Werk en Opleiding
Muurbloem1985
13-06-2022 om 21:06
Het grote werk erger topic
Waar ergeren jullie je aan bij je werk/ heb je je aan geërgerd op werkgebied nu en/of in het verleden maakt niet uit.
Ik zal beginnen:
- Collega's die alles beter weten, en dat constant willen laten blijken
- Collega's die achter de rug om dingen tegen de leidinggevende zeggen zonder jou daar over in te lichten.
- Bedrijven die geen goed inwerksysteem hebben maar wel verwachten dat je alles weet.
- Het gezeur van collega's op elkaar, hoe lang iemand pauze houdt, hoe laat iemand komt werken ect.
Heb er nog wel meer, maar dit zijn wel mijn grootste ergernissen.
Ysenda
29-10-2025 om 10:22
Meesje schreef op 29-10-2025 om 09:10:
Ik erger mij aan de term 'parttime dag'. En ik kan het niet goed uitleggen. Het voelt ergens alsof mijn vrije dinsdag minder vrij is dan mijn vrije zaterdag. En ik begrijp dat ook nog wel. Want het bedrijf draait gewoon door op dinsdag en niet op zaterdag en zondag. Dus er zijn wel eens werkdingen op de dinsdag. Maar voor mij is dat dan: helaas, dan heb ik vrij. En een reactie als: ja, het is je parttime dag. Klinkt dan alsof ik eigenlijk niet echt vrij heb. Ik heb 2 jonge kinderen, dus ik kan niet zomaar komen. En ik wil niet iedere week de vraag of ik deze dinsdag erbij ben, of ik volgende dinsdag wel kan, dat ik me wel echt iedere keer moet afmelden, dat even via teams toch moet kunnen enz. Nee, ik heb vrij en ik wens niet met zelfs een klein stuk van mijn brein bij mijn werk te zijn. Ik ben dinsdag met mijn kinderen en die krijgen mijn volle aandacht. Dus ik heb geen parttime dag, IK HEB VRIJ! Zo
Je hebt geen vrij, vrij is als je eigenlijk zou werken maar nu verlofuren hebt opgenomen.
Je WERKT NIET op die dag.
Ik noem mijn woensdag altijd mini weekend. En in mijn weekenden werk ik niet.
Meesje
29-10-2025 om 10:48
Ysenda schreef op 29-10-2025 om 10:22:
[..]
Je hebt geen vrij, vrij is als je eigenlijk zou werken maar nu verlofuren hebt opgenomen.
Je WERKT NIET op die dag.
Ik noem mijn woensdag altijd mini weekend. En in mijn weekenden werk ik niet.
Ja, misschien dat ik het ook wel 'vrij zijn' noem omdat dat dus is zoals het benadert wordt. Parttime dag wordt beschouwt als een werkdag waarop je vrij hebt genomen door een parttime dag te nemen. Maar ik beschouw het inderdaad niet als een werkdag, maar meer als een weekenddag. Maar ook als ik antwoord: 'nee, ik werk nooit op dinsdag' krijg ik als reactie (van management of staf) een 'ah ja, dinsdag is jouw parttime dag, kijk maar even of het lukt, misschien als de baby slaapt'. En dat doe ik dus niet. Als de baby slaapt kan ik nog 100 dingen bedenken die ik moet of wil. Ik kan prima mijn grens hanteren en werk dus niet die dag. Maar het voelt dan wel anders. Soms komt dan ook later weer de vraag 'en was het gelukt?'. Of 'ik had je nog geprobeerd te bellen, maar je nam niet op' Alsof ik me moet verantwoorden. Al Netflix ik de hele dinsdag, daar hebben ze niks mee te maken.
Meesje
29-10-2025 om 10:49
Gek, hier schrijven maakt het 'probleem' helderder. Nu begrijp ik beter waarom ik me steeds zo stoor aan die term. Het is omdat ze, wat ik hier boven ook schrijf, het benaderen als een werkdag waarop ik vrij heb gekregen (om zinnige dingen te doen). Terwijl het mijns inziens gewoon geen werkdag is.
Bellebelle
29-10-2025 om 10:56
Meesje schreef op 29-10-2025 om 10:49:
Gek, hier schrijven maakt het 'probleem' helderder. Nu begrijp ik beter waarom ik me steeds zo stoor aan die term. Het is omdat ze, wat ik hier boven ook schrijf, het benaderen als een werkdag waarop ik vrij heb gekregen (om zinnige dingen te doen). Terwijl het mijns inziens gewoon geen werkdag is.
Herkenbaar probleem. Ik lees mijn mail niet op niet werkdag en communiceer ook met mijn collega's dat ik een probleem pas weer oplos als ik weer op mijn werk ben. Vanzelfsprekend kan mijn baas mij wel bellen als er echt iets in brand staat (figuurlijk gesproken), maar dat komt gelukkig zeer zelden voor.
