Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Hoe moe ben jij na een werkdag?

Hoe moe ben jij na een dag of een week werken en voor hoeveel dingen heb je nog fut? Lig je uitgeteld op de bank of ga je 's avonds nog op pad om te sporten, spreek je af met vrienden, volg je muziekles of een thuisstudie?


Dat wisselt per dag. Ik heb een kantoor baan, dus van fysieke vermoeidheid is nauwelijks sprake (hooguit een stijf lijf). 
Wel kan mijn hoofd soms heel moe zijn na een werkdag. Als ik met een lastig project bezig ben, veel vergaderingen of 'gedoe' heb gehad. Hoewel verstand op nul met een slappe Netflix serie dan verleidelijk is.... heeft sporten een beter effect. Dat doe ik dan ook regelmatig. 

AcceptableReindeer64

AcceptableReindeer64

23-08-2021 om 10:04

Dat ligt aan hoeveel uur ik moet lopen met de post. Na een dag van 2 uur postbezorgen met droog weer ben ik niet overdreven moe. 
Maar vorige week donderdag had ik een dag van 3 en een half uur, vrijdag een voor mij onbekende wijk van 3 uur waar ik 4 uur en een half uur overdeed, plus nog een wijk van anderhalf uur daarna. 
En zaterdag was er een wijk van vrijdag blijven staan die ik samen met een collega heb gedaan. Geloof me dan ben je total loss..
's Avonds ga ik nooit op stap, ik ben blij dat ik nog puf heb om samen met mijn man te koken en wat tv te kijken. Het huishouden en de boodschappen doe ik in de ochtend.

Meestal redelijk moe. Niet fysiek trouwens (want grotendeels kantoorbaan). Ik moet mezelf er echt toe zetten om ‘s avonds nog iets huishoudelijks te doen en/of iets actiefs als een flinke wandeling maken. Ik heb dan ook wel redelijk intensief én verantwoordelijk werk, dat regelmatig fors veel energie vraagt (maar dat ik juist daardoor ook wel heel leuk vind!)

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

23-08-2021 om 10:17

Lichamelijk en geestelijk moe. Vooral als cliënten zelf niet goed in hun vel zitten zijn de werkdagen zwaarder. 

Ik ben zeker moe na een werkdag, en plan dus ook weinig 's avonds doordeweeks, en in het weekend zeker één dag vrij. Op zo'n vrije avond of dag kan ik prima de zolder uitmesten of het huis schoonmaken, of de administratie bijwerken, maar afspreken met mensen of in groepsverband iets ondernemen - no way. 

Dat is het onvermijdelijke gevolg als je als introvert voor de klas staat, geloof ik.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

23-08-2021 om 10:23

Ik doe enerverend werk met een hoge tijdsdruk en maak ook nog lange dagen. Mijn probleem is juist dat ik vol adrenaline thuiskom en dan niet tot rust kom. Ik doe dan heel druk en praat non-stop. Bij late diensten zorgt mijn man ervoor dat hij in bed ligt voordat ik thuiskom, omdat hij anders helemaal wordt meegezogen in mijn energie op een tijdstip dat hij eigenlijk al moet gaan slapen. Zelf voel ik mijn vermoeidheid vooral in de ochtenden en weekenden. 

Ik werk in het ziekenhuis en ben na een dag op locatie gevloerd, na een thuiswerkdag veel minder. Bij thuiskomst wacht dan de heisa van eten, kinderen in bed, zooi opruimen en zo gauw de oudste erin ligt ga ik er zelf achteraan, rond 20 uur. Dan ga ik niet meteen slapen hoor, maar er komt ook niks zinnigs meer uit m’n handen.

Het ligt eraan hoe druk mijn dag was. Als ik een rustige dag heb voel ik me 's avonds prima en dan ga ik na het koken vaak nog sporten, maar bijvoorbeeld afgelopen donderdag was ik helemaal kapot. Het was een volle dag, veel afspraken en van hot naar her rijden en veel prikkels en indrukken. Dan ben ik om 17.00 uur wel echt op en dan blijf ik 's avonds op de bank.

ShowyHummingbird30

ShowyHummingbird30

23-08-2021 om 12:09

Lichamelijk best wel moe, ik doe tegenwoordig productiewerk dat een behoorlijke conditie vereist. Maar mentaal heerlijk fit, omdat het werk is dat ik grotendeels op de automatische piloot kan doen. Dus ik luister ondertussen naar de radio of podcasts, of droom een beetje weg.

En die lichamelijke vermoeidheid vind ik eerlijk gezegd wel prettig, ik slaap er goed door. Mijn kinderen zijn inmiddels jongvolwassen, dus ik hoef na mijn werk niet nog eens met huiswerk en opvoeden en zo aan de slag. Dat scheelt natuurlijk veel.

JtM

JtM

23-08-2021 om 12:09

Ik heb een kantoorbaan, dus word niet lichamelijk moe. Ik werk 3 dagen en ervaar dat mijn thuis dagen met zoon vaak vermoeiender zijn dan werken. Ik probeer 2 tot 3 avonden in de week te sporten, soms spreek ik een doordeweekse avond ook af met vriendinnen. Overige avond(en) hang ik samen met vriend op de bank. In het weekend proberen we de zondag ook rustig aan te doen. Nog even op laden met z'n 3en voordat de nieuwe week weer begint.

Ik ben eigenlijk nooit moe, maar ik zit 's avonds wel meestal gewoon op de bank (nadat het nodige in het huishouden gedaan is). 

Heel heel heel soms heb ik een dag dat ik me echt geestelijk uitgeput voel na een werkdag. Meestal gaat er op zulke dagen van alles mis op m'n werk en is zo'n dag intens geweest. Ik heb een kantoorbaan.

Fysiek niks aan de hand want kantoorbaan (nu thuiswerkbaan dus), maar mentaal (en dan vooral intellectueel) zo gaar als een kasplantje. Het intellectueelste wat ik dan nog doe is een makkelijk non fictie boek lezen of een docu kijken ofzo, maar echt actief hersenkraken na werktijd doe ik niet. Tekenen lukt ook nog wel, maar dan vooral niet te moeilijke dingen en al helemaal niet achter de tafel waar ik al de hele dag gezeten heb, dus dat gaat dan lekker op de bank met de iPad. Liefste ga ik sporten na werk, lekker even actief zijn.

Toen ik nog studentenbijbaantjes had (in de categorie op je reet zitten en super saai automatische piloot werk doen), kwam ik juist hersendood van verveling thuis en ging ik na werktijd nog lopen hersenkraken voor de lol.

Nu erg moe. Maar: zwanger, nog niet zo lang een nieuwe baan en thuiswerken (wat me met een overlegfunctie erg veel energie kost: ik zit de hele dag tegen een scherm te praten). Normaal gesproken heb ik echt nog wel energie, ga ik een keer in de week sporten, maak een avond in de week tijd voor muziekinstrument en een avond voor andere hobby (en werk ook nog regelmatig ''s avonds over). Vooral sporten maakt heerlijk het hoofd leeg na een drukke werkdag! 

Ik ben vaak best gaar na een dag werken. Een vrij drukke baan.
Dan heb ik vaak geen zin om te sporten. Maar ik "dwing" mezelf om toch te gaan, en achteraf is dat altijd erg lekker

In mijn eerdere baan was ik erg moe 's avonds. Ik begreep ook niet hoe mensen een dagje thuis met 2 kids onder de 4 zwaarder konden vinden dan een dagje werken.
In mijn huidige baan is een werkdag goed te doen en begrijp ik het uitrusten op je werk van je kinderen

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.