Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Nee

Nee

22-11-2021 om 20:48

Groepsopdrachten universiteit

Hoi! Voor mijn opleiding moet ik vaak groepsopdrachten maken voor een cijfer. Het doel van de opdrachten is het leren om zelf een onderzoek op te zetten en uit te voeren. Ik heb hierin geen keus met wie ik samenwerk. Het zijn altijd groepjes van 4 personen, wat ik zelf best wel veel vind om echt actief “samen te werken”. Nu komt het er vooral op neer dat taken verdeeld worden, en op het einde is er wat knip- en plakwerk waardoor het een geheel lijkt.

Ik merk dat ik een andere manier van werken heb dan het gros van mijn medestudenten. Graag zou ik diep en inhoudelijk met de stof aan de slag willen. Mijn medestudenten gaan liever voor zo makkelijk mogelijk en zo min mogelijk tijd er aan besteden. Ik merk dat ik vaak op mijn handen moet zitten, omdat ik meer wil dan de rest. Dat vind ik best wel jammer.

Mijn vraag is eigenlijk of iemand tips heeft hoe ik hier, sociaal gezien, mee om kan gaan. Het liefst maak ik al deze opdrachten in mijn eentje, en zet ik de rest van de namen er op het eind gewoon bij. Dan weet ik in ieder geval dat het goed zit en heb ik veel kunnen leren. Maar in de praktijk kan ik dat natuurlijk niet maken. Alleen ik moet nu dus wel regelmatig opdrachten inleveren waar ik helemaal niet achter sta. Soms vraagt een medestudent toch om feedback op bv zijn geschreven conclusie. Maar dan staat het vol met taalfouten, foutieve logica en soms lees ik dingen waarvan ik echt denk, hoe kom je hierbij, dit heeft niks met ons onderzoek te maken. In mijn feedback ben ik vaak subtieler. Ik ben namelijk al “blij” dat iemand eindelijk met een stukje komt. Dat er überhaupt een conclusie is, dat is dan al de prestatie op zich. 
Zijn hier mensen die wel goed zijn in samenwerken en me tips kunnen geven hoe je constructief zo’n groepsopdracht kan aanpakken? Hoe kan ik anderen motiveren om op tijd hun stukjes af te krijgen? En hoe ga je er mee om als iemand slecht werk levert? Soms vind ik het ook niet fijn om feedback te geven omdat ik vermoed dat sommige mensen gewoon niet beter kunnen. Dan herschrijven ze hun hele stuk, en dan is het nog steeds best slecht Zelf krijg ik ook vrijwel nooit feedback, dan zeggen ze dat het allemaal goed is. Dat vind ik ook wel jammer, want voor m’n gevoel leer ik 0,0 van dit soort opdrachten. 


Mee dealen, volhouden en gewoon zo doen. Je gaat ook je eigen projecten krijgen en later gaat het waarschijnlijk ook zo zijn.

Ik heb gestudeerd, jaren gewerkt en nu weer een studie en het hele groepswerk valt me nu ook tegen. Op m'n werk kan ik echt goed samenwerken maar tijdens de studie is het toch erg anders

Nee

Nee

22-11-2021 om 20:57 Topicstarter

Reflectione schreef op 22-11-2021 om 20:53:

Mee dealen, volhouden en gewoon zo doen. Je gaat ook je eigen projecten krijgen en later gaat het waarschijnlijk ook zo zijn.

Ik heb gestudeerd, jaren gewerkt en nu weer een studie en het hele groepswerk valt me nu ook tegen. Op m'n werk kan ik echt goed samenwerken maar tijdens de studie is het toch erg anders

Haha eigenlijk heb je gelijk. Ik las ook ergens de uitspraak: soms valt er niks te behalen of leren maar is het gewoon een kwestie van door de juiste hoepeltjes springen. 