Ysenda
29-10-2025 om 14:02
Bellebelle schreef op 29-10-2025 om 10:56:
[..]
Herkenbaar probleem. Ik lees mijn mail niet op niet werkdag en communiceer ook met mijn collega's dat ik een probleem pas weer oplos als ik weer op mijn werk ben. Vanzelfsprekend kan mijn baas mij wel bellen als er echt iets in brand staat (figuurlijk gesproken), maar dat komt gelukkig zeer zelden voor.
Dat doe ik ook. Bij mij mij manager en 1 collega die mag bellen. Zoals ik haar kan bellen op haar niet werkdag.
CharlieB
29-10-2025 om 19:01
Als iemand tegen mij zegt dat ik op vrijdag vrij ben, is mijn antwoord ook vaak 'nee ik werk niet op vrijdag' of 'vrijdag is niet mijn werkdag'. Voorheen toen ik niet op maandag werkte, hoorde ik dat wel vaker. Ooit weleens een discussie over gehad met mijn leidinggevende die dat in eerste instantie niet begreep.
"Vrij" klinkt voor mij alsof het op de eerste plaats een werkdag is maar nu even niet. Geen werkdag is geen werkdag en dus ook geen verwachtingen ofzo
Courage
30-10-2025 om 13:49
Meesje, wat ontzettend vervelend zeg.
Ik zou dit misschien toch een keer bespreekbaar maken. Heb je wel zwart-op-wit dat je op dinsdag niet werkt?
Heb je het al in je e-mailhandtekening staan?
"ik werk op ma/wo/do/vr"
En een automatische out-of-office aanstaan op dinsdag?
Poezie
03-11-2025 om 11:44
Mijn reguliere vrije dag noem ik voor wat het is: mijn reguliere vrije dag. Hoe een ander het noemt boeit me niet, als het maar duidelijk is dat ik die dag niet werk. Gaan bakkeleien over de benaming begin ik niet aan.
rooiekater
03-11-2025 om 15:07
Als er inloop spreekuur is van de OR dan verwacht ik daar OR leden.
De OR was er zo ook het hele team leidinggevende. Ben maar weg gelopen.
Bloemenzee
03-11-2025 om 16:13
Dus de taak uitvoeren kost te veel tijd, maar uren bakkeleien over dat het te veel tijd kost kan wel 🤷🏻♀️ Ik ben blij dat ik in een ander team zit.
ToetieToover
03-11-2025 om 18:34
Meesje schreef op 29-10-2025 om 10:49:
Zo hebben ze aan ons team een piketdienst willen slijten. Je hebt dat een hele week (binnen kantoortijden) maar die week gold ook voor de mensen die parttime werken. Zonder die uren te betalen conform de regeling die daarvoor wel degelijk bestaat. Wij zijn gekke Henkie niet dus dat heeft het team gewoon geweigerd. Het scheelt als het hele team solidair is.
mut
04-11-2025 om 10:24
Ik erger mij eraan dat alleen in gebouw B en gebouw G de toiletten open zijn. Ik werk in F en vorig jaar waren daar de toiletten wel open. Wegens teveel vandalisme nu op slot. Niet fijn.
Broadway
04-11-2025 om 10:35
Poezie schreef op 03-11-2025 om 11:44:
Mijn reguliere vrije dag noem ik voor wat het is: mijn reguliere vrije dag. Hoe een ander het noemt boeit me niet, als het maar duidelijk is dat ik die dag niet werk. Gaan bakkeleien over de benaming begin ik niet aan.
precies. ik werk die dag niet, net als dat ik op zondag niet werk. hoe je het noemt mag je zelf weten.
Lot_
04-11-2025 om 10:43
Pfffff... Werk nu ruim 2 jaar bij een bedrijf, supergezellig contact met de leidinggevende (kletspraatjes door de dag heen etc) maar sinds ik afgelopen week mijn ontslag heb ingediend is de sfeer echt ijskoud. Blegh.
Koettie
04-11-2025 om 10:46
Kleine ergernis. Ben behandaar en werk fulltime. Heb eens per week standaard en regelmatig vaker de telefoondienst, is voor vragen van andere organisaties en cliënten zelf waarvan die behandelaar die dag niet werkt. Komt een cliënt constant op de lijn ivm crisis en behandelaar werkt maar 2 om 3 dagen per week dus ze bellen mij nu standaard meteen. Vroeg collega of ze wilde overwegen cliënt over te dragen naar collega die vaker aanwezig is ivm zorgzwaarte, helemaal beledigd dat ze het echt wel aankan.. Lekker makkelijk als ik 70% oppakt steeds. Zo maar even aangeven.