Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Fulltime of parttime werken?

Naar aanleiding van het wat verdien jij netto topic:

Werk je fulltime of parttime en waarom? Zouden mensen meer fulltime moeten weken, gezien de tekorten in vele sectoren?  Wat is er nodig om dit te stimuleren?

Peiling

Hoeveel werk jij?
208 stemmen
11%
11%
29%
40%
4%
4%

Miraval schreef op 08-02-2024 om 08:36:

[..]

Ik heb het over de jaren wanneer de kinderen ouder zijn en ouders nog geen mantelzorg nodig hebben.

Echt niet iedereen van 65 heeft mantelzorg nodig. Sterker nog het grootste deel heeft pas mantelzorg nodig wanneer ze in de 70 zijn.

En ik zei ook meer gecentraliseerde zorg voor ouderen dus minder thuiszorg en minder mantelzorg. Zo heb je ook minder gebroken contracten omdat er altijd zorgmedewerkers moeten zijn op locatie.

Ik benoem een probleem en mogelijke oplossingen. Maar wat is jullie idee dan om de tekorten op te vangen en het sociale stelsel betaalbaar te houden?

Ik heb net een post geschreven. 

Altijd 40 uur gewerkt tot het eerste kind kwam. Toen terug naar 32 uur. Maar eerlijk? Dat is gewoon teveel. Maar in de branche waar ik werkte was eigenlijk 32 uur al niet ok en minder dus helemaal onbespreekbaar.
Inmiddels een eigen zaak samen met man. Werk nu nog steeds die uren alleen is het volledig flexibel in te delen. Dat scheelt al een hoop. Maar het plan is nog steeds om nog meer terug in uren te gaan. 

Ik werk al meer dan 30 jaar als verpleegkundige. Gewerkt tussen de 36 uur en 16 uur .
Er gaan meer mensen de zorg uit dan er bij komen. Opleidingen starten met 25 en diplomeren soms met 6 .
De redenen zijn verschillend om te stoppen of te minderen.
Het onregelmatig werken wordt niet altijd als positief gezien. Ook de werkdruk is er .
Er wordt nu druk gekeken hoe wij personeel kunnen behouden .
Wie de oplossing heeft mag het mij melden. 😀

Ik werk 36 uur per week,  dat is voltijd bij ons. Als ik de keuze had zou ik veel minder willen werken, ik doe het echt voor het geld.

Ik werk nu 32 uur, regelmatig en dagen van 8 uur.

Helaas zijn diensten van 8 uur niet gebruikelijk in de sector waar ik werk. Ik denk dat dat het probleem is. 36 uur is officieel fulltime, maar dat is is de praktijk niet altijd haalbaar. Met diensten van 3 of 4 uur zou je dan 6/7 dagen per week moeten werken. Dat houdt geen mens vol. Of je moet gebroken diensten gaan draaien (ochtend en avond op 1 dag, maar ook dat vind ik persoonlijk onwenselijk)

Tuurlijk zijn er mensen die graag korte diensten draaien, maar met een 32-36 contact is dat echt niet te doen. 

Hier ook fulltime werk als alleenstaand ouder (4 x 9 uur). Ik kan mijn uren zelf indelen en met een vrije woensdag hoef ik nooit meer dan twee dagen achter elkaar te werken, dus dat is heel goed te doen. Zeker nu thuiswerken helemaal geaccepteerd is. Natuurlijk werk ik regelmatig een paar uurtjes op die woensdag, of 's avonds of in het weekend om privé afspraken te compenseren. Of ik werk een middag niet als ik veel heb overgewerkt. Hier wordt beoordeeld op de resultaten behorend bij je aanstelling. Zo lang ik die haal is er niemand die controleert wanneer en hoeveel ik werk, dat is wel anders als je alle uren op je werk aanwezig moet zijn natuurlijk. 

ik werk gemiddeld denk ik 26 uur per week. 20 uur is vast,maar er komt vaak nog wel een dienst bij. Ik heb ook jaren fulltime gewerkt, maar dat lukt me qua gezondheid niet meer. Heb me niet laten keuren maar ben zzper geworden en bepaal zelf wanneer ik die 20 uur of meer aankan. Dus soms een tijdlang 20 en dan weer even fulltime. En vaak iets er tussen in.

Ik werk 32 uur (40 ft.) en heb geen kinderen. Ik kom makkelijk rond (geen toeslagen) en ik merk dat het mentaal veel beter voor me is dan 36 of 40 uur, ivm depressies.

TwoThirds schreef op 15-02-2024 om 13:44:

Ik werk 32 uur (40 ft.) en heb geen kinderen. Ik kom makkelijk rond (geen toeslagen) en ik merk dat het mentaal veel beter voor me is dan 36 of 40 uur, ivm depressies.

Dat lijkt mij dan helemaal prima.

TwoThirds schreef op 15-02-2024 om 13:44:

Ik werk 32 uur (40 ft.) en heb geen kinderen. Ik kom makkelijk rond (geen toeslagen) en ik merk dat het mentaal veel beter voor me is dan 36 of 40 uur, ivm depressies.

Wat ik mij dan afvraag: vind je je werk wel leuk dat een dag extra in de week voor depressies zorgt?

