Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Hoe kijk jij terug op je studiekeuze?

Ik heb destijds op unief mijn passie gevolgd. Mijn tijd daar was geweldig, ik ging met plezier naar de les. Nog voor ik afstudeerde had ik een job. Ik ben heel snel doorgegroeid en bots nu een beetje op de limieten van mijn diploma. Mijn huidige functie heeft quasi niks meer te maken met mijn studies. Binnenkort verander ik opnieuw van functie en nu begint het toch door te dringen dat ik beter iets anders gestudeerd had. Onzin enerzijds want zonder m'n diploma was ik hier nooit geraakt in the first place, maar dat ik een job doe nu waar ik nul studies in heb gehad, dat zorgt soms wel voor onzekerheid. Dus toch heb ik een beetje spijt van m'n keuze toen. Hoe zit dat met jullie?


Ik heb niet gestudeerd en daar heb ik geen spijt van. Heb al sinds mijn 16de (was bijna 17) een goede baan.

Wist echt niet wat ik wilde worden en 2 MBO opleidingen geprobeerd, maar was echt niet gemotiveerd 

SilverQuelea47

SilverQuelea47

31-07-2021 om 13:50

Ja, het werkveld is er niet beter op geworden, de titel is voor geen meter beschermd en ik had liever iets meer zekerheid gehad. Ik werk nu op een totaal andere functie waar mijn opleiding niet nuttig is en geen voordeel biedt, dus ik ga waarschijnlijk toch nog parttime iets anders studeren.

Als ik toen wist wat ik nu weet had ik een andere studie gedaan. Sinds afstuderen geen dag in day werkveld gewerkt en waarschijnlijk ga ik in komende jaren opleiding in de zorg volgen.

FixedLyrebird78

FixedLyrebird78

31-07-2021 om 13:55

Ik ben nooit gaan studeren, was totaal niet ambitieus en na het behalen van mijn middelbareschooldiploma meteen gaan werken. Pas vele jaren later ambitieus geworden en een aantal opleidingen gevolgd, naast fulltime werken, en een goede vaste baan opgegeven voor zelfstandig ondernemerschap. Je bent nooit te oud om te leren en te switchen qua vakgebied 

BumpyGrasshopper95

BumpyGrasshopper95

31-07-2021 om 13:58

als ik toen zou hebben geweten,  wat ik nu voel en ervaar (24 jaar na afstuderen), dan had ik wellicht andere keuzes gemaakt.  Welke? Geen idee.

Maar ook nooit verwacht dat ik af zou knappen op mijn werkveld (zorg).

Op m'n 16e koos ik een hbo studie, toen ik begon was ik net 17 geworden. Nu ben ik 25 en ik ben blij met mijn werk, hier heb ik voor gestudeerd, maar diep in mijn hart had ik liever iets anders willen doen. Ik durfde het niet toen ik 16 was, omdat die studie alleen op verre hogescholen aangeboden werd en ik dan op kamers had gemoeten. Daar was ik op die leeftijd niet klaar voor. Alsnog ben ik blij met de studie die ik heb gedaan en het werk dat ik daardoor doe, maar het knaagt vaak nog aan me dat ik mijn droom niet achterna ben gegaan.

Red_Velvet

Red_Velvet

31-07-2021 om 14:02 Topicstarter

Mallebeppie schreef op 31-07-2021 om 13:58:

als ik toen zou hebben geweten, wat ik nu voel en ervaar (24 jaar na afstuderen), dan had ik wellicht andere keuzes gemaakt. Welke? Geen idee.

Maar ook nooit verwacht dat ik af zou knappen op mijn werkveld (zorg).

Dat is idd balen. Ik deed m'n eerste job wel graag maar het begon me snel te vervelen. In de zorg heb je nog wel wat "speelruimte" lijkt me? (Bejaarden, kinderen, mensen met handicap, bijstuderen voor verpleegkundige...)

