Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Hoe blijf jij bij de tijd?

Stomme topic-titel, ik bedoel hem eigenlijk breder. 
Enerzijds: hoe hou je je vakkennis bij?
Anderzijds: vind je het leuk om te blijven leren? En zijn dat dan nieuwe dingen (ander vakgebied, hobby uitdiepen) of een verdieping van je huidige werkgebied?

Ad 1) ik volg een berg nieuwsbrieven en scrol graag door LinkedIn om op de hoogte te blijven
Ad 2) beiden, ik leer graag nieuwe dingen en breid mijn kennis van mijn huidige vakgebied graag uit (wat ook wel nodig is, dingen veranderen namelijk). Met als uitwas het volgen van mijn (tweede) universitaire opleiding, die ik af hoop te ronden als ik 41 ben. Wat me dus deed denken: hoe ga ik verder? Wil ik ooit nog een opleiding? Stort ik me op 1 tot 3-daagse cursussen? Is het genoeg zo? En waarom wil ik dit?
E.e.a. afhankelijk van de tijd die je voor dit soort dingen hebt (gezondheid, werk, gezin, zin)

Ik ben benieuwd hoe jullie hierin staan 

Peiling

Een leven lang leren?
39 stemmen
23%
41%
5%
31%
0%

Klinkt suf maar ik heb het eigenlijk helemaal gehad met werken. De motivatie is weg en ik weet tig leukere dingen te doen met mijn vrije tijd. 

Dit is toch niet standaard te zeggen en hangt toch helemaal van je vak af. 

na heel veel jaren bij 1 werkgever, heb ik besloten om me om te laten scholen, oftewel: ik ga de schoolbanken weer in voor BBL-4.... 
Helaas werd er bij ons in het bedrijf weinig waarde aan opleidingen en bijscholing  gehecht, dus af en toe wel wat voor "mezelf" gedaan, maar nu weer echt. En man, wat héb ik er een zin in... uitgedaagd worden in een ander vakgebied, leren wat er te leren valt.

Het levenlang leren zou ideaal zijn, echter is dat in veel gevallen niet mogelijk. Doordat ik bijvoorbeeld nu volledig ga omscholen, ga ik er 40% in salaris op achteruit. Ik kan het hebben, maar snap dat er voldoende mensen zijn waar dit een serieus probleem kan geven.

Trouwens : ik ben 50+

FarFarAway schreef op 04-11-2021 om 10:00:

Klinkt suf maar ik heb het eigenlijk helemaal gehad met werken. De motivatie is weg en ik weet tig leukere dingen te doen met mijn vrije tijd.

Weet dat je zeker niet alleen staat.
Genoeg mensen die er hetzelfde over denken. 

Ik vind het leuk om dingen te leren, maar wel als ik ze zelf mag kiezen.

De verplichte cursussen van mijn werk over neuzeldingen vind ik een gruwel, maar zelf iets nieuws leren: leuk. Ik volg af en toe een opleiding of cursus, meestal op eigen kosten, maar dat kan ook volkomen ongerelateerd zijn aan werk.
En als er in mijn werkveld een seminar is vind ik het altijd wel leuk om heen te gaan, als ik een interessante lezing kan volgen. Als ik maar één ding meepik van zo'n dag vind ik het al prima.
Daarnaast natuurlijk boeken en blogs etc maar heel ongeregeld.

Wat mij tegenstaat is de verplichting om ieder jaar iets aan cursussen of scholing te doen om te bewijzen dat je ieder jaar iets nieuws bij leert en dat in de praktijk brengt. Voor mijn gevoel krijg ik dan nauwelijks de tijd om gewoon te doen waar ik goed in ben en dingen die jij nieuw leert (waar heus zinvolle dingen tussen zitten) kan je je niet genoeg eigen maken omdat een deel van je tijd en energie weer naar iets nieuws moet gaan.

Sinds kort heb ik een nieuwe werkgever, ik heb het idee dat het hier wel anders gaat.

Ik vind een cursus altijd heel leuk..... maar doe alleen dingen die ik kan omzetten, en waar geen huiswerk bij komt kijken...

SusannaT

SusannaT

04-11-2021 om 10:46 Topicstarter

Ik heb me voor mijn tweede opleiding lang tegen laten houden omdat ik echt geen zin had in het schrijven van een scriptie. Pas toen ik daar 'zin' in kreeg (letterlijk dat het me wel weer eens leuk leek, ik weet het, ik ben raar) ben ik aan de opleiding begonnen.

Ik hou ook van vrije tijd, dus mocht ik ooit weer iets kiezen, dan wel een 'light-versie', zo heb ik nu een tweejarige variant gekozen terwijl er ook een spoedcursus van een jaar was (met uiteraard daarbij een hogere wekelijkse studielast).