Toen ik nog geen kinderen had werkte ik "gewoon" fulltime. Heb nooit begrepen dat vriendinnen in destijds dezelfde situatie als mij parttime werkten, terwijl ze soms zelfs nog thuis woonden maar wel een fulltime mogelijkheid hadden. Had genoeg vrije tijd om mijn hobbies te beoefenen. 

Nu met 24 uur heb ik op basis van fulltime 16 uur per week over voor het huishouden, heb aan de helft al wel genoeg daarvoor. Zit soms min of meer uit verveling al te Netflixen als kids op school zijn met het huis aan kant.

Blomke82 schreef op 15-02-2024 om 21:53:

[..]

Wat ik mij dan afvraag: vind je je werk wel leuk dat een dag extra in de week voor depressies zorgt?

Toen ik nog geen kinderen had werkte ik "gewoon" fulltime. Heb nooit begrepen dat vriendinnen in destijds dezelfde situatie als mij parttime werkten, terwijl ze soms zelfs nog thuis woonden maar wel een fulltime mogelijkheid hadden. Had genoeg vrije tijd om mijn hobbies te beoefenen.

Nu met 24 uur heb ik op basis van fulltime 16 uur per week over voor het huishouden, heb aan de helft al wel genoeg daarvoor. Zit soms min of meer uit verveling al te Netflixen als kids op school zijn met het huis aan kant.

Nou, wat fijn dat jij het allemaal zo goed voor elkaar hebt zeg. Tijd om wat mensen te bashen die je niet begrijpt.

Blomke82 schreef op 15-02-2024 om 21:53:

[..]

Toen ik nog geen kinderen had werkte ik "gewoon" fulltime. Heb nooit begrepen dat vriendinnen in destijds dezelfde situatie als mij parttime werkten, terwijl ze soms zelfs nog thuis woonden maar wel een fulltime mogelijkheid hadden. Had genoeg vrije tijd om mijn hobbies te beoefenen.


Ik vind mijn vrije leven gewoon leuker dan het werkende leven. Dat vond ik toen ik nog geen kinderen had ook, dus ik zag geen reden om fulltime te werken. En ik vond mijn werk best leuk hoor, maar het komt gewoon bij lange na niet in de buurt van hoe fijn het is om volledig vrij te zijn om te doen waar je zin in hebt. Dus ik heb het altijd bij parttime gehouden.

Roos55 schreef op 08-02-2024 om 09:45:

Ik werk al meer dan 30 jaar als verpleegkundige. Gewerkt tussen de 36 uur en 16 uur .
Er gaan meer mensen de zorg uit dan er bij komen. Opleidingen starten met 25 en diplomeren soms met 6 .
De redenen zijn verschillend om te stoppen of te minderen.
Het onregelmatig werken wordt niet altijd als positief gezien. Ook de werkdruk is er .
Er wordt nu druk gekeken hoe wij personeel kunnen behouden .
Wie de oplossing heeft mag het mij melden. 😀

Ik heb geen oplossing, maar wel een vraag. Ik heb een tijd in de zorg gewerkt (maar dan wel een kantoorbaan) en het viel me op dat de mensen aan het bed, altijd te maken hadden met wisselende roosters. Dus elke maand wachtten ze hun rooster af om te zien wanneer ze moeten werken. Ik vroeg mij af waarom dat is. Wat maakt dat het niet mogelijk is een 'vast weekrooster' te hanteren binnen de zorg? Bijvoorbeeld Sjaantje werkt op maandag en dinsdag altijd een dagdienst, op donderdag altijd de korte vroege dienst en op zaterdag de nachtdienst. Ik zeg maar wat.

Die stabiliteit lijkt me zoveel fijner, omdat je dan gewoon je leven daar omheen kan bouwen, met sporten, oppas, werk van je partner, etc. Dat gedeelte staat mij persoonlijk erg tegen aan het werken in de zorg, dat je geen regelmaat hebt (en dan doel ik dus niet op dag-/nachtdiensten). 

Heeft dat te maken met de arbeidstijdenwet? Of met het feit dat je het weekend dan niet voor vast ingedeeld krijgt oid? 

PhilDunphy schreef op 15-02-2024 om 22:22:

[..]


Ik vind mijn vrije leven gewoon leuker dan het werkende leven. Dat vond ik toen ik nog geen kinderen had ook, dus ik zag geen reden om fulltime te werken. En ik vond mijn werk best leuk hoor, maar het komt gewoon bij lange na niet in de buurt van hoe fijn het is om volledig vrij te zijn om te doen waar je zin in hebt. Dus ik heb het altijd bij parttime gehouden.

Ik ben met een andere mentaliteit opgevoed blijkbaar...

Ik werk 36 uur (bij ons is dat fulltime) in 4 dagen. Vroeger heb ik 3 dagen gewerkt, dat vind ik ideaal en daar ga ik over een paar jaar weer naar terug (eerst nog wat financiële doelen behalen). Ik heb geen kinderen, ook niet in de toekomst. Mensen moet zelf weten hoeveel ze willen werken, zolang ze maar hun eigen broek op kunnen houden (of onderling blij zijn met de verdeling als ze een relatie hebben). 
Ik werk puur voor het inkomen, dus als dat straks niet meer hoeft geef ik mezelf een dag extra vrij.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.