn man heeft veel meer vragen en tegenwerking gehad vanuit zijn werk omdat hij voor de kinderen een dag minder ging werken. Hij heeft van baan moeten wisselen, werd hij zo'n beetje weggepest. Mij is nooit een strobreed in de weg gelegd, of ik nu drie, vier of vijf dagen wilde werken. Ik kreeg gewoon de lastigste projecten, die ik graag wilde hebben. Dus als je het mij vraagt is het voor mannen veel lastiger om zorg en werk te combineren dan voor vrouwen.
Ik heb die vraag vaak gekregen ja. Mijn man heeft een goede baan, waarmee hij veel geld verdient. Dat is algemeen bekend, dus ik heb heel vaak de vraag gehad toen we kinderen kregen waarom ik niet stopte met werken, want ik hoefde toch helemaal niet te werken?
Dat mijn man ook zou kunnen stoppen, omdat ik genoeg geld verdien om ons gezin te onderhouden, dat kwam nooit in iemand op. Mijn man is deze vraag nooit gesteld. Iedereen ging ervan uit dat hij doorging met werken, dat is namelijk de norm.
DownrightSpoonbill69
24-07-2021 om 10:00
Als mensen (of een vrouw) er voor kiest minder te werken betekent dat niet automatisch dat ze dat doet omdat ze een vrouw is en haar man fulltime moet werken. Jij denkt te ver hier in door meteen. Dat doe je in meerdere topics. Misschien ben je opgegroeid in een omgeving waar mannen de dienst uit maakten maar dat hoeft niet meteen overal zo te zijn. Jammer voor jou dat je het zo moet beleven maar dat geld niet voor iedereen zo.
Julali
24-07-2021 om 10:04
De man-ft, vrouw - pt verdeling is de norm in Nederland. Dat ligt niet aan mijn omgeving, of aan mijn mening, dat komt uit alle onderzoeken en uit alle statistieken over dit onderwerp.
Rondstruiner
24-07-2021 om 10:13
Julali schreef op 24-07-2021 om 09:58:
[..]
Ik heb die vraag vaak gekregen ja. Mijn man heeft een goede baan, waarmee hij veel geld verdient. Dat is algemeen bekend, dus ik heb heel vaak de vraag gehad toen we kinderen kregen waarom ik niet stopte met werken, want ik hoefde toch helemaal niet te werken?
Dat mijn man ook zou kunnen stoppen, omdat ik genoeg geld verdien om ons gezin te onderhouden, dat kwam nooit in iemand op. Mijn man is deze vraag nooit gesteld. Iedereen ging ervan uit dat hij doorging met werken, dat is namelijk de norm.
Dat laatste gebeurt zeker nog, maar vooral dat men het raar vindt als de man minder of niet werkt. De vraag waarom een vrouw blijft werken hoor ik persoonlijk niet vaak of zelfs nooit, maar dat heeft dan misschien te maken met de (nogal conservatieve?) omgeving waar jij blijkbaar in verkeert.
Julali
24-07-2021 om 10:22
Nose schreef op 24-07-2021 om 09:54:
[..]
Niet bedoeld als aanval? Realiseer jij je wel wat je tegen mij zei? Je bent denigerend in je posts en valt mij aan dat ik sexistisch ben
Jij had het over dat ik 'moet' werken, omdat ik een studie heb gevolgd. Zo zie ik dat helemaal niet.
Dat gegis waarom een vrouw werkt vind ik gewoon gek. Waarom moet er een zwaarwegende reden zijn?
Ik heb nog nooit gehoord dat op deze zelfde manier een man wordt ondervraagd over zijn werk. Mannen hoeven daar geen reden voor te hebben. Al vinden ze hun werk verschrikkelijk en heeft hun vrouw een goede baan, ze werken alsnog fulltime door en niemand vraagt ooit waarom hij dit doet en of hij niet liever zou stoppen.
watertoren
24-07-2021 om 10:25
Er zijn tegenwoordig toch ook steeds meer mannen die minder of zelfs niet werken. Vroeger had men nog nooit van het woord huisvader gehoord. Nu een bekende term.
Julali
24-07-2021 om 10:26
Rondstruiner schreef op 24-07-2021 om 10:13:
[..]
Dat laatste gebeurt zeker nog, maar vooral dat men het raar vindt als de man minder of niet werkt. De vraag waarom een vrouw blijft werken hoor ik persoonlijk niet vaak of zelfs nooit, maar dat heeft dan misschien te maken met de (nogal conservatieve?) omgeving waar jij blijkbaar in verkeert.
Het valt wel mee met die conservatieve omgeving. Ik woon in de grote stad en vrijwel iedereen is hoogopgeleid.
Toch wordt die vraag steevast gesteld aan vrouwen, zodra ze zwanger zijn begint het gezeur al. Hoe ga je dat doen met je werk? Hoeveel ga je werken? Blijf je wel werken? Je hoeft niet per se te werken, toch? Waarom blijf je zoveel werken, je man verdient toch genoeg?
Aan mijn man en mijn mannelijke vrienden worden dit soort vragen niet gesteld. Iedereen gaat ervan uit dat ze hun leventje op dezelfde voet voortzetten.
Reageer op dit bericht
Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.