Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Frans leren

Ik heb lang geleden Frans vwo eindexamen gehaald. Nu wil ik mijn woordenschat opkrikken en het gevoel voor de taal een beetje terug krijgen. Duolingo ben ik al mee gestart. En heb nu ook de app dudo. 
Graag ontvang ik tips voor het lezen van Franse websites.
Plan is om volgend jaar les te gaan volgen voor de grammatica verfijning.  
Doel is uiteindelijk om het vakantie praatje op de Franse camping wat langer te laten duren dan 2 zinnen.
Ik lees graag jullie tips.

Frans is een mooie taal. Het verschil in spreek- en schrijftaal is wel groter dan in Nederland. Zelf woon ik in Frankrijk en heb enkele jaren Franse les gevolgd, eerst een jaar in Nederland en daarna hier in Frankrijk. Waar ik in Nederland mee begonnen ben is met: Nu beter Frans in 3 niveau’s en Duolingo. 
Franse kranten lezen, Franse Tv met ondertiteling. 
Franse websites weet ik zo niet. Een fijne krant om te lezen is L’obs

https://www.nouvelobs.com/

Ik kijk veel youtube-video’s bijvoorbeeld van French Mornings with Elisa, Easy French, Piece of French en Inner French. Die zijn allemaal Frans gesproken met Franse (en Engelse) ondertiteling. Inner French heeft ook een (langzaam gesproken) podcast. De transcripties kun je online vinden dus je kunt ook meelezen als je wilt.

Andere tip is video’s kijken die niet per se met Frans leren te maken hebben, maar die wel bij je interesse aansluiten. Zo kijk ik ook video’s over geschiedenis van ‘c’est une autre histoire’ met Franse ondertitels (en op 0,75 snelheid omdat het anders te snel gaat haha). Maar denk bijv. ook aan kookvideo’s, tuiniervideo’s, online sportlessen, etc.

Je hebt een taalbad nodig. Een aantal tips:
- vind via language exchange Franstalige vrienden en praat veel met hen, dit heeft voor mij alles veranderd
- doe een studentenjob waarbij je Frans nodig hebt
- luister Franse muziek:
* Ntm le clash - j'appuie sur la gâchette
* Coeur de pirate - adieu (wel Canadees accent)
* Coeur de pirate - place de la république
* Scala - j'en rêve encore
...
- kijk Franse films met Franse audio en subs:
* Intouchables
* Incendies
* La Haine
* Le Feu Follet (zeer oude film, klassieker, staat op YouTube)

Iemand vinden waar je Frans mee kan spreken

De alliance Francaise . Die geven cursussen en houden informele bijeenkomsten waar je je sprken kunt oefenen. In veel plaatsen in Nederland aanwezig

KoekieJupe

KoekieJupe

04-10-2021 om 07:23 Topicstarter

Bedankt allemaal voor de ideeen. Nimlot, gaaf, waar woon je?
De Total emergion methode is het beste, dat weet ik, maar is praktisch lastig uitvoerbaar met werk en andere bezigheden. Dus zoek ik zoveel mogelijk verschillende ideeen om met Frans bezig te zijn.

Muziek luister ik alles van George Brassens tot ZAZ. De radio staat aan. Praten die Fransen alleen maar op de radio, of zijn er ook zenders waar muziek wordt gedraaid? Dat Tapi een bijzondere (dode) man was, wist ik na een uurtje wel.

Ik heb gisteren wat YouTube suggesties bekeken. Leuk die Inner French! 
Ik ben nog op zoek naar een dorpsgenoot met Franse hond, voor een regelmatige wandeling.

Er wordt hier geen Franse les gegeven, op mijn niveau. Heb de leerkracht gesproken. Dan moet ik gaan reizen naar het volgende grote dorp. Dat kost me een uur enkele reis. Daarom zoek ik het voorlopig in de zelfstudie. 

Ik ga verder met jullie suggesties bekijken en hou me aanbevolen voor nog meer ideeen.
A bientôt!

Wat ook leuk is, is Frankrijk.nl. Hier leer je de hedendaagse franse woorden. Wij leerden in Nederland bv nog nous avons une voiture. Hier is het on a une bagnole, on a une caisse. Nogal een verschil he😉
https://www.frankrijk.nl/2021/10/grappige-franse-uitdrukkingen-met-dieren/
https://www.frankrijk.nl/2016/07/5-minuten-je-frans-moderniseren/

Leuke tips allemaal. Ik begin deze week met een cursus, was ook even zoeken voordat ik het juiste niveau voor een avondklas vond, veel is overdag 

Ik heb ooit een keer op YouTube een video gezien wat je moet doen om heel Frans te klinken, de stopwoorden en zo. Au = ai, ach/tja = bof. Bepaalde gebaren en zo. Grappig hoe herkenbaar dat was.

Bof gebruik je ook als je aan iemand vraagt of de film leuk was. Je kan dan zeggen: bof (niet echt)
Deze vind ik leuk: tant pis alors- jammer dan

Leuk boek: meer sjans met frans. Schrijfster Marjon Everink. Ze heeft een paar jaar geleden ook nog een boek geschreven met grammatica uitleg etc. 

Films om te kijken Marcel Pagnol. Hij heeft verschillende films gemaakt. Lekker rustig, duidelijk te verstaan en mooi alhoewel dat laatste natuurlijk heel persoonlijk is. ☺️

KoekieJupe

KoekieJupe

04-10-2021 om 22:04 Topicstarter

Hoi allemaal, bedankt weer voor de nieuwe aanvullingen! Ik heb zojuist een aflevering Dix pour Cent gekeken op Netflix. Dat gaat nog veels te snel. Woensdagavond ga ik een Pagnol film kijken. 
Had vandaag ook al 2 afleveringen Inner french gezien. 
Ik vind dat ik vandaag weer genoeg Frans heb gehoord. 
Mlah!, Wat is jouw niveau, en wat heb jij gedaan vandaag? 
Heb ook een schriftje geregeld, kan ik wat dingen opschrijven die ik hoor (vooral uit die InnerFrench video's, maar ook uit de dudo app). En de hierboven genoemde stopwoordjes! Leuk!

Jeetje, wat fanatiek. Ik heb niet veel aan Frans gedaan vandaag, behalve een van mijn favorieten zingen net tijdens mijn wandelronde met mijn honden: 


https://youtu.be/5SYYKdt6GSc (met lyrics  ).

Ik ben ingedeeld in B2, na een korte schriftelijke toets en een gesprekje. Ik vind het altijd heel moeilijk om zelf in te schatten wat mijn niveau is, vind het nooit goed genoeg. Bang dat ik mezelf overschat en ik door de mand val. Of juist voor te veilig ga en me dan maar verveel.

Ben heel erg benieuwd. Ik heb klassikale lessen nodig als stok achter de deur, ik dwaal anders te snel af in de krochten van YouTube en Netflix. 

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.