DownrightSpoonbill69

DownrightSpoonbill69

31-07-2021 om 14:10

Hier ook als ik wist wat ik nu weet had ik wat anders gekozen. Mijn kind heb ik wel zo ver de zorg niet in te gaan en iets anders te kiezen. Er was al twijfel hoor bij de keuze. Daarnaast loopt de zorg aardig leeg. Ik ga dus omscholen na 20 jaar. 

ForsakenCod30

ForsakenCod30

31-07-2021 om 14:19

geen spijt, nog steeds met plezier in de gekozen richting werkzaam ( welzijn)

Puddingbroodje schreef op 31-07-2021 om 13:59:

Op m'n 16e koos ik een hbo studie, toen ik begon was ik net 17 geworden. Nu ben ik 25 en ik ben blij met mijn werk, hier heb ik voor gestudeerd, maar diep in mijn hart had ik liever iets anders willen doen. Ik durfde het niet toen ik 16 was, omdat die studie alleen op verre hogescholen aangeboden werd en ik dan op kamers had gemoeten. Daar was ik op die leeftijd niet klaar voor. Alsnog ben ik blij met de studie die ik heb gedaan en het werk dat ik daardoor doe, maar het knaagt vaak nog aan me dat ik mijn droom niet achterna ben gegaan.

Alsnog doen? Je bent nog zo jong.

Ik heb geen studie gevolgd. Ben naar de basisschool gegaan en daarna Mavo, zonder diploma school verlaten op mijn 16e. Toen moest ik gaan werken en dat ben ik blijven doen. Soms vind ik het wel jammer dat ik geen 'papieren' heb behalve mijn zwemdiploma A, B, snorkel en C. En een typdiploma. Maar van de andere kant heb ik het met gewoon werk ook redelijk ver geschopt en heb sinds een aantal jaren zelfs mijn eigen bedrijfje dat goed loopt en waar ik ook goed van kan rondkomen. 

mijn grote liefde qua werk heb ik pas gevonden toen ik achter in de 40 was. Als je me op mijn 18e had aangeraden om daarin een opleiding te gaan doen had ik je uitgelachen. 
Ik wist toen echt niet wat ik wilde. Mensen riepen toen verschillende dingen, oa journalistiek. Uiteindelijk een lerarenopleiding gaan doen. Dat was niet de goede keuze. Ik had beter toch journalistiek kunnen doen. Snap niet waarom ik dat toen niet wilde, want het zou goed bij me hebben gepast.

ik heb mijn mbo diploma gehaald en daarna kon ik meteen aan het werk. Daar werk ik al bijna 30 jaar. Wel verschillende functies en taken gehad en op verschillende locaties gewerkt. Niet 30 jaar hetzelfde gedaan. En soms baal ik er van, maar dat duurt meestal niet zo lang. 
Oh en werk in de zorg

Leuk om te lezen! 

Ik heb niet echt spijt van hoe het gegaan is; ik vond mijn eerste studie superleuk en vind wat ik geleerd heb nog steeds waardevol. Ik heb me wel op een gegeven moment omgeschoold en ben het onderwijs ingegaan. En hoewel ik sowieso blij ben dat ik niet meteen de PABO ben gaan doen, vind ik het soms toch jammer dat ik niet eerst een andere studie gedaan heb. Wiskunde was mijn lievelingsvak op school en ik was er ook erg goed in, maar om een of andere reden wilde ik de alfa kant op toentertijd. Aangezien bij de PABO de nadruk ook ligt op taal en alfa-vakken, was een technische studie een interessantere aanvulling geweest.

Wollstonecraft schreef op 31-07-2021 om 14:35:

[..]

Alsnog doen? Je bent nog zo jong.

Dat kan meestal niet, omdat je voor een tweede studie instellingsgeld moet betalen, en dat is voor bijna niemand op te brengen. Echt zo jammer, ook als je hier weer ziet hoeveel mensen in eerste instantie "verkeerd" kiezen. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.