Werk en Opleiding Werk en Opleiding

Werk en Opleiding

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

30-08-2021 om 20:05

Eigen bedrijf en social media

Naar aanleiding van een onderwerp op een ander topic over het wel of niet gebruiken van social media, vroeg ik me af wat ondernemers doen die geen social media wensen te gebruiken. 

Je hebt bijvoorbeeld op Facebook een privépagina nodig om een bedrijfspagina aan te kunnen maken. En als jouw bedrijf zich niet leent voor bijvoorbeeld Instagram of een ander medium, hoe maak je dan reclame? 

Loopt iemand hier weleens tegenaan? En hoe wordt dit dan opgelost?


Je zou een facebook pagina kunnen aanmaken, deze niet gebruiken, maar vervolgens kan je wel een bedrijfspagina maken.
Ik kan me even niet voorstellen welk bedrijf geen gebruik zou kunnen maken van instagram, maar je kunt natuurlijk dan een website maken en reclame maken via google.ads of ouderwets flyeren. Of misschien heb je wel baat bij mond tot reclame, dan werkt zo'n website als een folder, waar mensen vervolgens wat info vanaf kunnen halen.

Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en adverteert helemaal niet. Hij heeft ruim voldoende aan mond tot mond reclame en 'bekendheid in die wereld'. 
Maarja hij hoeft ook niets te verkopen ofzo, geen zeepjes of t-shirts of iets. 

Ik vind het persoonlijk juist vervelend als ik een bedrijf google en dan op Facebook terecht kom. Vind het professioneler overkomen als ze een eigen website hebben. 

redbulletje schreef op 30-08-2021 om 20:25:

Ik vind het persoonlijk juist vervelend als ik een bedrijf google en dan op Facebook terecht kom. Vind het professioneler overkomen als ze een eigen website hebben.

Ja, dit.


Maar het zal ook nog wel wat per soort bedrijf/service wat verschillen wat of welk medium goed werkt. Een loodgieter moet vooral in het telefoonboek staan, een groot bord aan de gevel hebben en in een herkenbaar busje rondrijden. Zo kent iedereen uit die buurt na een tijdje vanzelf de naam en als je dan opeens lekkage hebt dan denk je daar wel aan. Een website met alleen een homepage met een foto met dat busje, drie regels met beschrijving van klussen die hij kan doen en een telefoonnummer is dan prima.

Ga je een online winkel beginnen, dan moet je een goed te vinden website hebben, met een uitgebeid menu met sub-pagina's, zoekmogelijkheden en een webshop. Afhankelijk van het type product kan je dan ook posten op instagram, facebook etc, met een link naar je website.

Moet je in een bepaald netwerk komen met je diensten, dan doen voor het formele deel LinkedIn en voor de social posts Twitter het samen erg goed.

Biedt je diensten aan aan een breder publiek, dan zet je bij voorkeur ervaringsverhalen van je eerdere klanten op je website en slinger je quotes daaruit het www op.

Doe je iets creatiefs en wil je dat verkopen, dan zou ik een winkeltje openen op Etsy, en plaatjes daarvan eventueel op Pinterest of Instagram zetten.

Bij het opzetten van een website kan je kijken naar wat voor soort zoekwoorden het goed doen in google en zorgen dat die in de sub-URL's, plaatjes en titels terecht komen.

_melon schreef op 30-08-2021 om 20:21:

Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en adverteert helemaal niet. Hij heeft ruim voldoende aan mond tot mond reclame en 'bekendheid in die wereld'.
Maarja hij hoeft ook niets te verkopen ofzo, geen zeepjes of t-shirts of iets.

Bij mij werkt het ook zo. Heb sinds kort een website gemaakt maar aantal jaar zonder gedaan.

 Mond op mond en netwerken was hier de key. 

ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

30-08-2021 om 21:57

frietmetmayo schreef op 30-08-2021 om 21:52:

[..]

Bij mij werkt het ook zo. Heb sinds kort een website gemaakt maar aantal jaar zonder gedaan.

Mond op mond en netwerken was hier de key.

Doe jij iets met EHBO?

Ik vind ook een website beter overkomen dan een facebook-pagina als ik een bedrijf zoek. Maar het hangt vaak ook af van de branche wat het beste werkt, denk ik.

ShaunTheSheep schreef op 30-08-2021 om 21:57:

[..]

Doe jij iets met EHBO?

Ik vind ook een website beter overkomen dan een facebook-pagina als ik een bedrijf zoek. Maar het hangt vaak ook af van de branche wat het beste werkt, denk ik.

Nee geen ehbo. 

Heb privé ook geen fb of insta dus vond het voor mijn bedrijf ook niet nodig.



ElectricKookabura85

ElectricKookabura85

30-08-2021 om 22:19

frietmetmayo schreef op 30-08-2021 om 22:00:

[..]

