Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

Financiële vraag WIA

hallo forummers,

Ik hoop dat er hier iemand is die mij kan helpen. Heb op verschillende sites gekeken maar kan het niet vinden,.
Situatie; ik heb een WIA uitkering en ben als zzp'er begonnen én heb al een opdrachtgever. 
Van wat ik verdien wordt 70% gekort op mijn uitkering.  
Ik moet ook inkomstenbelasting betalen ( ik hoef geen BTW af te dragen)
Omdat het, zeker in het begin, nogal zal wisselen met wat ik verdien laat ik het nog niet in mindering brengen op de uitkering,  dat zal volgend jaar gebeuren ná de aangifte van 2021. Het uwv haalt dan daar de gegevens uit.
Van mijn 1e inkomsten heb ik 80% weggezet, 20% heb ik aan mezelf betaald.  Maar...
Wat is de juiste volgorde?
€500 verdiend,  eerst 30% inkomstenbelasting berekenen? Of eerst de 70% die gekort wordt? En maakt deze volgorde wel uit?
Van mijn inkomsten mag ik zakelijk gemaakte kosten aftrekken,  doe ik dat vóór ik de inkomstenbelasting bereken?

Ik ben er sinds mijn uitkering financieel best op achteruit gegaan dus alle beetjes helpen maar wil ook niet straks duizenden euro's meer terugbetalen dan ik apart gezet heb..

Ps
Ik heb in oktober een afspraak met mijn belastingadviseur maar ben nu al nieuwsgierig..

Ik zou bellen met UWV morgen. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

14-07-2021 om 03:50

Is het niet (meer) zo dat je met een WIA bij mag verdienen zonder dat je iets in moet leveren? Dus tot een bepaald drempelbedrag?

Hen74 schreef op 14-07-2021 om 03:50:

Is het niet (meer) zo dat je met een WIA bij mag verdienen zonder dat je iets in moet leveren? Dus tot een bepaald drempelbedrag?

Nee, dat is niet zo. 

UWV rekent met de brutowinst/belastbare winst (omzet min inkoop) plus de ondernemersaftrek en mkb-winstvrijstelling

Widajo

Widajo

14-07-2021 om 10:03 Topicstarter

Viva-amber schreef op 14-07-2021 om 09:39:

[..]

Nee, dat is niet zo.

UWV rekent met de brutowinst/belastbare winst (omzet min inkoop) plus de ondernemersaftrek en mkb-winstvrijstelling

Ik heb geen recht op de ondernemersaftrek, maak te weinig uren. Mkb-winstvrijstelling zal met de aangifte volgend jaar blijken.

Ik ga straks het uwv bellen, helaas is mijn ervaring zeer wisselend aan de telefoon..

Widajo

Widajo

14-07-2021 om 10:20 Topicstarter

Nou, het zal een verrassing blijven.
Medewerker aan de telefoon vertelde hoe ik het met de rekenhulp kon uitrekenen maar die werkt alleen met bruto bedragen en geeft andere bedragen dan ik tot nu toe heb ontvangen..
Balen....

Dan alleen brutowinst wanneer je op de rest geen recht hebt. 

Widajo

Widajo

14-07-2021 om 10:37 Topicstarter

Misschien de mkb-winstvrijstelling, dat weet ik volgend jaar pas.
Kon zo snel niet terugvinden welke voorwaarden daar aan verbonden zijn.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.