Maar goed, ik heb dit 1x besproken met de docent en die zei dat voor mij een leerdoel zou kunnen zijn om anderen “te helpen” en “te motiveren”. Maar daarvoor kom ik eigenlijk niet op deze opleiding 

Aan het begin van het project met elkaar de verwachtingen uitspreken, dat kan al een beetje helpen.
Wat ik verder doe is met mijn groepje bijvoorbeeld afspreken: "Iedereen geeft elkaar feedback voor 22-11 en iedereen verwerkt die feedback voor 25-11", zo geeft en ontvangt iedereen feedback en word je stuk beter.

Ik lees alleen "groepsodracht" heeft niks met universiteit uit te staan. Echt binnen een groep heb je niksnutten, overdrijvers,  luilakken, regelneven en meer pffffff. Deal with it, daar zal de rest je van je leven uit bestaan.



"Mijn vraag is eigenlijk of iemand tips heeft hoe ik hier, sociaal gezien, mee om kan gaan. Het liefst maak ik al deze opdrachten in mijn eentje, en zet ik de rest van de namen er op het eind gewoon bij."

En daarna las ik dit, ik ken het gevoel. Niet doen want dat werkt niet, wel gewoon doen maar toch pfffff, lastig lastig.

Nee

Nee

22-11-2021 om 22:12 Topicstarter

Promethium schreef op 22-11-2021 om 21:36:

Aan het begin van het project met elkaar de verwachtingen uitspreken, dat kan al een beetje helpen.
Wat ik verder doe is met mijn groepje bijvoorbeeld afspreken: "Iedereen geeft elkaar feedback voor 22-11 en iedereen verwerkt die feedback voor 25-11", zo geeft en ontvangt iedereen feedback en word je stuk beter.

Dankje. Dat is inderdaad al meer concreet dan het er nu bij ons aan toe gaat. 

Nee

Nee

22-11-2021 om 22:15 Topicstarter

Zeefietser schreef op 22-11-2021 om 22:12:



"Mijn vraag is eigenlijk of iemand tips heeft hoe ik hier, sociaal gezien, mee om kan gaan. Het liefst maak ik al deze opdrachten in mijn eentje, en zet ik de rest van de namen er op het eind gewoon bij."

En daarna las ik dit, ik ken het gevoel. Niet doen want dat werkt niet, wel gewoon doen maar toch pfffff, lastig lastig.

Inderdaad “pffffffff” 

ik vind het ook de verantwoordelijkheid van de docent om de individuele student niet de dupe te laten zijn van “de groep”. Op mijn uni werden bij groepsopdrachten (dat waren er ook niet veel) de onderdelen van de opdracht verdeeld door de docent en dan werd je cijfer voor een deel door je eigen inspanningen bepaald en een deel voor het eindresultaat als geheel. Bij duo-opdrachten werden de duo’s gemaakt obv gemiddelde cijfers (dus iemand die een 8 gemiddeld stond kwam niet bij een 5,5 terecht). Ik vind dat nog steeds een goede en eerlijke aanpak. 

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

23-11-2021 om 08:54

Waarom toch dat steeds dat samenwerken? Weet iemand dit? Zelf ben ik mijn studie doorgekomen zonder één enkel samenwerkproject. Toch gaat het samenwerken op mijn werk prima. Bij een academische studie beoordeeld worden op andermans merites vind ik echt raarder dan raar. 

Wednesday schreef op 23-11-2021 om 08:54:

Waarom toch dat steeds dat samenwerken? Weet iemand dit? Zelf ben ik mijn studie doorgekomen zonder één enkel samenwerkproject. Toch gaat het samenwerken op mijn werk prima. Bij een academische studie beoordeeld worden op andermans merites vind ik echt raarder dan raar.

Dit ja, ik heb zelf geen universiteit of hbo studie gedaan, gewoon MBO4 en ik mag bootje varen. Heerlijk die scheepsbubbel waar ik op zit. We werken samen, maar iedereen doet wat die moet doen. Ik ben de kapitein, dus ik ga geen verfkwast vasthouden, simpel gezegd.

Dat samenwerken op een uni, wat ik zo lees op hier en VF, staan er teveel kapiteins aan het roer en dat is het probleem. Echt mijn aflosser is een prima vent, maar ik wil zeker niet met hem varen. Onze ideeen zijn zo anders. Al als hij kapitein zou zijn en ik de 1e stuurman zou ik doen wat die zegt, Zou ik de kapitein zijn met hem als 1e stuurman, doe niet zo moeilijk man, enjoy life en do your job. Het is een Rus die mij aflost derhalve dat engels. Oh en al mijn bemanning is filipijns.