SusannaT

SusannaT

04-11-2021 om 10:47 Topicstarter

Ik vind het gewoon tof als iemand 60+ is en denkt: hé, fiscaal recht, altijd al iets van willen weten, ik ga naar de universiteit! Die zitten dan ook echt met oprechte interesse in de schoolbanken (dat maakt een studie ook veel makkelijker, haha). Gewoon, niet aan je leeftijd denken maar dóén.

Ik heb op mijn werk regelmatig vaktechnische bijeenkomsten, die zijn best oké. Ze hebben ook regelmatige geneuzel bijeenkomsten/cursussen, zoals wegnemen van weerstand. Volledig kansloos. 
Omdat er elk jaar wel iets wijzigt (belastingrecht), moet je het wel bijhouden, dus dan zijn de gerichte overleggen wel nuttig en handig.
Op een niveau hoget moet men jaarlijks studiepunten halen. Vooral degenen die dit kang doen, vinden het sims lastig om nog iets interessants te vinden.

Privé lees ik veel en gevarieerde onderwerpen en ik probeer regelmatig nieuwe dingen uit. Ik ben ook een nieuwe opleiding bij de OU begonnen. Gewoon voor de lol.

Verder qua bijblijven, ik heb wel contact met jongeren, dat scheelt, maar ik merk dat ik ze niet altijd meer begrijp. 

FarFarAway schreef op 04-11-2021 om 10:00:

Klinkt suf maar ik heb het eigenlijk helemaal gehad met werken. De motivatie is weg en ik weet tig leukere dingen te doen met mijn vrije tijd.

Dit precies. Zo denk ik er ook over. Maar moet nog wel wat jaartjes 😑😑

Ik ben weer een hbo-opleiding gaan doen, begon mijn werk zo verschrikkelijk saai te vinden… en dan kan ik straks als het goed is in een totaal ander werkveld aan de slag. Ik vind het leren ontzettend leuk en interessant, heb school altijd al leuk gevonden. 

Ja hoor, ik hou van leren en zie mezelf nog weleens een nieuwe opleiding doen, maar ik heb echt een bloedhekel aan stage lopen en stagiair zijn, dus alleen opleidingen waarbij dat niet verplicht / passend is. 

Ik lees verder regelmatig vakliteratuur en hou het nieuws in mijn vakgebied goed bij. Via werk hebben we ook cursussen. Soms zijn die nuttig, maar soms ook uitermate vervelend. Cursussen over persoonlijke groei e.d. zijn niet aan mij besteed. 

Ik doe geen cursussen maar leer zelf wel veel dingen. Uit interesse volg ik dan een tijdje tutorials en probeer ze toe te passen. Mocht ik een probleem hebben, computer gerelateerd, of iets in huis wat stuk is, dan zoek ik dat uit en probeer het zelf op te lossen/repareren. Zo leer ik steeds nieuwe dingen. Ben bezig met een taal te leren en probeer regelmatig nieuwe recepten en gerechten uit. Allemaal geen hoogdravende dingen, maar voor mij iedere keer weer nieuwe dingen. Ik ben erg nieuwsgierig dus wil graag alles weten en leren. 
Wat dat betreft wil ik ook op de hoogte blijven met wat mijn 20+  kinderen allemaal leuk vinden en doen. Hoef niet alles precies te kunnen, maar wil in ieder geval de grote lijnen blijven snappen, zodat ik geen digibeet wordt. Instagram heb ik ook zakelijk nodig, dus dan rommel ik er net zo lang mee tot ik het snap, idem met allerlei andere programma's en apps.

FarFarAway schreef op 04-11-2021 om 10:00:

Klinkt suf maar ik heb het eigenlijk helemaal gehad met werken. De motivatie is weg en ik weet tig leukere dingen te doen met mijn vrije tijd.

Ja, als je je werk niet leuk (meer) vindt dan snap ik dat je weinig zin hebt om je vrije tijd op te offeren aan meer van hetzelfde .

Het is in die zin ook een beetje mazzel hebben als je werk hebt waarin je je eigen interesses kunt mee laten bepalen wat je gaat doen.

Sommige banen geven wat meer vrijheid, dat je zelf kunt aangeven "ik heb nu zo lang X gedaan, ik wil wel eens wat meer Y gaan doen en daar wil ik een cursus voor gaan volgen". Maar vaak zitten mensen al lang en breed in het arbeidsproces voordat ze op het idee komen om dat mee te wegen bij de keuze van een (loop-)baan, en het is ook niet voor iedereen weggelegd.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.