Nee geen ehbo.

Heb privé ook geen fb of insta dus vond het voor mijn bedrijf ook niet nodig.

Sorry, was flauw grapje… het is mond tot mond reclame, niet “op”.

frietmetmayo schreef op 30-08-2021 om 22:00:

[..]

Nee geen ehbo.

Heb privé ook geen fb of insta dus vond het voor mijn bedrijf ook niet nodig.

Maar prive maak je geen reclame neem ik aan, een bedrijf is toch echt iets anders. Ik snap best dat bedrijven het ook goed kunnen doen van mond op tot mond reclame, in sommige branches dan. Maar om te zetten 'prive heb ik geen social media, dus heeft mijn bedrijf dat ook niet nodig' is een beetje kort door de bocht denk.

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

30-08-2021 om 23:51

Aaaanne schreef op 30-08-2021 om 21:28:

[..]

Ja, dit.


Maar het zal ook nog wel wat per soort bedrijf/service wat verschillen wat of welk medium goed werkt. Een loodgieter moet vooral in het telefoonboek staan, een groot bord aan de gevel hebben en in een herkenbaar busje rondrijden. Zo kent iedereen uit die buurt na een tijdje vanzelf de naam en als je dan opeens lekkage hebt dan denk je daar wel aan. Een website met alleen een homepage met een foto met dat busje, drie regels met beschrijving van klussen die hij kan doen en een telefoonnummer is dan prima.

Ga je een online winkel beginnen, dan moet je een goed te vinden website hebben, met een uitgebeid menu met sub-pagina's, zoekmogelijkheden en een webshop. Afhankelijk van het type product kan je dan ook posten op instagram, facebook etc, met een link naar je website.

Moet je in een bepaald netwerk komen met je diensten, dan doen voor het formele deel LinkedIn en voor de social posts Twitter het samen erg goed.

Biedt je diensten aan aan een breder publiek, dan zet je bij voorkeur ervaringsverhalen van je eerdere klanten op je website en slinger je quotes daaruit het www op.

Doe je iets creatiefs en wil je dat verkopen, dan zou ik een winkeltje openen op Etsy, en plaatjes daarvan eventueel op Pinterest of Instagram zetten.

Bij het opzetten van een website kan je kijken naar wat voor soort zoekwoorden het goed doen in google en zorgen dat die in de sub-URL's, plaatjes en titels terecht komen.

Mooi uitgelegd!

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

30-08-2021 om 23:52

redbulletje schreef op 30-08-2021 om 20:25:

Ik vind het persoonlijk juist vervelend als ik een bedrijf google en dan op Facebook terecht kom. Vind het professioneler overkomen als ze een eigen website hebben.

Mee eens. Dat ervaar ik ook zo. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

30-08-2021 om 23:53

_Anoniem_ schreef op 30-08-2021 om 20:10:

Je zou een facebook pagina kunnen aanmaken, deze niet gebruiken, maar vervolgens kan je wel een bedrijfspagina maken.
Ik kan me even niet voorstellen welk bedrijf geen gebruik zou kunnen maken van instagram, maar je kunt natuurlijk dan een website maken en reclame maken via google.ads of ouderwets flyeren. Of misschien heb je wel baat bij mond tot reclame, dan werkt zo'n website als een folder, waar mensen vervolgens wat info vanaf kunnen halen.

Goed idee dan inderdaad! 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

30-08-2021 om 23:55

_melon schreef op 30-08-2021 om 20:21:

Mijn vriend heeft een eigen bedrijf en adverteert helemaal niet. Hij heeft ruim voldoende aan mond tot mond reclame en 'bekendheid in die wereld'.
Maarja hij hoeft ook niets te verkopen ofzo, geen zeepjes of t-shirts of iets.

Daar zit denk ik wel een punt ja, of je iets te verkopen hebt.

Familielid heeft een nagelsalon. Adverteert ook nooit (meer). Heeft ook geen site.

Mijn man heeft een eigen bedrijf, en ik zelf ook. Maar wij gebruiken social media daar niet voor. We hebben wel een eigen website, waar wat info te vinden is over dergelijke zaken. Dat is al jaren meer dan voldoende. En verder inderdaad mond op mond en al vrij 'bekend' zijn. Onze bedrijven bestonden al voor het hele social media gebeuren overigens, dat zal ook schelen. 

QuarrelsomeSnail25

QuarrelsomeSnail25

31-08-2021 om 00:01

Dat zal inderdaad schelen. En 'vroeger' deed men natuurlijk niet anders dan gewoon adverteren of mond tot mond.

Reageer op dit bericht

Op dit topic is al langer dan 4 weken niet gereageerd, daarom is het reageerveld verborgen. Je kan ook een nieuw topic starten.