Nee

Nee

23-11-2021 om 10:56 Topicstarter

Wednesday schreef op 23-11-2021 om 08:54:

Waarom toch dat steeds dat samenwerken? Weet iemand dit? Zelf ben ik mijn studie doorgekomen zonder één enkel samenwerkproject. Toch gaat het samenwerken op mijn werk prima. Bij een academische studie beoordeeld worden op andermans merites vind ik echt raarder dan raar.

Ik vind het ook jammer. Ik stond voor de keus tussen hbo en universiteit. Uiteindelijk specifiek voor een universitaire opleiding gekozen, omdat in de voorlichtingen naar voren kwam dat hbo vooral veel groepswerk is en wo zelfstandig. Maar ik heb nu het gevoel alsof ik hbo+ doe, qua groepswerk en verplichte aanwezigheid. 

Zij geven als reden dat je van samenwerken leert. Uit onderzoek kwam naar voren dat overleggen heel leerzaam is. In de wandelgangen hoor ik ook over de onderliggende echte reden: groepswerk nakijken kost veel minder tijd dan van elk individu een project nakijken. Zeker bij de massale opleidingen speelt dit.

Nee

Nee

23-11-2021 om 10:59 Topicstarter

er.is.maar.1.Pino schreef op 23-11-2021 om 05:55:

ik vind het ook de verantwoordelijkheid van de docent om de individuele student niet de dupe te laten zijn van “de groep”. Op mijn uni werden bij groepsopdrachten (dat waren er ook niet veel) de onderdelen van de opdracht verdeeld door de docent en dan werd je cijfer voor een deel door je eigen inspanningen bepaald en een deel voor het eindresultaat als geheel. Bij duo-opdrachten werden de duo’s gemaakt obv gemiddelde cijfers (dus iemand die een 8 gemiddeld stond kwam niet bij een 5,5 terecht). Ik vind dat nog steeds een goede en eerlijke aanpak.

Ahhhhh ging het bij mij maar zo  ik sta gemiddeld een 8, mijn groepsgenoten hebben voor het gekoppelde vak waar we een onderzoek voor moeten doen allemaal een 3 gehaald. Ik verwonder me er soms over dat zulke mensen het wel blijven volhouden, je zou toch denken dat ze eens een keer zouden afhaken of door de mand vallen. Maar blijkbaar lukt het ze toch deze opleiding door te worstelen, en dat ook nog met zo min mogelijk inzet haha.

CuddlyReindeer95

CuddlyReindeer95

23-11-2021 om 11:07

Nee schreef op 23-11-2021 om 10:56:

[..]

Ik vind het ook jammer. Ik stond voor de keus tussen hbo en universiteit. Uiteindelijk specifiek voor een universitaire opleiding gekozen, omdat in de voorlichtingen naar voren kwam dat hbo vooral veel groepswerk is en wo zelfstandig. Maar ik heb nu het gevoel alsof ik hbo+ doe, qua groepswerk en verplichte aanwezigheid.

Zij geven als reden dat je van samenwerken leert. Uit onderzoek kwam naar voren dat overleggen heel leerzaam is. In de wandelgangen hoor ik ook over de onderliggende echte reden: groepswerk nakijken kost veel minder tijd dan van elk individu een project nakijken. Zeker bij de massale opleidingen speelt dit.


Er zouden sowieso geen massale opleidingen moeten zijn op academisch niveau. De universiteit was altijd bedoeld voor studenten met een wetenschappelijke interesse. Er was geen aanwezigheidsplicht, geen stages, geen samenwerkprojecten en je had persoonlijk contact met de docenten, door wie je daadwerkelijk gevormd werd. 

Er is een soort vreemde vermenging ontstaan van universiteit en hbo. Ik denk dat dat moet worden teruggedraaid zodat er weer daadwerkelijk sprake kan zijn van een academische vorming. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.